facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 5/2000

Jak se efektivně prezentovat na Internetu

Martina Gajdoštíková


Konec 20. století je označován za věk služeb a informací. Příkladů z našeho každodenního života, které to dosvědčují, bychom jistě našli řadu, názorně doložit to můžeme tempem, jakým roste počet uživatelů Internetu (a to i v ČR) a příjmy z internetového obchodu.


Tento stav vede k potřebě českých firem nejen být k Internetu připojeni a využívat jeho informační a komunikační potenciál, ale i aktivně se účastnit obchodu, který na něm probíhá.

Obchod na Internetu lze chápat v několika úrovních:

· klasický on-line obchod (dále OO), kde se nákup a prodej nabízeného zboží/služeb realizuje přímo a nejčastěji je orientován na koncového uživatele/příjemce produktu.

Tento způsob získává na oblibě, jeho realizace ale představuje nevyhnutelné zvýšení nároků na organizační a personální zdroje provozovatele obchodu. Zapojení OO do aktivit podnikatelského subjektu vyžaduje důmyslnou přípravu provázanou s dlouhodobým plánováním. Provoz on-line obchodu předpokládá změny v administrativní a logistické sféře a často i změny pojetí IT provozovatele. Na druhou stranu může OO znamenat pro určitý typ podnikání, především společnosti se zaměřením na prodej konzumního zboží nebo naopak drobného zboží, které není nabízeno v jiné obchodní síti, zefektivnění v oblasti skladování a expedice produktů.

Rozvoj on-line internetových obchodů pro koncové spotřebitele v českém prostředí pravděpodobně teprve čeká boom, v současné době lze hovořit řádově o maximálně desítkách obchodů, které se chovají v pravém slova smyslu plně automatizovaně. Velký posun v této oblasti se očekává od schválení zákona o elektronickém podpisu, který by měl pomoci překlenout některé stávající administrativně-účetní překážky.

· Širšímu okruhu podnikatelů je otevřen tzv. obchod B2B (Business to business). Internet je přirozeným prostředím pro setkávání obchodních partnerů a vhodným způsobem pro získání předběžné představy o nabídce, obchodní filozofii a úrovni budoucích obchodních partnerů popř. konkurence.

Objektivně vzato je v zájmu většiny firem, prezentovat se vhodnou formu na Internetu, tou základní je vlastní www prezentace. Jde o nedílnou součást PR společnosti a vhodný předmět pro tzv. outsourcing - pro zadání uceleného okruhu aktivit firmy a svěření jeho následné údržby do rukou vnějšího specializovaného subjektu.

Metoda outsourcingu se ukazuje v poslední době jako moderní a především ekonomická varianta, jež umožňuje firmě vstup na pole, kde není specialistou, popř. kterému nechce obětovat část personální a jiné kapacity, ve kterém se ale na druhou stranu chce angažovat. Lze ji doporučit jako dobré řešení pro vytvoření a provoz internetové prezentace většiny firem.

Na trhu je řada subjektů, které nabízí služby návrhu/vytvoření internetové prezentace tzv. "www stránky" a jejich hosting. Z jejich poměrně velkého počtu se za poslední cca 2 roky vyprofilovaly společnosti s minulostí a zkušenostmi, dobrou pověstí a kvalitními referencemi, vlastnostmi, které by měly být vodítkem při volbě provozovatele.

Rozhodování o zpracovateli a především správci internetové prezentace je důležitým faktorem právě proto, že jde o oblast, u které se předpokládá permanentní rozvoj a která vyžaduje kontinuitu. Ideální správce internetové prezentace by měl splňovat parametry kvalitního odborníka, který sleduje a do svých služeb zahrnuje nové technologické postupy a trendy. Může tak zaručit kvalitní prezentaci svěřených www stránek a zároveň předpoklad dlouhodobé spolupráce. Měl by být schopen svým klientům nabídnout a doporučit vhodnou variantu právě jejich prezentace na Internetu a zajistit další variabilitu v reakci na změny, které nastanou během provozu.

Pro orientaci přesto uvádím základní pojmy a parametry, se kterými se v tomto oboru lze setkat:

web hosting = služba pronájmu místa na internetovém web serveru, umožňuje umístění vlastní www prezentace na Internetu tak, aby byla snadno dostupná. Správu serveru zajišťuje jeho provozovatel, odpovídá za jeho nepřetržitý provoz, zálohuje zákaznická data, monitoruje přístup uživatelů, zajišťuje podporu pro aplikace, které realizují některé funkce na www stránkách apod. Vhodná varianta pro outsourcingové pojetí prezentace na Internetu

server hosting = služba umístění počítače, který má funkci internetového web serveru, nejčastěji na páteřní síti Internetu, která zaručuje rychlý přístup k serveru. Oproti předchozí variantě vyžaduje kvalifikaci klienta pro vzdálenou správu serveru, údržba HW a SW je rovněž ve režii vlstníka serveru.

www prezentace, internetové stránky, webové stránky = označení obsahu prezentace firmy na Internetu. Tento obsah je přenosný, není bezprostředně vázaný na jejího provozovatele ani na doménové jméno.

virtuální server = označení prostoru na serveru, pronajatého v rámci služby web hosting.

e-mail, mailbox, e-mailová schránka = schránka elektronické pošty. Služba není závislá na provozu www prezentace, zpravidla ale bývá zahrnuta do služby virtuálního serveru. Její adresa je vázaná na doménové jméno, které vlastní její uživatel.

doména, doménové jméno = textový řetězec, který udává zapamatovatelnou a jedinečnou adresu, pod kterou se na Internetu zobrazuje www prezentace. Ovlivňuje i jméno e-mailové schránky - .....@domena.cz.

doména 1. řádu = koncovka doménového jména. Rozlišují se národní TLD (top-level domains) domény a tzv. GTLD domény (generické domény s mezinárodním využitím) - Př: .CZ, .COM, .NET, .AS, .CC .... Všechny domény 1. řádu mají svého centrálního správce, který dohlíží na jejich správu a stanoví registrační podmínky.

doména 2. řádu = Př: www.DOMENA.cz. Pokud je obsazená, má vždy konkrétního vlastníka. Neobnoví-li její vlastník registraci předem v určených intervalech (zpravidla 1 rok), uvolňuje se možnost registrace pro dalšího zájemce.

doména 3. řádu = Př: DOMENA.domena.cz. Je vždy přímo závislá na vlastníkovi domény 2. řádu, mohou na ní být provozovány samostatné prezentace a služby. Lze ji pronajmout dalším subjektům.

velikost místa na disku = v kontextu internetových služeb časté označení pro velikost prostoru, pronajatého v rámci virtuálního serveru. Standardní www prezentace bez databázových aplikací nebo rozsáhlých archivů zpravidla nepřesahuje 5-10 MB.

měsíční přenos dat = parametr, který měří objem dat, která byla přenesena ve směru z a na www prezentaci. Často bývá stanoven horní měsíční limit a data, přenesená nad jeho rámec, zpoplatněna. Limit většinou nezasahuje nepříznivě www prezentace s běžným provozním režimem.

statistiky návštěvnosti = monitorování přístupů na virtuální server je standardní součástí služby virtuální server. Umožňuje majiteli www prezentace analyzovat její úspěšnost a účinnost, sledovat tendence snižování/zvyšování návštěvnosti v reakci na implemetnaci nových služeb, cen, propagačních akcí apod.

automatické kódování češtiny = rovněž standardní součást služby virtuální server. Umožňuje automatické rozpoznání znakové sady, ve které se má www prezentace konkrétnímu uživateli zobrazit.

FTP/Frontpage přístup = nástroje pro přenos, aktualizaci obsahu www prezentace.

PHP, ASP, CGI skripty = skripty, které mají standardně podporu web serveru a používají se pro programování www prezentace. Užívají se v závislosti na operačním systému serveru.

operační systém serveru = platforma, pod kterou pracuje web server, nejčastěji Unix/Linux nebo WinNT. Nesouvisí s operačním systémem uživatele, který přistupuje na www stránky, pouze ovlivňuje pravidla pro vytvoření www prezentace.

umístění serveru = ovlivňuje dostupnost www prezentace. Nejkvalitnější přístup k prezentacím umístěným v ČR zajišťují páteřní sítě poskytovatelů Internetu (tzv. Internet providers), které mají dostatečnou kapacitu připojení do výměnného uzlu NIX a zároveň dobré propojení s mezinárodními páteřními sítěmi.

DNS záznam/server = podmínka pro existenci doménového jména, registrátoři domén jej zpravidla nabízí jako součást registrace.

Wap server = moderní způsob prezentace na Internetu. Zajišťuje podporu pro prohlížení www prezentace pomocí vybraných typů mobilních telefonů.

· Službově zaměřené subjekty (úřady, finančnictví, telekomunikace) mohou s výhodami využívat Internet jako prostředí pro interaktivní komunikaci s klienty.

Tuto oblast v ČR zřejmě teprve čeká využití v plném rozsahu. Posun směrem k otevřenosti přímým klientům tu probíhá pomaleji pravděpodobně z důvodu nutnosti složité reorganizace organizačně poměrně komplikovaných a navíc velkokapacitních institucí a z důvodu přetrvávání některých legislativních překážek. Příklad z praxe: na Internetu jsou publikovány v přesném znění a formě vybrané formuláře pro styk s úřady - jako je Přihláška zaměstnance k sociálnímu pojištění. Úřad sociální péče takto vytištěný formulář neakceptuje s odůvodněním, že podle kvality papíru nejde o originál formuláře.

Vlastní www prezentace
Než si firma vybere, kdo a jakým způsobem se bude o jeho www prezentaci starat, je vhodné učinit rozhodnutí o způsobu a formě zpracování. Amatérské zpracování svépomocí není namístě, protože může významnou měrou znehodnotit dlouhodobé náklady investované na její provoz a údržbu.

Profesionálně zpracovaná www prezentace má mnohonásobně vyšší garanci návratnosti. Web designová studia vychází z více či méně přesné představy firmy o rozsahu, obsahu, celkové náladě, pojetí, účelu projektu - www prezentace a nabízí kreativní řešení.

V rámci zadání zpracování www prezentace lze definovat i nástroj pro zjednodušenou aktualizaci www stránek, nemá-li zadavatel zájem využívat plně outsourcingovou správu.

Nejlevnější variantou a kompromisním řešením je standardizovaná prezentace, která bývá propojená přímo s nabídkou virtuálního serveru - např. produkt { Typizovaná prezentace}. Její předností je rychlost zpracování (zpravidla do 24 hodin), nízká cena, sofistikovaná struktura a navigace sestavená specialisty na webdesign. Nevýhodou je uniformita a omezené možnosti integrace s firemním designem.

Pokud si firma potvrdí, že jeho prezentace na Internetu má úspěch a odezvu, nabízí se mu řada nástrojů pro její zefektivnění.

Nejčastější metodou je reklamní kampaň, která může a nemusí korelovat s kampaní v ostatních médiích. Vyznačuje se poměrně nízkou nákladností a zajímavými možnostmi zaměření na úzce definované cílové skupiny. V současné době tento typ reklamy zajišťují specializované agentury, které v českém prostředí zatím běžně nespolupracují s klasickými reklamními agenturami.

Závěrem
Ať je předmětem podnikání firmy cokoliv, volba prezentovat se vhodnou formou na Internetu je vzhledem k porovnání nákladů, účinnosti a vývojových trendů vždy správným krokem. Pokud není firma specializovaná v oblasti internetových služeb, vyplatí se pečlivě zvážit a vybrat spolehlivého partnera pro jejich kompletní zajištění.


Globe Internet, s.r.o.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech

IT Systems 4/2024Dominantní částí aktuálního vydání IT Systems je příloha věnovaná kybernetické bezpečnosti, ale najdete v něm také řadu jiných témat. Věnujeme se především trendům v digitalizaci výroby, ale i problematice ESG reportingu a využití virtuální a rozšířené reality v průmyslu. Ukážeme vám také, jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech.