IT SYSTEM 7-8/2002

CRM.360



Společnost Adastra, která patří nejen na našem trhu mezi přední dodavatele řešení v oblastech data warehousing, data mining a business intelligence uvedla svoji novou metodologii a strategii pro CRM řešení pod názvem CRM.360.


CRM.360 můžeme chápat jako druhou generaci CRM řešení. První generace produktů a projektů implementace CRM se soustředila především na tzv. front-end neboli kontaktní část řízení vztahů se zákazníky. Takové projekty ale většinou končily zklamáním a všechna média psala o rozčarování ze CRM. Příčin neúspěchu bylo jistě více, ale za klíčový nedostatek první generace CRM řešení je možno jistě považovat skutečnost, že se jednalo o povrchní řešení bez potřebných vazeb na ostatní automatizované obchodní procesy, a především bez analytické části, která by umožnila zákaznické informace podrobně vyhodnocovat.

Právě v oblasti analýzy zákaznických dat je možno očekávat přínos nové metodologie vzhledem ke zkušenostem, které má Adastra v oblasti business intelligence.

Komponentová architektura
Klíčovou vlastností CRM.360 je, že se jedná o komponentové řešení, které umožňuje firmám systematicky budovat celopodnikový CRM systém v krocích jako dílčí aplikace. Všichni analytici se totiž dnes shodují, že na jednorázovou implementaci všech subsystémů CRM nejsou podniky připraveny a snaha implementovat všechny komponenty najednou vede k neúspěchu CRM projektu.

Každá komponenta CRM.360 představuje ucelenou funkcionalitu a může stát sama o sobě. Jejich integrací se pak zvyšuje užitná hodnota celého systému.

Funkční specifikace komponent CRM.360 je předdefinovaná, nebo se využívají na trhu dostupné aplikace (Adastra dodává aplikace Siebel a Oracle). Základními komponentami jsou:

. Customer Oriented Data Warehouse sloužící k integraci dat z primárních a externích systémů. Je jádrem systému, který vytvoří datovou infrastrukturu umožňující následné analýzy dat. Součástí integrace dat je i jejich čištění.

. Customer Identification Application (CIA) slouží k identifikaci zákazníka a jeho domácnosti. Poskytuje konzistentní pohled na zákazníka ze všech úhlů pohledu (tzv. 360° pohled na zákazníka)

. Profitability Generator slouží k výpočtům ziskovosti a hodnoty zákazníků v zákaznické bázi. Obsahuje funkci alokace nákladů na produkty a zákazníky a měření současné a celoživotní hodnoty zákazníků, což představuje netriviální operace.

. Advanced Analytics Environment je prostředí pro provádění data mining analýz například pro segmentaci, cross-sell a up-sell příležitostí, predikci odchodu zákazníka ke konkurenci nebo modelů rizika. Automatizuje analytický proces a zvyšuje jeho efektivitu. Umožňuje tzv. real-time data mining.

. Customer Strategy Decision Engine překládá výsledky integrace a analýzy dat o zákaznících do řeči obchodníků či operátorů call-center. Aplikací business pravidel se v této části CRM tvoří tzv. Customer Profile, tj. podklad pro rozhodnutí, jak se k zákazníkovi zachovat: zařadit ho do e-mailové kampaně, nabídnout mu lepší servis na produkt atd.

. Operativní CRM (včetně call-centra, řízení prodejní sítě, campaign management), prostřednictvím kterého se realizuje kontakt se zákazníkem. Tyto aplikace, doplněné o analytická data z ostatních částí CRM.360, završují proces interakce se zákazníkem.

Nad uvedenou architekturou dodává Adastra celou řadu aplikací, jako např. Call centrum, Closed-loop campaign management, SFA - řízení prodejní sítě, Řízení servisu a servisních techniků, Contact management, Identifikace zákazníků a domácností, Profitabilita zákazníků, Segmentace zákazníků, Wallet share, Pravděpodobnost odchodu ke konkurenci, Identifikace cross-sell a up-sell příležitostí, Target marketing atd.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.