- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 4/2005
Centralizovaná správa IT v rámci koncernu
Ing. Lukáš Grásgruber
MVV Energie CZ je dynamicky se rozvíjející teplárenská společnost, která je součástí významného energetického koncernu MVV Energie AG. V České republice je s obratem 1,8 miliardy korun konsolidovaných tržeb čtvrtým největším teplárenským koncernem v zemi. Správa IT je v rámci koncernu řešena tzv. insourcingem, kdy jedna firma poskytuje IT služby zbytku firem v rámci skupiny. Tato forma správy IT je často předstupněm outsourcingu, kdy je takto vyčleněné IT oddělení předáno celé externímu poskytovateli. Ve firmě MVV Energie CZ se ale naopak rýsuje možnost, že IT služby budou poskytovány třetím osobám. Na zkušenosti a přístup MVV Energie CZ k insourcingu a outsourcingu jsme se zeptali Ing. Petra Pokorného, vedoucího oddělení IT.
Můžete ve zkratce popsat, jak funguje centralizovaná správa IT ve vaší společnosti?
V rámci debaty o vytyčení IT strategie skupiny MVV Energie CZ v České republice jsme se rozhodli pro tzv. insourcing, tj. kdy jedna firma poskytuje IT služby zbytku firem v rámci skupiny. Rozhodli jsme se pro centralizaci, protože pokud jsme potřebovali nastavit ve všech pobočkách "jednotné procesy", jednotnou metodiku účetnictví, sjednotit datovou základnu pro controlling a reporting apod., bylo potřeba mít data pod kontrolou. Jak se říká: když za něco chcete ručit, něco řídit, musíte to ovládat. Když něco neovládáte, nemůžete to řídit. Proto bylo potřeba dostat pod kontrolu správu lokálních databází, lokálních řešení apod. Insourcing jsme volili především v oblasti systémů a IT infrastruktury, to znamená tam, kde jsme schopni dávat přidanou hodnotu. V oblastech, kde jsme schopni služby poskytnout levněji, rychleji, popřípadě kvalitněji a na které nepotřebujeme vysloveně sofistikované znalosti nebo specifická, odborná školení. Proto se sami nezabýváme správou LAN sítí, firewallů a dalších druhů IT správy, které potřebují sofistikované nebo odborné znalosti. Tyto oblasti přenecháváme externím společnostem. Obdobně je tomu se servisem hardwaru a periferií. Ale i zde budeme měnit model.
Rozhodnutí pro insourcing bylo tedy hlavně z důvodů finančních?
Ano. Z finančních důvodů, protože jsme přesvědčení, že to umíme levněji. Když obhospodařujete více firem se stejným produktem, máte vše pod kontrolou, ohlídáte si kvalitu, zjednodušíte komunikaci atd.
Můžete prosím popsat vaši IT infrastrukturu?
Vzhledem k tomu, že jsme geograficky roztříštěni a působíme ve třech lokalitách České republiky, konkrétně na střední a severní Moravě, v severních Čechách a centrálu máme v Praze, tak aby byla IT správa efektivní, potřebovali jsme mít vše soustředěné kolem jednoho centra. Vzhledem k tomu, jak se vyvíjel trh s telekomunikacemi, podařilo se v průběhu času propojit všechny firmy v rámci skupiny dostatečnou kapacitou a od té doby řídíme vše z Prahy.
Co bylo klíčovou částí projektu centralizace správy IT?
Když jsme infrastrukturu zcentralizovali, největším oříškem bylo nalézt odpovídající centralizované řešení v oblasti tisku. Zde se nabízelo řešení na bázi Citrixu nebo na bázi Microsoft Terminal Services. Naše společnost se rozhodla pro řešení provozované na platformě Windows Terminal Services. Řešili jsme především problém velkoobjemového tisku z účetního a ERP systému, kdy řešení bude funkční jak v místní síti, tak i ve WAN síti v rámci on-line/off-line spojení. Hledali jsme nějakou cestu, jak tyto tisky zefektivnit a snížit zátěž linek.
Spolupracovali s nějakou třetí stranou nebo s konzultantskou společností při přechodu na centralizovaný systém?
Ne. Všechno jsme si dělali sami, na základě znalostí lidí, kteří byli zde u nás zaměstnání. Plus na základě doporučení výrobců nebo výrobce, konkrétně firmy Microsoft, s níž jsme konzultovali datové úložiště v rámci terminálových služeb, nastavení terminálových služeb .
Jaký byl stav zaměstnanců v IT před projektem centralizace? Kolik jich máte nyní?
Je to stále stejné - pět zaměstnanců. S tím, že byly zrušeny pozice lidí v dceřiných společnostech.
Co se týče outsourcingu obecně, co vám, při dnešním pohledu, projekt centralizace nakonec přinesl?
Přineslo to pořádek v procesech a v datech, zefektivnění podpory koncového uživatele, vyšší standard služby koncovému uživateli, lepší garance bezpečnosti, dostupnosti a také lepší kontrolu. IT není již jen černá díra. Uživatel ví, co dostává, co může požadovat, jsou určena pravidla, za kterých to může požadovat. Tyto věci se špatně vyčíslují finančně, protože jak změříte, že máte efektivnější podporu nebo efektivnější servis pro koncového uživatele?
Je to vidět alespoň například ve formě finančních úspor?
Ano. Ne sice dramaticky, ale úspory jsou. Hlavně v oblasti nákupů hardwaru, správy licencí, bezpečnosti. Nejmarkantnější to je u podpory ERP systému. Úspory jsou v tomto případě sekundární, nejde o to, že byste ušetřil polovičku peněz. Informační systémy vyžadují servis a zázemí. Je to relativní, v našem případě se vše rozprostírá na osmi lokalitách. Pokud máte centrální datacentrum, šetříte na zálohování, antiviru, firewallu atd.
Budete v této oblasti dále expandovat? Říkal jste, že máte ambice poskytovat služby i externím společnostem. Jakým způsobem?
To ukáže čas, ale chtěli bychom. Máme plnou podporu vedení pro expanzi a nabízení našich služeb na českém trhu, mimo naše dceřiné společnosti. Nyní analyzujeme trh a vhodné tržní příležitosti.
Kdo rozhodl o centralizaci správy IT? Přišlo toto rozhodnutí od top managementu?
Byla to myšlenka našeho IT oddělení, souvisí se supportem uživatelů, správou ERP systému, správou databáze, čištěním dat. Neříkám, že to je úplně nejlevnější řešení, je to ale nejlepší a nejefektivnější z hlediska užitné hodnoty pro uživatele, a tím i pro investora. Pokud poskytnete uživateli support a podporu, když ji potřebuje, nezdržujete ho a on se může nadále plně věnovat své práci.
Jedním z klíčových dokumentů při poskytování IT služeb je SLA, dohoda o úrovni (kvalitě, dostupnosti) poskytovaných služeb. Existuje taková dohoda mezi vámi a ostatními společnostmi koncernu, kterým poskytujete služby? Jakým způsobem jste SLA vytvářeli?
SLA samozřejmě existuje. Vytvářeli jsme tento dokument až v průběhu projektu centralizace správy IT a čerpali jsme při jejím sestavování nejen z požadavků klientů, ale také dosavadních znalostí a zkušeností a provozu IT v koncernu.
Otázky kladl Ing. Aleš Smetana (Centrum pro outsourcing IT), text upravil Lukáš Grásgruber (IT Systems).



Můžete ve zkratce popsat, jak funguje centralizovaná správa IT ve vaší společnosti?
V rámci debaty o vytyčení IT strategie skupiny MVV Energie CZ v České republice jsme se rozhodli pro tzv. insourcing, tj. kdy jedna firma poskytuje IT služby zbytku firem v rámci skupiny. Rozhodli jsme se pro centralizaci, protože pokud jsme potřebovali nastavit ve všech pobočkách "jednotné procesy", jednotnou metodiku účetnictví, sjednotit datovou základnu pro controlling a reporting apod., bylo potřeba mít data pod kontrolou. Jak se říká: když za něco chcete ručit, něco řídit, musíte to ovládat. Když něco neovládáte, nemůžete to řídit. Proto bylo potřeba dostat pod kontrolu správu lokálních databází, lokálních řešení apod. Insourcing jsme volili především v oblasti systémů a IT infrastruktury, to znamená tam, kde jsme schopni dávat přidanou hodnotu. V oblastech, kde jsme schopni služby poskytnout levněji, rychleji, popřípadě kvalitněji a na které nepotřebujeme vysloveně sofistikované znalosti nebo specifická, odborná školení. Proto se sami nezabýváme správou LAN sítí, firewallů a dalších druhů IT správy, které potřebují sofistikované nebo odborné znalosti. Tyto oblasti přenecháváme externím společnostem. Obdobně je tomu se servisem hardwaru a periferií. Ale i zde budeme měnit model.
Rozhodnutí pro insourcing bylo tedy hlavně z důvodů finančních?
Ano. Z finančních důvodů, protože jsme přesvědčení, že to umíme levněji. Když obhospodařujete více firem se stejným produktem, máte vše pod kontrolou, ohlídáte si kvalitu, zjednodušíte komunikaci atd.
Můžete prosím popsat vaši IT infrastrukturu?
Vzhledem k tomu, že jsme geograficky roztříštěni a působíme ve třech lokalitách České republiky, konkrétně na střední a severní Moravě, v severních Čechách a centrálu máme v Praze, tak aby byla IT správa efektivní, potřebovali jsme mít vše soustředěné kolem jednoho centra. Vzhledem k tomu, jak se vyvíjel trh s telekomunikacemi, podařilo se v průběhu času propojit všechny firmy v rámci skupiny dostatečnou kapacitou a od té doby řídíme vše z Prahy.
Co bylo klíčovou částí projektu centralizace správy IT?
Když jsme infrastrukturu zcentralizovali, největším oříškem bylo nalézt odpovídající centralizované řešení v oblasti tisku. Zde se nabízelo řešení na bázi Citrixu nebo na bázi Microsoft Terminal Services. Naše společnost se rozhodla pro řešení provozované na platformě Windows Terminal Services. Řešili jsme především problém velkoobjemového tisku z účetního a ERP systému, kdy řešení bude funkční jak v místní síti, tak i ve WAN síti v rámci on-line/off-line spojení. Hledali jsme nějakou cestu, jak tyto tisky zefektivnit a snížit zátěž linek.
Spolupracovali s nějakou třetí stranou nebo s konzultantskou společností při přechodu na centralizovaný systém?
Ne. Všechno jsme si dělali sami, na základě znalostí lidí, kteří byli zde u nás zaměstnání. Plus na základě doporučení výrobců nebo výrobce, konkrétně firmy Microsoft, s níž jsme konzultovali datové úložiště v rámci terminálových služeb, nastavení terminálových služeb .
Jaký byl stav zaměstnanců v IT před projektem centralizace? Kolik jich máte nyní?
Je to stále stejné - pět zaměstnanců. S tím, že byly zrušeny pozice lidí v dceřiných společnostech.
Co se týče outsourcingu obecně, co vám, při dnešním pohledu, projekt centralizace nakonec přinesl?
Přineslo to pořádek v procesech a v datech, zefektivnění podpory koncového uživatele, vyšší standard služby koncovému uživateli, lepší garance bezpečnosti, dostupnosti a také lepší kontrolu. IT není již jen černá díra. Uživatel ví, co dostává, co může požadovat, jsou určena pravidla, za kterých to může požadovat. Tyto věci se špatně vyčíslují finančně, protože jak změříte, že máte efektivnější podporu nebo efektivnější servis pro koncového uživatele?
Je to vidět alespoň například ve formě finančních úspor?
Ano. Ne sice dramaticky, ale úspory jsou. Hlavně v oblasti nákupů hardwaru, správy licencí, bezpečnosti. Nejmarkantnější to je u podpory ERP systému. Úspory jsou v tomto případě sekundární, nejde o to, že byste ušetřil polovičku peněz. Informační systémy vyžadují servis a zázemí. Je to relativní, v našem případě se vše rozprostírá na osmi lokalitách. Pokud máte centrální datacentrum, šetříte na zálohování, antiviru, firewallu atd.
Budete v této oblasti dále expandovat? Říkal jste, že máte ambice poskytovat služby i externím společnostem. Jakým způsobem?
To ukáže čas, ale chtěli bychom. Máme plnou podporu vedení pro expanzi a nabízení našich služeb na českém trhu, mimo naše dceřiné společnosti. Nyní analyzujeme trh a vhodné tržní příležitosti.
Kdo rozhodl o centralizaci správy IT? Přišlo toto rozhodnutí od top managementu?
Byla to myšlenka našeho IT oddělení, souvisí se supportem uživatelů, správou ERP systému, správou databáze, čištěním dat. Neříkám, že to je úplně nejlevnější řešení, je to ale nejlepší a nejefektivnější z hlediska užitné hodnoty pro uživatele, a tím i pro investora. Pokud poskytnete uživateli support a podporu, když ji potřebuje, nezdržujete ho a on se může nadále plně věnovat své práci.
Jedním z klíčových dokumentů při poskytování IT služeb je SLA, dohoda o úrovni (kvalitě, dostupnosti) poskytovaných služeb. Existuje taková dohoda mezi vámi a ostatními společnostmi koncernu, kterým poskytujete služby? Jakým způsobem jste SLA vytvářeli?
SLA samozřejmě existuje. Vytvářeli jsme tento dokument až v průběhu projektu centralizace správy IT a čerpali jsme při jejím sestavování nejen z požadavků klientů, ale také dosavadních znalostí a zkušeností a provozu IT v koncernu.
Otázky kladl Ing. Aleš Smetana (Centrum pro outsourcing IT), text upravil Lukáš Grásgruber (IT Systems).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |