facebook LinkedIN LinkedIN - follow
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk

Novinka od Sony pro tvůrce 3D obsahu



Společnost Sony před­sta­vi­la nové zařízení pro tvorbu pro­sto­ro­vé­ho obsahu. Jde o náhlavní displej vybavený 4K OLED mikro­dis­ple­ji a funkcí průhledového videa s dvojicí ovladačů optimalizovaných pro intuitivní interakci s 3D objekty. Řešení by mělo usnadnit práci konstruktérům, designérům, návrhářům a jiným kreativním profesionálům pro jejich tvůrčí práci při vytváření 3D obsahu. Sony proto navazuje spolupráci s vývojáři produkčního 3D softwaru zejména v oblasti zábavního průmyslu a průmyslového designu. V době uvedení nového produktu na trh ovšem bude Sony exkluzivně spolupracovat se Siemensem a společně nabídnou řešení pro kooperativní navrhování produktů s využitím digitální platformy Siemens Xcelerator.


Nový náhlavní displej od Sony umožňuje plynule a s vysokým rozlišením realisticky vykreslovat 3D objekty. Kromě funkce průhledového videa a rozpoznávání prostoru s celkem šesti kamerami a snímači je systém vybaven kruhovým ovladačem, který uživatelům umožňuje intuitivně manipulovat s objekty ve virtuálním prostoru, a také ukazovacím ovladačem, který umožňuje přesné ukazování a dovoluje tvořit ve virtuálním prostoru pomocí virtuálních klávesnic. To vše při současném používání náhlavního displeje. Tvůrci si budou moci díky náhlavnímu displeji nejen prohlížet 3D modely v reálném měřítku v prostředí rozšířené reality (XR), ale také v něm 3D modely vytvářet a upravovat.

„Pro mnoho lidí je metaverzum prostředím, kam se vydávají, aby unikli skutečnému světu, ale pro společnost Siemens a naše zákazníky je průmyslové metaverzum prostředím, do něhož se vydáváte, abyste vytvořili skutečný svět. Je to místo, kde proměňujeme průmyslová odvětví,“ uvedl Cedrik Neike, generální ředitel divize Siemens Digital Industries.

„Ve spolupráci se Sony představujeme nejnovější stavební kámen průmyslového metaverza: imerzivní engineering. Poskytuje prostředí, které umožňuje zažít skutečnou realitu fyziky bez omezení časem. Průmyslové metaverzum, umocněné technologií imerzního inženýrství, spojuje reálný a digitální svět jako nikdy předtím,“ dodal Neike.

XR pro kreativní použití

Náhlavní displej je vybaven mikrodispleji typu OLED s rozlišením 4K a širokým barevným gamutem, který pokrývá až 96 % DCI-P3, což umožňuje přesné a detailní podání textur 3D objektů. Díky podpoře rozděleného renderingu, který rozděluje zatížení při renderování mezi počítač a náhlavní displej, je systém schopen stabilně a ve vysokém rozlišení vykreslovat 3D modely velkých rozměrů.

Zařízení je vybaveno procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, který dokáže plně využít možnosti 4K OLED mikrodisplejů. Umělá inteligence použitá přímo v čipu přitom umožňuje vylepšené sledování pohybu uživatelů a prostoru a propojuje reálný a digitální prostor pro snadnou navigaci a intuitivní interakci.

Ovladače pro intuitivní manipulaci s objekty ve virtuálním prostoru

Důležitou součástí systému rozšířené reality je kruhový ovladač, který uživatelům umožňuje intuitivně manipulovat s objekty ve virtuálním prostoru. Součástí je také ukazovací ovladač, který zase umožňuje přesné ukazování ve virtuálním prostoru, s tvarem a rozložením tlačítek optimalizovaným pro přesné ovládání. Držením ukazovacího ovladače v dominantní ruce a připevněním kruhového ovladače na prsty druhé ruky mohou tvůrci modelovat 3D objekty pomocí obou ovladačů a klávesnice, přičemž mohou mít současně nasazený náhlavní displej.

Integrace se softwarem pro 3D tvorbu

Sony se nyní snaží navázat spolupráci s různými vývojáři v oblasti zábavního průmyslu i průmyslového designu. Ovšem při uvedení produktu na trh bude společnost Sony exkluzivně spolupracovat se společností Siemens a softwarem NX Immersive Designer.

Náhlavní displej Sony bude uveden trh později během roku 2024.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.