facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2013 , AI a Business Intelligence

Velká data – nové příležitosti a výzvy



IDCV posledních pěti letech došlo k revolučním změnám na poli informačních technologií. Vývoj je tak rychlý, že jej výzkumná a poradenská společnost IDC nazvala přechodem ke třetí platformě IT. Zatímco druhá platforma byla založená na osobních počítačích (PC) a architektuře klient/server, třetí platforma spočívá na čtyřech pilířích transformovaného IT odvětví, mezi něž řadíme cloudové služby, mobilitu, sociální sítě a velká data.


Priority a výzvy pro CIO

Ne všechny technologie třetí platformy se však dočkají stejné pozornosti šéfů podnikové informatiky. V průzkumu společnosti IDC mezi nejvyššími vedoucími pracovníky v IT (2013 CIO Sentiment Survey) uskutečněném na podzim roku 2012 v Evropě a Severní Americe většina respondentů uvedla, že jsou na stejně pokročilé úrovni nebo napřed před svými kolegy z oboru v implementaci strategií pro cloud, mobilitu, velká data a mobilní aplikace. Témata spojená se sociálními sítěmi v podnikovém prostředí byla uváděna jako v současné době méně důležitá. Podle jiné otázky v tomtéž průzkumu, kde dotazovaní mohli označit více možností, se dvě z technologií třetí platformy v roce 2013 ocitnou mezi třemi hlavními prioritami investic: cloud computing (36 %) a big data (30 %). Sociální sítě a mobilita byly zmiňovány jako aktuální priorita méně často (pod 30 %), ale mají slibný růstový potenciál do budoucna.

V loňském roce společnost IDC předpověděla, že velká data budou nejžhavějším tématem agendy CIO, což průzkumy mezi IT manažery následně potvrdily. Z rozhovorů s odborníky zodpovědnými za projekty implementace velkých dat vyplývá, že jsou náročnější a odlišné od jiných IT projektů a opakují se u nich stejné problémy. Třemi nejzávažnějšími jsou data, náklady a odborné znalosti. Projekty velkých dat navíc bývají experimentální povahy a jejich výsledky lze obtížně předpovědět. Pokud vedle toho vezmeme v úvahu i vysoké náklady na vybudování infrastruktury, nelze se divit, že někteří IT ředitelé prohlašují, že technická stránka je snadná oproti obhájení projektu z obchodního hlediska. Nicméně je zřejmé, že projekty zaměřené na velká data nabízí zcela nové možnosti a zásadně mění rozhodovací procesy podniků. Podle IDC bude každý IT manažer, který řídí projekt implementace velkých dat, muset řešení přizpůsobit unikátním potřebám a řešit unikátní problémy.

Velká data – šance pro podniky, odborníky a odvětví IT

Velká data celosvětově představují rychle rostoucí mnohamiliardový trh, který nabízí jedny z nejatraktivnějších pracovních příležitostí pro odborníky se správnými znalostmi a praxí v oblasti technologií, analýzy dat, komunikace a konkrétních průmyslových odvětví. Zároveň vzhledem k rané fázi jeho vývoje často nafouknutá marketingová bublina zakrývá skutečné technické a obchodní problémy, se kterými se prvotní implementace potýkají. Průběžný výzkum společnosti IDC zabývající se nabídkou a využitím technologií a služeb pro sběr, zpracování a analýzu velkých dat ukazuje, že pro dosažení maximální efektivity vyžaduje každý případ odlišnou kombinaci softwaru, hardwaru a služeb, a navíc individuální úpravy s ohledem na oblast působnosti a typ obchodních aktivit. Zavádění technologií pro velká data ale postupuje velkou rychlostí. V roce 2011 trh technologií a služeb pro velká data dosáhl téměř šesti miliard dolarů. IDC předpovídá, že do roku 2016 poroste průměrným ročním tempem 32 procent na hodnotu 24 miliard dolarů, tedy sedmkrát rychleji, trh informačních a komunikačních technologií jako celek.

Velká data ve střední a východní Evropě

Plnohodnotné implementace řešení pro velká data jsou zatím ve střední a východní Evropě (mimo Ruska) ojedinělé. Přestože se podnikům vrší objemy strukturovaných i nestrukturovaných dat v různých podobách a roste potřeba z nich těžit relevantní informace pro rozhodovací procesy, implementace velkých dat jsou většinou v experimentální nebo testovací fázi. Značný zájem je patrný v odvětvích bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikacích a maloobchodu, které si uvědomují potenciální obchodní přínosy ve složitém ekonomickém a konkurenčním prostředí. Podle IDC začne v těchto odvětvích brzy vznikat řada zajímavých projektů. Mezi další obory, kde lze očekávat rozvoj využití velkých dat, patří elektronický obchod a reklamní průmysl. Kvůli omezeným rozpočtovým možnostem a skromnější IT infrastruktuře se však budou spoléhat spíše na open-source nástroje, inovativní přístupy a cloudovou infrastrukturu. Hlavními oblastmi jejich zájmu jsou vysokorychlostní clickstream analýza, rozpoznávání vzorců chování zákazníků a následné zpřesňování zacílení reklamy na internetu.

Společnost IDC definuje big data jako novou generaci technologií a struktur zaměřených na ekonomickou extrakci hodnoty z velkého objemu různých dat tak, že umožňuje velmi rychlý sběr, třídění a analýzu dat. Z rozhovorů s řediteli IT vyplynulo, že otázka správy a analýzy velkých objemů dat je běžná ve velkých podnicích. Nicméně i středně velké firmy se jí musí zabývat v souvislosti s rozšiřováním portfolia produktů a služeb a přizpůsobovat tomu své informační systémy. Technologie a služby pro big data představovaly v roce 2011 trh o velikosti 4,8 miliardy dolarů. Podle predikcí bude tento trh růst z hlediska jednotlivých segmentů různým tempem. Nejvyšší nárůst se očekává v oblasti datových úložišť (61,4 %), nejnižší v oblasti serverů (27,3 %). Rostoucí tendence se předpokládá i u sítí, IT služeb a softwaru pro zpracování velkých dat. Podle průzkumu IDC zastává většina velkých podniků názor, že big data technologie nejprve musí prokázat svou hodnotu, aby je byly ochotny implementovat. Pro země v regionu CEE jsou tyto technologie jednoznačně příležitostí, avšak stávající ekonomické prostředí si žádá, aby byla zvážena veškerá možná rizika. Vzhledem k tomu, že v regionu CEE byl zatím zaveden malý počet těchto projektů, jsou obchodní i IT manažeři v tomto směru opatrní.


Tomasz Sloniewski
Autor působí jako manažer výzkumu ve společnosti IDC. Zabývá se trhy softwaru v Polsku a Pobaltí a je předním odborníkem společnosti na problematiku velkých dat ve střední a východní Evropě.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI pomáhá získat lepší přehled nad vývojem ve firmě

IT Systems 5/2024V aktuálním vydání IT Systems se opět intenzivně věnujeme využití AI ve firmách. Nejvíce prostoru jsme přitom dali oblasti e-commerce a retailu, tedy světu nakupování, ve kterém hrají pokročilé technologie stále větší roli. Včetně AI, která se zde uplatňuje v zákaznickém servisu, ale také dokáže například předvídat prodeje a udržet optimální množství skladových zásob.