google plus
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
Exponet - IT mezi paragrafy
 
Tematické seriály

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

1. až 6. díl >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Podnikové portály

Portály patří k oblíbeným technologiím, na kterých staví společnosti svá řešení. Ta jsou vstupní branou...

1. až 5. díl >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT SYSTEMS 6/2015 , BPM – Procesní řízení

Podnikové portály (2. díl)

Portál jako součást manažerského rozhodování



IBA CZV minulém článku jsme se seznámili s portálem coby vstupní branou do interních či externích systémů. Představili jsme výhody jeho nasazení a usnadnění práce uživatelům při každodenním přístupu k datům. Nyní navážeme možnostmi využití portálů k podpoře podnikových procesů od jejich automatizace, uživatelských rolí až po pomoc v manažerském rozhodování.


Proč právě portál?

Hledáte-li např. řešení pro Document Management System, vyberete si takové, které obsahuje funkcionalitu podporující práci s dokumenty, byť je jeho součástí v nějaké formě také portál. Stejně tak se budete rozhodovat i v jiných specifických oblastech, jako jsou CRM, ERP, BI a další, ale tyto systémy zase stěží využijete pro jednotný manažerský pohled do všech systémů zároveň.

Portál jako prezentační vrstva zabezpečující zobrazení obsahu přímo uživateli provádí základní komunikaci s ostatními systémy na základě zadaných požadavků. Jinými slovy, nepřistupujete individuálně do každého systému, ale máte nástroj, který vám data v rámci všech systémů najde a zobrazí, a to např. ve formě tabulky či grafu. Tyto úpravy se dělají pomocí programátorského zásahu ve formě integrace, je tedy potřeba umět a znát technologii.

Portálová řešení jsou specifická svou obecnou funkcionalitou a snadným napojením na již existující systémy. Jejich hlavní výhodou je možnost úpravy pracovní plochy uživatele, přístup k datům ve všech systémech dle aktuálně přihlášeného uživatele (jednou se přihlásím a pak pracuji se stejnou identitou ve všech systémech, tzv. Single Sign On).

Portály a jejich manažerské využití

Pro manažera je neustálý přístup k informacím velmi důležitý pro to, aby mohl dělat kvalifikovaná a včasná rozhodnutí. Je tedy nutné, aby data byla k dispozici rychle, z jednoho místa a hlavně aby byla aktuální. V dnešní době se k tomu ještě přidává nutnost dostupnosti ze všech zařízení, jako jsou mobilní telefony, tablety a notebooky, a správné zobrazování adekvátně velikosti displeje (tzv. responzivní design).

Stejně tak lze portál použít ve firemních procesech, kdy potřebujete, aby i ostatní lidé s rozhodovacími pravomocemi prováděli práci či eskalaci na úkolech jim přidělených právě z jednoho místa a měli k dispozici reporty z těchto úkolů a jejich aktuálních stavů. Totéž platí i pro různé aplikace, které pomáhají uživatelům v každodenních povinnostech, jako je vyplňování docházky, knihy jízd či projektové vykazování.

Mezi hlavní manažerské výhody využití portálu patří:

  • Zobrazení informací na jednom místě, a to z různých systémů.
  • Individuální konfigurace potřebných dat pro daný okamžik přímo z portálu.
  • Možnost vlastní personifikace pracovního prostředí, kdy jsou data zobrazena dle přidělené role a daných oprávnění.
  • Dostupnost podkladů kdykoliv a kdekoliv.
  • Efektivní práce, a tím úspora času pro včasné rozhodnutí.
  • Získání informací potřebných ke strategickému rozhodování ze všech systémů bez nutnosti mezi nimi přepínat.
  • Možnost jednoduše vytvářet statistické a analytické přehledy, srovnávací a vývojové analýzy.

Nezanedbatelným pomocníkem je portál v odděleních, jako je ICT, protože snižuje nároky na administrativu a pomáhá zlepšit přístup k informacím a datům. Závěrem lze říct, že nasazení portálu přinese všem zúčastněným komfort v práci a manažerům ušetří čas při rozhodování.

IBA CZ Aleš Hojka
Autor článku je generálním ředitelem společnosti IBA CZ.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Nezapomněli jste si prodloužit předplatné časopisu IT Systems?

IT SystemsZačátek nového roku je nejen obdobím, kdy už se pomalu začínají rozplývat mnohá novoroční předsevzetí. Je také obdobím, kdy je třeba provést řadu každoročně se opakujících činností. V případě všech IT manažerů a IT profesionálů by mezi nimi nemělo chybět prodloužení předplatného časopisu IT Systems.