facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2025 , Cloud a virtualizace IT , E-commerce B2B/B2C

Jak „být vodou“ v dynamické době e-commerce

aneb proč je cloud-native proud důležitý

Petr Buchbauer


Doba a společnost okolo nás je a bude čím dál rychlejší, s tím se musíme smířit. Je to nápor, obava a příležitost v jednom. Držet tempo s trendy, které „rostou“ jako houby po dešti, rozhodně není lehké. Podíl e-commerce na evropském trhu se vrací na covidové hodnoty, a je pravděpodobné, že vzhledem k nástupu AI, adopci mobilních zařízení, volného 4+5G internetu, a dalším faktorům, rozhodně bude v dlouhodobém horizontu dále růst. Jak tedy zůstat relevantním v dnešním turbulentním světě? Jak pravil Bruce Lee – buďte jako voda, přátelé!


 Jasně, to se lehce řekne, ale čemu je potřeba se hlavně přizpůsobit a na co nezapomenout? Stejně jako se velké veletoky jako Dunaj, Amazonka či Nil, skládají z mnoha bystřin a potoků, i vyskládání velké, moderní a super-automatizované e-commerce platformy lze dekomponovat na mnoho dílčích částí.

Back to basics

Mít nového AI concierge dopomůže zlepšit up-sell či cross-sell, ale důležitým pramenem na startu naší řeky je kvalitní SEO – a to nejen po stránce marketingové (správná klíčová slova, placenou podporu atp.), ale i po stránce technické. Tzv. Core Web Vitals totiž mají nemalý dopad do pozic ve vyhledávačích, a ke všemu mají přímý pozitivní efekt na zákaznický zážitek na vašem e-shopu. Stránky se budou načítat rychle, uživatelé budou spokojeni, budou rychleji nakupovat a vyhledávače vás budou preferovat. Ideální soutok.
 
Stejně tak se soustřeďte na maximální zrychlení nákupního procesu – rychle tekoucí bystřina je také atraktivnější než pomalá hráz, že… Zde se dá zrychlovat ve využití správné platební brány, či různých služeb jednotlivých dopravců (způsob vyzvednutí, mapy výdejních míst). Mimochodem nezapomeňte na trend tzv. „out of home“ delivery, který je stále na vzrůstu – spotřebitelé se naučili chodit do boxů, či výdejních míst kdy se to hodí jim, ne čekat, jak to zrovna vyjde v dané cestě kurýrům. Stejně tak je „mobile first“ přístup je dnes už hygienickým, očekávaným faktorem, což o to více podtrhuje důraz na rychlost a optimální datové přenosy.
 
Výkon ale není nekonečný, dříve nebo později narazíte na hranice prvotní infrastruktury, kde bude zapotřebí razantního řezu – jinak se nám řeka vylije, a to není nikdy dobře. Infrastrukturně-transformační projekty jsou vždy náročné, obzvlášť proto, že často stojí hodně peněz a nemají rychlý business benefit.
Jsem rád, že jsem mohl osobně dohlédnout a pomoci kolegům z GymBeam s takovouto transformací, kde jsme přes půl roku pracovali na tom… aby nebylo nic vidět ani poznat – z pohledu koncových uživatelů, samozřejmě. A přátelé z Košic mají nyní proklatě rozvětvenou říční deltu, stejně jako ta již zmíněná Amazonka.
Jakmile začne váš webový kanál nabírat na obrátkách, začnou vás trápit úzká hrdla a zde opravu pomáhá správné nastavení využití elasticky škálovaných cloudových zdrojů. Správné „vychytání“ hybridního modelu, cloud-ready vs. cloud-native, je otázka sama o sobě a namíchat správný koktejl je proklatě velké umění.

Jak škálovat dál?

V okamžiku, kdy váš elektronický obchod funguje správně, a metaforická řeka teče jako divá, nabízí se několik strategií, co a jak dělat dál. Která je ta správná? Neexistuje stříbrná kulka, bohužel, ale jde o to, co bude „sedět“ nejvíc přímo vám a co půjde ruku v ruce s celkovou firemní strategií. Nemluvě o tom, že v tomto článku hovoříme pouze jen o digitálních kanálech, ale e-commerce má mnohem více úrovní, že…
Nejpřímější cesta je skrze sílu propagace, marketingu, znalosti a budování loajality vaší zákaznické báze. Vlastně takové vyhlídkové parníky na naší řece, že. To mohou digitální kanály podpořit, ale hlavní kus práce je v jiných odděleních. Digitální prodej zde musí fungovat přinejmenším neutrálně, aby při sebelepší kampani finálně zákazníka neodradil a neházel mu příliš klacků pod nohy. Z pohledu tohoto článku je to tak trochu nezajímavé, bez jakékoli negativní konotace.
 
Zkusit vytvořit tzv. marketplace a tím pádem mít připravenou platformu pro více dodavatelů – zde už má IT mnohem větší roli. Vytvoříte tím krásný přístav pro obchod dalších subjektů! V prvních krůčcích půjde vždy o kvalitní grafické rozhraní pro vaše partnery a jejich obsluhu vlastních dodávek pro vás. Dejte si ale záležet na výzkumu mezi stávajícími i potenciálními partnery! Není nic horšího než proinvestovat zbytečné peníze za super-optimalizovanou mobilní/tabletovou aplikaci, když by všichni nejradši měli jednoduchého webového klienta a naopak. Machine-to-machine integrace skrze API pak nese netriviální požadavky na otevřenost systémů, bezpečnost datových toků a (opět) škálování.
 
Hluboká strojová integrace je vždy klíčem k efektivnímu škálování (ne náhodou uvedl Google na svém posledním expu nový protokol pro komunikaci AI agentů). Něco jako když postavíte říční kanál, abyste spojili dva toky. Satya Nadella zase zmínil, že v budoucnu AI agenti nahradí všechen stávající software, takže směr a cesta je jasná. Dnešní AI agenti umí mnohem lépe doporučovat výrobky napříč širokým produktovým portfoliem (tzv. deep-recommendations) a analyzovat spotřebitelské chování v reálném čase, což podpoří chuť nakoupit, či celkový objem nákupu. Díky AI už vidíme i nástup tzv. „visual search“, což je vyhledávání produktů na základě fotek (Líbí se vám nějaké tričko? Vyfoťte ho, dejte ho do Google Lens a uvidíte, kde jej budete schopni koupit). Vše se totiž točí okolo tématu hyperpersonalizace na X způsobů.

Jak být jako voda?

Všechny tyto features, jako augmented reality v mobilních zařízeních, využívání biometrie, pokročilé optimalizace skrze AI… to vše staví na všech předchozích základních kamenech. AI vám může dopomoci být správným průvodcem po cestě, a to je taky krása dnešní doby! Články jako je tento budou relevantní v rámci kurátorství informací a přeci jen se na něčem ta AI musí učit – nemáte zač, budou generace GPT!
 
Spojení Bruce Lee a e-commerce je dost divoké, jako celá dnešní doba. Voda v našem pojetí sice není o plynulosti pohybů v bojových uměních, ale má v sobě velkou paralelu živelné síly, a daru přírody. A i taková síla musí na začátku najít svou cestu skrze první kameny, najít si své koryto, mít své přítoky produktů... po několika kilometrech už jsou divokou vodou, která přeskakuje a zurčí, a až když doputují do velkoměst, jsou to klidné, ale silné proudy… které přetváří přírodu okolo sebe, ale stejně se nepřestávají přizpůsobovat svému okolí a době ve které žijí. Buďte tedy jako voda, přátelé.
 
Petr Buchbauer Petr Buchbauer
Autor článku je CEO konzultačně-technologické společnosti Lundegaard, která se zaměřuje na vývoj inovativních softwarových nástrojů a komplexní služby digitální transformace.
 
Doporučené odkazy a zdroje:
https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=en (vysvětlení, co znamenají jednotlivé metriky).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.