- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (5)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (27)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (39)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
IT právo
Projektové řízení
GIS - geografické informační systémy
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Z robotické automatizace procesů se stává mainstream
Výdaje na software pro robotickou automatizaci procesů (RPA, Robotic Process Automation) vzrostly v roce 2018 podle Gartneru o více než polovinu. Ani v následujících letech nebude tempo růstu nízké. Do roku 2020 se RPA stane zcela běžným řešením zejména ve finanční sféře. A v roce 2022 má RPA trh celosvětově dosáhnout celkové velikosti 2,4 miliardy dolarů.
Organizace vidí v RPA - robotické automatizaci procesů, tedy provádění repetivních manuálních úkonů v aplikacích pomocí jiného software, namísto zaměstnanců, snadno dosažitelnou metu. „Zaměstnanci pochopitelně mohou dál kopírovat, vkládat a měnit data ručně, přenecháte-li ale tyto aktivity RPA, sníží se chybovost a zvýší se kvalita dat,“ vysvětluje viceprezidentka výzkumu Gartneru Cathy Tornbohmová.
RPA dnes nejčastěji nasazují banky a pojišťovny, ale také podniky ze segmentu utilit či telekomunikací. „Jde obvykle o snahu propojit různé prvky účetních a HR systémů, v nichž lze automatizovat současné manuální úkony či procesy pomocí RPA nebo automatizovat funkce legacy systémů,“ vysvětluje Tornbohmová. RPA nástroje v podstatě kopírují „ruční“ práci lidského operátora v uživatelském prostředí aplikace – ta přitom může běžet buď na koncové stanici, nebo v serverovém prostředí.
Odhady Gartneru hovoří jasně – z RPA se v případě největších podniků stává mainstreamová záležitost, do konce letošního roku ji nasadí 60 % organizací s obratem nad miliardu dolarů a do roku 2022 bude RPA v nějaké podobě a míře využívat 85 % velkých a obřích podniků a organizací. Růst bude pohánět jak klesající cena RPA (o 10–15 % v průběhu příštího roku) a také očekávané úspory a zvýšení přesnosti, jež RPA obvykle slibuje.
RPA se tak bude postupně stávat „mainstream“ technologií vhodnou zejména tam, kde je třeba překlápět data mezi systémy, nebo v případech práce se strukturovanými, digitalizovanými daty, jež jsou zpracována podle přesných pevných pravidel. Atraktivní oblastí jsou také historické či externí systémy a aplikace, u nichž může být RPA alternativou k jejich nahrazení či integraci do moderních systémů.
Dalším trendem je integrace AI funkcí do RPA produktů – tedy doplnění strojového učení a dalších AI technik pro rozšíření možností automatizace za hranice provádění přesně daných úkonů.
Tři časté chyby při nasazování RPA
Analytici Gartneru zároveň varují před typickými úskalími a chybami, které podniky při nasazování RPA dělají například ve finanční sféře:
- Ve fázi plánování je to obvykle uvažování o RPA a jeho plánování jako kompletního (end-to-end) procesu namísto soustředění se na konkrétní aktivitu v rámci procesu. Mapování celého procesu před jeho automatizací celý projekt výrazně zpomaluje a může být méně efektivní. Je-li totiž úspěšně automatizována jedna konkrétní aktivita, lze obvykle daný kód rychle upravit pro další podobné aktivity v témže nebo jiném procesu.
- Ve fázi výstavby nastávají potíže, jestliže je k nasazení RPA přistupováno stejně jako k historickým technologickým projektům, tedy metodou „velkého třesku“, kdy je většina use case zmapována a testována před implementací, je vytvořen seznam požadavků a osloveni dodavatelé. „Před nasazením RPA opravdu nepotřebujete znát každý myslitelný požadavek a způsob uplatnění. Takový přístup především vyžaduje mnohem více času a peněz,“ vysvětluje Robinsonová.
- Ve fázi testování je chybou přílišné spoléhání se na dodavatele a IT týmy. Odpovědný by měl být firemní RPA tým, zatímco dodavatelé a IT by měli zajišťovat potřebnou podporu, když je třeba. „Vždy platí, že roboti jsou jen tak dobří jako lidé, kteří je navrhují a spravují,“ dodává Robinsonov
březen - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Formulář pro přidání akce