facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Navisys
IT SYSTEMS 12/2018 , AI a Business Intelligence , Trendy ICT

Z robotické automatizace procesů se stává mainstream

-gartner-


Výdaje na software pro robotickou automatizaci procesů (RPA, Robotic Process Automation) vzrostly v roce 2018 podle Gartneru o více než polovinu. Ani v následujících letech nebude tempo růstu nízké. Do roku 2020 se RPA stane zcela běžným řešením zejména ve finanční sféře. A v roce 2022 má RPA trh celosvětově dosáhnout celkové velikosti 2,4 miliardy dolarů.


Organizace vidí v RPA - robotické automatizaci procesů, tedy provádění repetivních manuálních úkonů v aplikacích pomocí jiného software, namísto zaměstnanců, snadno dosažitelnou metu. „Zaměstnanci pochopitelně mohou dál kopírovat, vkládat a měnit data ručně, přenecháte-li ale tyto aktivity RPA, sníží se chybovost a zvýší se kvalita dat,“ vysvětluje viceprezidentka výzkumu Gartneru Cathy Tornbohmová.

RPA dnes nejčastěji nasazují banky a pojišťovny, ale také podniky ze segmentu utilit či telekomunikací. „Jde obvykle o snahu propojit různé prvky účetních a HR systémů, v nichž lze automatizovat současné manuální úkony či procesy pomocí RPA nebo automatizovat funkce legacy systémů,“ vysvětluje Tornbohmová. RPA nástroje v podstatě kopírují „ruční“ práci lidského operátora v uživatelském prostředí aplikace – ta přitom může běžet buď na koncové stanici, nebo v serverovém prostředí.

Odhady Gartneru hovoří jasně – z RPA se v případě největších podniků stává mainstreamová záležitost, do konce letošního roku ji nasadí 60 % organizací s obratem nad miliardu dolarů a do roku 2022 bude RPA v nějaké podobě a míře využívat 85 % velkých a obřích podniků a organizací. Růst bude pohánět jak klesající cena RPA (o 10–15 % v průběhu příštího roku) a také očekávané úspory a zvýšení přesnosti, jež RPA obvykle slibuje.

RPA se tak bude postupně stávat „mainstream“ technologií vhodnou zejména tam, kde je třeba překlápět data mezi systémy, nebo v případech práce se strukturovanými, digitalizovanými daty, jež jsou zpracována podle přesných pevných pravidel. Atraktivní oblastí jsou také historické či externí systémy a aplikace, u nichž může být RPA alternativou k jejich nahrazení či integraci do moderních systémů.
Dalším trendem je integrace AI funkcí do RPA produktů – tedy doplnění strojového učení a dalších AI technik pro rozšíření možností automatizace za hranice provádění přesně daných úkonů.

Tři časté chyby při nasazování RPA

Analytici Gartneru zároveň varují před typickými úskalími a chybami, které podniky při nasazování RPA dělají například ve finanční sféře:

  • Ve fázi plánování je to obvykle uvažování o RPA a jeho plánování jako kompletního (end-to-end) procesu namísto soustředění se na konkrétní aktivitu v rámci procesu. Mapování celého procesu před jeho automatizací celý projekt výrazně zpomaluje a může být méně efektivní. Je-li totiž úspěšně automatizována jedna konkrétní aktivita, lze obvykle daný kód rychle upravit pro další podobné aktivity v témže nebo jiném procesu.
     
  • Ve fázi výstavby nastávají potíže, jestliže je k nasazení RPA přistupováno stejně jako k historickým technologickým projektům, tedy metodou „velkého třesku“, kdy je většina use case zmapována a testována před implementací, je vytvořen seznam požadavků a osloveni dodavatelé. „Před nasazením RPA opravdu nepotřebujete znát každý myslitelný požadavek a způsob uplatnění. Takový přístup především vyžaduje mnohem více času a peněz,“ vysvětluje Robinsonová.
     
  • Ve fázi testování je chybou přílišné spoléhání se na dodavatele a IT týmy. Odpovědný by měl být firemní RPA tým, zatímco dodavatelé a IT by měli zajišťovat potřebnou podporu, když je třeba. „Vždy platí, že roboti jsou jen tak dobří jako lidé, kteří je navrhují a spravují,“ dodává Robinsonov
     
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.