facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
K2 atmitec
IT SYSTEMS 11/2020 , Trendy ICT

Tvorba návrhu ve virtuální realitě šetří čas i peníze



VirtuplexDo Virtuplexu, největší komerčně dostupné haly pro virtuální realitu na světě, která se nachází v pražských Horních Počernicích, přijely od loňského otevření desítky firem, které chtějí prostřednictvím virtuální reality posunout svůj byznys výrazně kupředu. Klienti zde navrhovali své nové komerční či kancelářské prostory, vzdáleně prezentovali své produkty nebo využívali virtuální realitu k testování a výzkumu.


Procházet se svými partnery nově navrženou pobočkou a v reálném čase upravovat dispozici nábytku, barvy nebo použité materiály. Tento scénář popisuje jednu z běžných praxí použití virtuální reality, kterou lze ve Virtuplexu realizovat. Hala o rozloze 600 m2 totiž umožňuje přenést jakýkoliv 3D model do virtuální reality. Až pět osob najednou pak může spolu v reálném čase procházet návrhem a komunikovat vzájemně o případných změnách, které může operátor ihned do modelu zapracovat. Díky tomu zde firmy eliminují čas, který by byl potřebný k úpravám fyzického modelu či stavbě tzv. mokapů. „Máme zkušenost, že lidé po pár minutách díky možnosti pohybu ve virtuálním modelu zapomenou, že nejsou v reálném světě. Interagují a jednají tak, jako kdyby v nově postavené pobočce nebo budově už byli. Okamžité zapracování úprav a jejich validace jim tak umožňuje šetřit čas v přípravné fázi projektu a tím i finance,“ popisuje spoluzakladatel Virtuplexu Pavel Novák.

Zkušenosti s rekonstrukcí své pobočky za pomoci virtuální reality má například Vodafone, který si zde nechal otestovat připravovanou pobočku v Letňanech, na jejíž výstavbě se podílela firma Story Design. Podobnou zkušenost má například i Česká spořitelna, která testovala design zbrusu nové pobočky značky Erste Premier.

Virtuální realita otevírá nové možnosti architektům

Možnost prohlédnout a upravovat projekt ve virtuální realitě je přínosná i v rané fázi přípravy stavby, ve které architekti pracují s abstraktními objekty. „Dnešní doba dost zásadním způsobem limituje možnosti cestování a setkávání se. Proto pracujeme na cloudové aplikaci, díky které bude možné se do virtuálního projektu připojit odkudkoliv na světě, bez nutnosti, aby se všichni sešli v hale,“ říká Pavel Novák.

„Pracujeme na mnoha projektech, kde jejich komplexnost je tak velká, že je velmi složité odprezentovat celý prostor všem zapojeným organizacím. Díky Virtuplexu je možné si společně s investory celý návrh skutečně zažít na vlastní kůži,“ říká Jakub Klaška z renomované architektonické kanceláře Zaha Hadid Architects.

Využití virtuální reality pro výzkum

Široké využití virtuální reality se uplatňuje také v oblasti výzkumu. Firmy zde mohou například zjišťovat, jak se budou návštěvníci cítit v nové pobočce, jak se budou orientovat zaměstnanci v nových kancelářských prostorech nebo prostřednictvím focus groups otestovat reakce na jakoukoliv část projektu. „Aktuálně přemýšlíme o nových formátech našich showroomů. Zde máme unikátní možnost vyzkoušet si funkčnost celého konceptu a zároveň i otestovat, jak se v showroomech budou cítit nejen naši zákazníci, ale i zaměstnanci,“ říká Miroslav Kuhn ze Škoda Auto.

Velkou výhodou právě v oblasti výzkumu a testování ve virtuální realitě je partnerství s agenturou Ipsos, která nabízí odborné know-how a zkušenosti pro zpracování výsledků. „Výzkum bez nejnovějších technologických aplikací se prostě neobejde. Využití virtuální reality pomáhá rychle a efektivně řešit nejrůznější marketingové a obchodní výzvy, které před firmami jsou,“ říká Jakub Malý, Managing Director, Ipsos a dodává: „Virtuální realitu je možné velmi efektivně využít například v oblasti testování uživatelské zkušenosti (tzv. UX testy) nejrůznějšího charakteru, vývojových prototypů (automotive, strojírenství) nebo názorného tréninku zaměstnanců, dealerů či obchodních partnerů na nové produkty a služby.“

Tréninky a školení ve virtuální realitě

V blízké budoucnosti se chce Virtuplex zaměřit na další oblasti, ve kterých je použití virtuální reality přínosem. Jedná se například o vzdělávání – tréninky a školení ve virtuální realitě ukrývají doposud netušené možnosti. „Ve virtuální realitě vás oheň nepálí, voda nestudí a z výšky nespadnete. Můžeme tak simulovat nebezpečné situace a zkoumat reakce účastníků tréninku nebo například v rámci náborového procesu testovat dovednosti potenciálních kandidátů,“ dodává Pavel Novák.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Covid jako katalyzátor digitalizace a fenomén homeworkingu

IT Systems 1-2/2021V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na odvětví, která v současné době prochází velmi turbulentním vývojem. Vím, že se to dnes dá říct prakticky o všech oblastech našeho života, ovšem retail, logistika a potravinářský průmysl jsou navíc názorným příkladem, proč je pandemie onemocnění covid označována za katalyzátor digitalizace desetiletí. Pokud totiž ještě někdo pochyboval o významu digitalizace, musel v loňském roce prozřít.