facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2010 , ITSM (ITIL) - Řízení IT

Vývojáři všech zemí, spojte se! Na Facebooku



Facebook je mezi lidmi stále populárnější, s půlmiliardou uživatelů patří k nejnavštěvovanějším webům ve světě i u nás. Marketéři se snaží oslovit potenciální zákazníky se skvělými nabídkami, nejčastěji prostřednictvím reklamy. Svou cestu k zákazníkům, či obecně ke zdrojům příjmů si poměrně rychle vyšlapávají samotní weboví vývojáři. Děje se tak od května 2007, kdy byla oficiálně spuštěna tzv. Facebook Platform. Na ní mohou vývojáři programovat vlastní aplikace, které jsou součástí Facebooku. Možná znáte Farmville či jinou hru od firmy Zynga.


Je na Facebooku naše „cílovka“?

Na otázku, zda zahrnout aktivity na Facebooku do marketingu či propagace, není jednoznačná odpověď. Prvním krokem by mělo být každopádně zjištění, jestli se na Facebooku nachází vaše cílová skupina. Přehledné statistiky používání Facebooku nabízí zdarma mnoho odborných serverů. Na níže uvedeném obrázku je vidět, že u nás můžeme s úspěchem oslovit především mladé lidi od 18 do 34 let. Dohromady tvoří 63 procent uživatelů Facebooku v České republice. Celkový počet domácích uživatelů se blíží číslu tři miliony.

Obr. 1: Věkové skupiny na českém Facebooku (zdroj: www.socialbakers.com/facebook-statistics/czech-republic)
Obr. 1: Věkové skupiny na českém Facebooku (zdroj: www.socialbakers.com/facebook-statistics/czech-republic)

 

Facebooková stránka nestačí?

Než se pustíte do programování facebookových aplikací, je také dobré vědět, že občas si vystačíte s vlastní propagační stránkou (tzv. Facebook page). Například Active 24 má svou facebookovou stránku na adrese www.facebook.com/active24cz. Stránku si můžete obohatit mnoha způsoby, můžete využít třeba externí aplikaci, která vám zajistí požadovanou funkčnost. Nabídka takových aplikací je na českém trhu mizivá, na globálním trhu je situace mnohem lepší. Spousta aplikací pro facebookové stránky je poskytována zdarma, příklad takové aplikace můžete vidět na www.facebook.com/active24cz na záložce Twitter. Jde o samostatnou stránku, kde se zobrazují poslední Twitter zprávy z firemního účtu.

Mluvte jazykem FBML

Další možností, jak facebookovou stránku vylepšit, je využít jazyk, respektive aplikaci Static FBML. Tato aplikace pochází z dílny Facebooku, s její pomocí můžete vytvářet nové záložky s vlastním HTML a FBML kódem. Příklad najdete záložce Volná místa, kde je zcela dole formulář pro rozesílání pozvánek přátelům. Uživatelé tak mohou jednoduše upozornit své facebookové přátele na danou stránku. S FBML jdou dělat i mnohé další věci, podrobný návod najdete na http://developers.facebook.com/docs/reference/fbml. Ke zvládnutí jazyka FBML postačí základní znalost HTML kódování.

Aplikace se mohou šířit velmi rychle

Chcete-li začít s vývojem facebookových aplikací, začněte na adrese http://developers.facebook.com. Jsou tam popsány veškeré možnosti platformy Facebook. Můžete vyvíjet externí aplikace pro vlastní web nebo takové, které fungují uvnitř Facebooku. Stále populárnější je vývoj aplikací pro mobilní zařízení. Důvod, proč se do vývoje pouštět, je zřejmý. Facebook je velice efektivní distribuční kanál, při šíření sdělení se využívá tzv. sociálního grafu. To není nic jiného než síť vašich facebookových kontaktů. Toho využívají více či méně všechny aplikace na Facebooku. Například v úvodu zmíněná firma Zynga nasbírala dvě stě milionů uživatelů (MAU – monthly active users), je tak suverénně největším vývojářem facebookových aplikací na světě.

Několik praktických rad

  • Sledujte pozorně funkčnost API Facebooku a monitorujte i vlastní aplikaci. To, že jeden den funguje, neznamená, že bude fungovat i zítra.
  • API Facebooku je vůbec velice proměnlivá veličina. Stále se mění a vyvíjí, dříve se používalo REST API, dnes se doporučuje používat spíše nové Graph API. Sledujte proto tzv. developer roadmap, které avizuje změny v API s dostatečným předstihem.
  • API Facebooku může být místy hodně pomalé či nefunkční. Proto je dobré cachovat data na svém vlastním serveru či jiném úložišti.
  • Cachování dat z Facebooku je obecně velice prospěšná věc. Pokud chcete, aby vaše aplikace fungovala svižně, ukládejte maximum dat na svém serveru. Dříve to nebylo možné, Facebook naštěstí toto omezení zrušil.
  • Pozorně si také přečtěte, jaké jsou podmínky používání API Facebooku, rozumné je tyto podmínky dodržovat, jinak může být vaše aplikace zablokována.
  • Pokud se rozhodujete mezi iFrame a FBML aplikací, dejte přednost iFramu v kombinaci s Javascript SDK. FBML aplikace nebude po novém roce možné vytvářet.
  • FBML jazyk/tagy můžete využívat i nadále, ať už ve FBML aplikacích, nebo v iFrame verzi. Poměrně rychle tak můžete vytvářet nejrůznější elementy, například tzv. request form, s jehož pomocí mohou uživatelé vaší aplikace posílat pozvánky svým přátelům na Facebooku.
  • Na některé speciální funkce je dobré použít staré, ale stále funkční a podporované RESP API.
  • Mocným nástrojem je také dotazovací jazyk s označením FQL, ideální je pak využít tzv. FQL Multiquery, kdy v jednom API volání realizujete několik dotazů na data Facebooku. Ušetříte tím spoustu času.
  • Něco nefunguje? Zkuste projít fórum a tzv. bug tracker. Pokud chcete živě pohovořit s inženýry Facebooku, zkuste IRC místnost #facebook na serveru irc.freenode.net.
  • Chcete, aby se aplikace šířila sama, virálně? Pak je dobré, aby součástí aplikace byla interakce mezi uživateli, soutěžení, výzvy či jiné mechanismy osvědčené v herním průmyslu.

Cílená reklama boduje

Jedním ze způsobu, jak šířit povědomí o vlastní aplikaci, je zaplatit si reklamu na Facebooku. Výhodou reklamy na Facebooku je její cílení, respektive vysoká jemnost tohoto cílení. Při zadávání reklamy se totiž využívají data, která o sobě vyplňují uživatelé ve svých osobních profilech. Vezměme si příklad: vyrobili jsme aplikaci, kde si mohou čeští motorkáři vyměňovat tipy na zajímavé trasy, organizovat srazy, případně vyměňovat zkušenosti apod. Aplikace je sponzorovaná jednou z domácích pojišťoven, která chce v jarních měsících zvýšit svůj podíl na trhu úrazového pojištění. Vývojář aplikace se spojí s pojišťovnou a ukáže jí obrázek 2.

Obr. 2: Ukázka cílení reklamy na Facebooku
Obr. 2: Ukázka cílení reklamy na Facebooku


Klient – pojišťovna je spokojen, protože aplikace se bude pomocí reklamy nabízet uživatelům, kteří s velkou pravděpodobností ocení také úrazové pojištění. V tomto případě se reklama konkrétně zaměřuje na české muže od 18 do 45 let, kteří mají pozitivní vztah k motorkám.

Kdy přijde Facebook za vámi

Ano, i to se stává. Většina vývojářů si stěžuje, že je velice obtížné či nemožné dovolat se pomoci od Facebooku, a to hlavně v situacích, kdy samotný Facebook nefunguje, jak by měl. Existují však i přesně opačné případy. Prvních z nich je právě uvedená reklama. Když si na Facebooku zaplatíte reklamu, jste okamžitě „zajímavějším“ partnerem. Bohužel v českých podmínkách toto platí s určitou rezervou. Facebook považuje za partnery takové firmy, které utrácí za reklamu minimálně desítky tisíc dolarů za rok.
Druhá možnost je však mnohem dostupnější, a to i pro domácí vývojáře. Tou možností je zapojit se do programu Facebook Credits, což není nic jiného, než vlastní platební nástroj Facebooku. Pokud se rozhodnete implementovat Credits API do své aplikace jako primární platební metodu, Facebook vám nabídne propagaci vaší aplikace. Ta může přinést i několik tisíc nových uživatelů aplikace denně. Facebook si pochopitelně ze všech transakcí realizovaných přes Credits bere tučnou třicetiprocentní provizi. V každém případě si přízeň Facebooku, potažmo i uživatelů, můžete jednoduše koupit.

-act24-
Článek byl vytvořen kolektivem autorů působících ve společnosti Active 24.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.