- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Uspějí tablety ve firmách?



Jasně se ukázalo, že tablety přece jen své zákazníky najdou. Tablet se stal třetím zařízením, které lidé začali používat především pro soukromé účely a nosit jej do práce, aniž by jim je jejich zaměstnavatelé (až na výjimky) pořizovali.
Od té doby se, především ve firmách, nic nezměnilo. Podniky stále využití tabletů ve větší míře nepodporují a zatím se pro tablety ani neobjevila žádná podniková aplikace, bez které by se firmy prostě nemohly obejít. Nyní se zastavil i růst prodejů tabletů. Mají tedy tablety šanci uspět?
Čísla mluví jasně
O tabletech se v poslední době hovoří nejčastěji v souvislosti s poklesem jejich prodejů a nedostatkem inovací. Výrobci dokázali úspěšně nastartovat růst, ovšem nyní se trh s tablety zastavil. Určitě ale nezanikl.
Podíváme-li se na poslední výsledky Applu, zjistíme, že prodej iPadů meziročně poklesl o 13 %. I tak ale Apple stále prodal 12,3 milionu tabletů a utržil za ně 5,3 miliardy dolarů.
Jordan Weissmann z magazínu Slate.com proto poznamenal, že i přes pokles prodeje iPadů se stále jedná o obrovský byznys, generující větší obrat než Facebook, Twitter, Yahoo a Tesla dohromady. Technologický guru Walt Mossberg si navíc myslí, že tablety jsou „extrémně univerzální a užitečné nástroje pro zákazníky, školy i firmy a pro mnoho úloh jsou dokonce lepší než počítače nebo smartphony“.
Jen těžko bych mohl nesouhlasit, problém je ale v tom, že tablet nenahrazuje notebook nebo smartphone jako hlavní zařízení. I dnes tak tablety zůstávají jen doplňkovými zařízeními.
Náhrada notebooků?
Apple dnes vyrábí pravděpodobně nejlepší a nejpopulárnější tablety, s rychlými procesory a lehkou konstrukcí, schopné okamžitého použití i dlouhého provozu na baterii. Přesně po takových touží uživatelé notebooků posledních dvacet let. I tak zde ovšem zbývá mnoho důvodů, proč tablet stále nenahradil notebook, a to především ve firemním prostředí:
- Cena – Ceny notebooků výrazně klesají, zatímco Apple si za iPady nechává velmi dobře zaplatit. Například iPad Air 2 se 128GB pamětí přijde na 13 500 korun. Notebook se 13palcovým displejem a 750GB diskem bude stát méně, a to ani nemluvím o množstevní slevě, kterou může firma získat.
- Příspěvek na pořízení – Mnoho firem sice nechává své zaměstnance používat tablety pro přístup k podnikovým aplikacím, ale obecně neposkytují na nákup těchto zařízení a jejich provoz žádné příspěvky. Ani smartphony by pravděpodobně nebyly dnes tak rozšířené, pokud by jejich nákup nedotovali operátoři a pokud by firmy neplatily svým zaměstnancům hovory a datové přenosy.
- Omezení při ovládání – Bez ohledu na funkce a návyky je pro většinu podnikových aplikací, a obecně při práci, pro většinu uživatelů nejvhodnější ovládání prostřednictvím velké klávesnice a myši. Klávesnice na tabletech prostě nejsou vhodné na psaní textů delších, než jsou jednoduché e-maily. Například pro vytváření prezentací je pak téměř nepostradatelná myš. Ale především – aplikace, které nejsou navrženy přímo pro tablety, nepracují na těchto zařízeních zrovna nejlépe. Tablety zkrátka nejsou vhodné pro intenzivní psaní nebo grafické návrhy.
- Žádná převratná podniková aplikace – Tablety jsou nepředstavitelně univerzální pro běžné používání, například na čtení, hraní her nebo sledování videí. Ale pro běžné firemní uživatele? Ti využívají tablety nejčastěji na práci s e-maily nebo surfování po internetu. Firmy zatím nenašly cestu, jak odpovídajícím způsobem podporovat své klíčové podnikové aplikace na těchto zařízeních. Právě to je hlavním důvodem, proč už prodeje tabletů nerostou, a také klíčem k jejich úspěchu do budoucna.
Budoucnost tabletů
Jak tedy mohou tablety uspět? Jedině tak, že nahradí smartphone nebo notebook. Hlavním důvodem proč nerostou prodeje tabletů ve firemním sektoru je, že nepodporují stejné aplikace jako notebooky. Jde přitom hlavně o velikost displeje a ovládání – tablety nemohou přenést stejné aplikace na své 9palcové displeje, na kterých ještě polovinu zabere softwarová klávesnice ovládaná prsty.
Jednou z možností by bylo vložit tablet do velkého displeje a připojit k němu klávesnici a myš a vytvořit si tak pracoviště kamkoli přijdete. Výhody práce na stolním počítači nebo notebooku může smazat přístup k nativním aplikacím nebo k virtuální pracovní ploše, přičemž tablet bude sloužit jen jako prostředník. Po odpojení se opět stane přenosným zařízením. Toto je jedna z pravděpodobných možností, která lidi přiměje nechat svůj notebook doma, nebo jej možná ani nekupovat.
Jiná cesta, jak docílit, aby se nám s tablety pracovalo lépe, vede přes vstupní zařízení. Zvýšilo by přidání myši prodeje iPadů? Možná ano. Osobně nevím, proč Apple uživatelům neumožňuje připojit si k iPadu myš. Přitom by právě Apple mohl přijít s nějakým opravdu skvělým způsobem jak přepracovat myš pro tablety.
Další vylepšení ovládání by mohlo představovat pero. Dnešní dotykové displeje tabletů sice pracují dobře při ovládání prsty, nejsou ovšem příliš uzpůsobeny pro použití pera. Proto by mohlo pomoci vytvořit displej, který by zároveň výborně podporoval ovládání dotykem i perem.
Tablety jsou dnes sevřeny mezi prodeji smartphonů (phabletů) a notebooků. Přestože pokles jejich prodejů nezaručuje jejich budoucí úspěch, vymření tabletům bezprostředně nehrozí.
Pokud chtějí jejich výrobci uspět, musejí se zamyslet nad inovativními cestami, jak podporovat komplexní aplikace, vylepšit ovládání a dobře hospodařit s omezenou plochou jejich obrazovky. Jestli dokáže trh tabletů nahradit notebooky a rostoucí trh tenkých klientů, jako jsou Chromebooky, měl by zaděláno na jasný úspěch i do budoucna.
Günther Brand


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |