- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Správa a optimalizace provozu datových center
v roce 2012
Datová centra lze definovat jako umístění převážně serverových počítačů s mnoha infrastrukturními nebo aplikačními rolemi do jedné lokality či budovy. Jsou dlouhodobě budována a využívána společnostmi všech velikostí a zaměření. Některé si budují vlastní datová centra pouze pro svou potřebu, jiné vytvářejí výpočetní centra pro následnou nabídku služeb na trhu. Ale můžeme říci, že datová centra dnes využíváme jako uživatelé výpočetní techniky všichni. Vědomě či nevědomě.
Provoz datových center
Podíváme-li se do minulosti, větší společnosti začaly při budování vlastního ICT prostředí využívat nejprve sálové počítače. Následně se změnou výkonu a především velikosti serverů přecházeli na menší platformy, až se posunuly k dnes běžně používaným žiletkám. Díky tomu začaly serverovny a datová centra konsolidovat hardwarové prostředky. Vždy ale bylo potřeba velké množství specialistů na hardware i software, kteří řešili převážně provozní záležitosti. V případě nasazení nové techniky nebo technologie bylo zapotřebí také potřebné množství nových zaměstnanců, kteří ji měli na starosti. S příchodem virtualizace, především té serverové, se rychlost a účinnost konsolidace ICT prostředí a služeb znásobila. A také potřeba správy datového centra. Zatím posledním stupněm využití datových center je změna na poskytovatele cloudových služeb.
Velcí výrobci hardwaru a softwaru nabízejí nativní nástroje pro centrální správu svých řešení (např. VMware Virtual Center, HP Systems Insight Manager, Cisco Works, aplikační konzole Microsoft a mnoho dalších). Díky tomu můžeme najít ve větších datových centrech velmi pestrou škálu nástrojů.
Centrální správa
Existují ale také nástroje pro centrální správu celého ICT prostředí. První skupinou jsou dohledové systémy (např.: Microsoft System Center Operations Manager, NetIQ AppManager, IBM Tivoli, HP OpenView, Nagios). Tyto aplikace jsou na základě konfigurace propojeny s určenými systémy (operační systémy, hardware, aplikace, sítě) a mohou o nich na základě předem definovaných pravidel shromažďovat informace o stavu, konfiguraci, výkonu nebo zabezpečení. Toto vše je přehledně zobrazováno v jediném aplikačním rozhraní, nebo je lze doručovat například pomocí e-mailu a SMS konkrétním správcům IT služby. Administrátor má díky tomu rychlý přehled o všech systémech, které má na starosti. Moderní dohledové systémy obsahují vlastní znalostní bázi, pro jednodušší práci s hlášenými událostmi nebo konfiguraci sledovaných koncových zařízení. Také mohou pomocí rozšíření třetích stran (např. Quest QMX pro Microsoft SCOM) monitorovat i produkty standardně dohledovým systémem nepodporované.
Další skupinou jsou systémy pro systémový a aplikační management (např. Microsoft System Center Configuration Manager, Microsoft System Center Virtual Machine Manager, Symantec Altiris nebo CA Unicenter). Tato řešení umožní správcům centrálně instalovat, konfigurovat nebo inventarizovat koncová zařízení v ICT prostředí. Dokonce mnohem více. Většinu operací lze pomocí těchto nástrojů dělat vzdáleně, jednoduše a automatizovat je. Samozřejmostí je možnost konfigurace spouštění úkolů mimo pracovní dobu.
Řešení pro celkovou správu ICT prostředí zefektivní pracovní postupy, sníží dobu odstávek, ale i potřebný čas pro zjištění konkrétní události. Moderní management systémy jsou navíc vytvářeny s ohledem na sadu doporučení Information Technology Infrastructure Library případně Microsoft Operations Framework. Potenciální úspory jsou obdobou pojištění maximální dostupnosti zdrojů a jejich minimálních prostojů. To je zajištěno okamžitou informovaností ICT specialistů o závadách, dokonce i takových, které mohou teprve nastat. A to i mimo běžnou pracovní dobu správců ICT. Výsledkem je bezodkladné řešení s možností vyhnout se vlivu na běžné uživatele. S využitím těchto nástrojů je možné se více zaměřit na další rozvoj ICT prostředí místo neustálé kontroly.
Optimalizuji, optimalizuješ, optimalizujeme…
Hlavním kritériem pro nasazování nástrojů centrální správy je optimalizace provozu ICT služeb. Aplikace pro celkovou správu samy problémy našeho ICT prostředí nevyřeší, pokud se o tyto systémy nebude nikdo starat. Je potřeba někdo, kdo bude i při vysokém stupni automatizace kontrolovat celý systém nebo předávat výstupy dohledových systémů či aplikací systémového managementu a kontrolovat plnění vzniklých úkolů. Velké společnosti proto investovaly další prostředky do oddělení stálé podpory tzv. helpdesku nebo interního call centra. V oddělení stálé podpory jsou přijímány požadavky na řešení problémů s ICT systémy a službami. Incident je nahlášen aplikačním systémem dohledu, uživatelem služby nebo jejím správcem. Je potřeba, aby operátor dokázal identifikovat problém různých systémů a následně mohl předat ICT specialistovi na konkrétní oblast podrobné informace. Pro tuto činnost mu slouží aplikační rozhraní jednotlivých systémů, aplikací, sítí. A také software určený přímo pro pracoviště podpory koncovým uživatelům. Veškeré události a hlášení jsou zde zaznamenávány nejen pro jejich evidenci, ale i pro jejich případnou zpětnou kontrolu.
Přechod k plně automatizovanému provozu
Pouze s nativními nástroji ale není vůbec snadná správa a dohled například dvou set virtuálních počítačů s desítkami aplikačních služeb na dvaceti fyzických serverech několika výrobců a dvou virtualizačních platformách vyžaduje značné nároky. Proto se po nástupu virtualizace v datových centrech zvýšila snaha o automatizaci ICT procesů. Relativně méně lidí se tak stará o mnohem více systémů s různými nástroji. Je třeba jí ale pomoci vhodnou technologií.
Chceme-li využít možnost spolupráce různých řešení, musíme začít uvažovat o tom, jak donutit jednotlivé systémy procesně komunikovat. Pro vytváření procesních vazeb mezi ICT službami slouží například nástroj Microsoft System Center Orchestrator, který je letošní novinkou ve skupině Microsoft System Center. Orchestrator umožňuje vytvořit funkční modely technologických procesů ICT infrastruktury, a propojit tak různé systémy, přičemž pracuje nejen s produkty Microsoft System Center, ale také se systémy jiných výrobců (např. VMware vSphere, BMC Remedy, CA Service Desk, HP OpenView nebo IBM Tivoli). Pomocí takového nástroje budeme schopni zajistit plnou automatizaci v datovém centru téměř bez ohledu na použité technologie.
Závěr
V době, kdy se některá velká datová centra mění díky konsolidaci, optimalizaci a vysoké automatizaci na poskytovatele ICT služeb, ať klasických, nebo cloudových, je nutnost využití moderních nástrojů pro správu celého životního cyklu ICT služeb nutností. Bez těchto nástrojů bychom většinu času trávili jen řešením problémů. Také se blíží doba, kdy zákaznická datová centra bude možné propojit s prostředím velkých poskytovatelů cloudu. A my budeme chtít mít přehled o všech poskytovaných ICT službách.
Pavel Řepa
Autor je nositelem ocenění Microsoft MVP: Operations Manager a pracuje jako senior IT konzultant ve společnosti Digi Trade.
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |