facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 7-8/2015 , ITSM (ITIL) - Řízení IT

Outtasking aneb Více ICT služeb s menším rozpočtem



Hewlett PackardKaždodenně slýcháte, že je zapotřebí zajistit více ICT služeb za méně peněz. Řešením by mohl být outtasking, který nabízí možnost efektivního zajištění firemní IT infrastruktury, optimalizuje náklady, a jelikož je šitý na míru, podporuje v maximální možné míře obchodní činnost konkrétního podniku.


IT infrastruktura je stále složitější a tlak na úspory roste

Asi netřeba příliš připomínat prehistorii informačních technologií, éru sálových počítačů či přehřáté, na koleni postavené serverovny v kumbálech a sklepeních firem. Správa ICT infrastruktury se tehdy vyznačovala především důrazem na výkon a bezpečnost. Pružnost, adaptabilita na aktuální potřeby i náklady byly upozaděny. Časy se ale změnily. S nástupem mobilních technologií, cloud computingu a velkých objemů dat se změnilo myšlenkové paradigma a celkový přístup k firemní IT infrastruktuře. K tomu velkou měrou přispěl také fakt, že vedení společností stále více utahuje opasky a rozpočty IT oddělení. CIO tak stojí před vpravdě Sisyfovským úkolem: zajistit více za méně. Více funkcí, vyššího výkonu, kvalitnější podpory a pestřejší škály možností za menší rozpočet.

Je vyžadována rychlá odezva a nepřetržitá dostupnost

Nároky jsou ovšem kromě finanční efektivity kladeny také na optimalizaci IT infrastruktury a její nepřetržitou dostupnost, ideálně odkudkoli a z libovolného přístroje, navíc samozřejmě patřičně svižně – to aby obchodníka (či zákazníka) neobtěžovalo čekání na aplikaci. Každý výpadek či prostoj se totiž okamžitě projeví. Jak? Pokud klient nebude spokojen, má několik možností. Přinejmenším bude rozezlen a ztratí ve vaši společnost část důvěry, přinejhorším vás opustí, přejde ke konkurenci a jako bonus vám ještě zajistí negativní publicitu. Delší výpadek tak může reálně ohrozit samotnou existenci firmy.

Jak tedy efektivně zajistit firemní IT?

V ideálním případě vaše kritické systémy poběží na infrastruktuře, která je šitá na míru a přizpůsobí se vašemu podnikání. Přitom je vhodné disponovat dedikovaným týmem správců této infrastruktury. Starat se totiž musíte o pravidelné aktualizace softwaru, nákup nových licencí, upgrady dosluhujícího hardwaru, školení uživatelů, tvorbu dokumentací, proaktivní prevenci downtime a stovky dalších úkolů.

Zní to draze? Většinou to drahé opravdu je. A spousta firem na inovaci a restrukturalizaci IT infrastruktury tak, aby vyhovovala aktuálním trendům a plnila očekávání vedení, zkrátka nemá. Právě zde je vhodnou alternativou využití IT ve formě služby a outtaskingu.

Outtasking nebo outsourcing

Pojmy outtasking a outsourcing bývají mnohdy zaměňovány, ale je mezi nimi rozdíl. Nabízejí totiž odlišné přístupy pro snižování nákladů na IT. Outsourcing předpokládá úplný převod provozování ICT infrastruktury na externího poskytovatele. To nabízí výhody pro organizace, které se chtějí především soustředit na klíčové procesy svého podnikání, a ne budovat a provozovat vlastní ICT struktury.

Outtasking umožňuje předání pouze konkrétních provozních činností v ICT infrastruktuře při zachování vlastního IT oddělení. Společnost poskytující outtasking působí jako doplněk pro lidské zdroje interního IT týmu a přináší konkrétní odborné znalosti podpořené sofistikovanými nástroji a osvědčenými postupy.

Někdy se jako outtasking označuje jako tzv. selektivní outsourcing, který je časově nebo projektově limitovaný.

Není třeba umět všechno

Outtasking spočívá v přenesení jednotlivých činností na poskytovatele služeb. V oboru je spousta expertů, kteří svému řemeslu rozumějí. Ani ten největší odborník však nedokáže pomoct, pokud nezná dané prostředí, konkrétní situaci a návaznost jednotlivých částí firemní IT infrastruktury na základy jejího podnikání. Právě proto je vhodné, pokud vám poskytovatel služeb přidělí dedikovaný tým servisní podpory, který nejprve zjistí, co vás pálí, a seznámí se s vaším IT prostředím. Následně s vámi konzultuje možnosti a zajistí dodávku potřebných služeb. Zkrátka se stane vašim personalizovaným poradcem.

Dobrý poskytovatel IT služeb vám dokáže nabídnout proaktivní i reaktivní podporu a podpůrný tým expertů včetně řady dalších služeb s přidanou hodnotou.

Výhody outtaskingu:

  • realizační cyklus je kratší než u plného outsourcingu IT,
  • rozsah outtaskingu lze flexibilně měnit,
  • řízení vztahu s externími poskytovateli (třetími stranami) je plně v režii příjemce služeb,
  • je podporováno procesní řízení IT služeb jako u outsourcingu IT,
  • podobně probíhá také vyhodnocování výkonnosti a úrovně poskytovaných služeb IT (podle SLA),
  • vždy zůstává otevřená možnost přechodu k plnému outsourcingu IT.

Proaktivní versus reaktivní

Reaktivní podpora zjednodušeně řečeno čeká, až se něco rozbije, poté obdrží telefonát a rozbitou či porouchanou věc se snaží nějak spravit. Proaktivní podpora na nic nečeká, problémům předchází, minimalizuje výpadky a zvyšuje produktivitu. Příkladem ze života budiž dva sousedé: pan Reaktiv o sebe nedbá, přejídá se, nesportuje a hodně kouří. Zdraví ho začne zajímat, až když je nemocný. To pan Proaktiv denně běhá, zdravě jí a chodí na pravidelné preventivní kontroly. Svého zdraví si váží a patřičně o něj pečuje. Který z těchto pánů se podle vás cítí lépe a dožije se vyššího věku? Který z nich odvádí kvalitnější práci a má minimální nemocenskou? A kterého byste sami zaměstnali? Jistě, pana Proaktiva. Analogicky pak uvažujte také o IT infrastruktuře.

Místo pravidelného běhání jsou zde výkonové analýzy a implementace doporučení, místo návštěv doktora zase kontroly systémů z pohledu potenciálních závad, konfigurace, bezpečnosti či odolnosti proti výpadkům (a následná implementace patřičných změn). Do kategorie proaktivních činností patří také konzultace s IT odborníky, hodnocení dostupnosti u sítě SAN a datových úložišť, revize firmware a software (záplaty, aktuální verze apod.), thermal assesment (měření a analýza teplot v datovém centru) či schopnost na základě dlouhodobého monitoringu a analýzy odhadnout blížící se bezpečnostní incidenty. Díky proaktivnímu přístupu tak můžete dosáhnout kýžené úrovně poskytovaných služeb a minimálního downtime.

Proaktivní hlavně v dobách změn

Reaktivní přístup je potřeba a bude tu vždy, moderní firmy však nemohou spoléhat pouze na něj. Proaktivní přístup v IT je vhodný především, prochází-li vaše IT změnami. Jste-li připraveni po technické stránce (dokumentace, software, hardware) a máte-li k dispozici plány, best practices, nouzové manévry, definice vzájemných závislostí částí infrastruktury apod., změny uskutečníte snáze, rychleji a bezpečněji, než kdybyste problémy řešili až po jejich výskytu.

Dodavatele outtaskingu vybírejte obezřetně

Nakonec vám ještě povím, čeho si u poskytovatelů IT služeb a outtaskingu všímejte především. Z mých zkušeností je důležitá především kvalita expertního týmu podložená certifikacemi odbornosti. Ověřte si reference dodavatele a úspěšnost minulých projektů, podívejte se na případové studie. Zkrátka se ujistěte, že máte co do činění s dostatečně silným a spolehlivým partnerem, který zaměstnává prvotřídní odborníky a umí pomoci i v nejprekérnějších situacích.

Miroslav Džurdženik, HP Miroslav Džurdženik
Autor článku pracuje jako Technology services business manager v Hewlett Packard.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.