- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Bez vlastních serverů to ve firmách ještě dlouho nepůjde
Nástup cloud computingu a nové služby dostupné malým zákazníkům mají silný marketing, firmy s desítkami zaměstnanců se ale pro efektivní fungování bez vlastních serverů neobejdou. O cloudu mluví kdekdo a většina velkých firem cloud computing v nějaké podobě používá nebo testuje. Jaký smysl má v takové situaci pořizovat do firmy reálné servery? Prodávají se vůbec? Na tyto otázky je snadná a přesvědčivá odpověď: ano.


O budoucnosti hardwaru ve firmách hovoří jednoznačně i analýzy vývoje prodejů levných serverů x86, které míří nejčastěji právě do SMB sektoru. Podle studie Low-End Servers: A Global Strategic Business Report společnosti Global Industry Analysts, která vyšla na počátku října, poroste počet prodaných low-endových serverů nejméně do roku 2017, kdy má dosáhnout 17,4 milionu jednotek za rok.
Stejné je to s určením smyslu nákupu. Malé a střední firmy mohou a měly by využívat služby v cloudu, ale k opravdu efektivnímu fungování potřebují také vlastní infrastrukturu. Už proto, že pro kompletní přechod na cloudovou infrastrukturu v SMB prostředí není snadné vytvořit odpovídající technické podmínky. Například studie SMB Routes to Market ukázala, že nejrozšířenější typ cloudové služby, on-line marketing, využívá pouze 27 procent malých firem.
Samostatný podnikatel může své IT provozovat kombinací on-line služeb, jako je webový e-mail a freehosting nebo komerční cloudová služba přes ADSL. Ale už malá firma s deseti lidmi bude fungovat efektivněji, když bude mít funkční počítačovou síť se serverem, který zajistí rychlé sdílení větších souborů, včetně řízení přístupu k nim, zatímco e-mail a sdílení dokumentů a mobilní přístup k nim zajistí služby cloud computingu.
Totéž platí o zálohování a archivaci dat. Nechávat přes noc puštěné koncové stanice, aby se mimo špičku mohly zazálohovat na vzdálený server, není ekonomické ani ekologické – pokud by na to vůbec uživatelé mysleli. Mnohem jednodušší je řídit zálohování interně, průběžně a dávkově, mimo špičku pak zazálohovat zálohy do cloudu nebo na externí úložiště. Zkušenosti například z povodní ukazují, že samotná lokální záloha nestačí a přenos dat na jiné místo je jediný způsobem, jak se pojistit proti ztrátě dat v případě přírodní katastrofy nebo třeba požáru.
Když NAS nestačí
Na první pohled se může zdát, že největší „serverové“ trable malé firmy může vyřešit NAS. Krabička připojená k routeru nabízí možnost přistupovat k souborům z různých zařízení včetně mobilních telefonů a v kombinaci s vhodným softwarem umožní i zálohování počítačů.
Takové řešení má smysl hlavně v domácím prostředí, kde umožní sledovat filmy na chytré televizi bez běžícího počítače. Ve firemním prostředí může NAS sloužit jako inteligentní externí úložiště a záloha. Firemní server ale nenahradí, pokud potřebujete zálohovat více počítačů, distribuovat aktualizace nebo zajistit možnost stěhování uživatelů mezi počítači s pomocí roamujících profilů.
NAS v podobě skutečných síťových úložišť pak doplňuje modulární síťovou a serverovou architekturu ve firmách, které využívají IT nejen pro zajištění základního administrativního chodu firmy, ale pro specifické aplikace, například v podobě účetních systémů.
Zbytečné obavy
Představa firemního serveru je pro začínající podnikatele často děsivá, protože je příliš technická, na rozdíl od internetových služeb, které z pohledu uživatele „prostě fungují“. To je paradox, se kterým si musí poradit nové generace serverů právě pro „jednomužné“ a obecně malé firmy, které podnikají v netechnických oblastech.
Vtělením tohoto nového trendu může být například firemní software, který je přímo určen zákazníkům. I těm, kteří nemají téměř žádné zkušenosti s IT, stačí, že umí s počítačem běžně pracovat. Vítanou změnou je i zjednodušení licenčních podmínek – žádné uživatelské licence a jejich hlídání. Ve firmách do 25 uživatelů bude stačit jen koupě serveru, ideálně v předinstalované podobě od některého z tradičních dodavatelů hardwaru. Samotný hardware přitom stojí podobně jako levný notebook. Důležité je i jednoduché ovládání a možnosti nastavení, které odpovídají malým firmám, ve kterých není možné zaměstnávat IT specialistu.
Díky tomu, že se jedná o známé platformy IT, dokáže s instalací, nastavením i nestandardními požadavky pomoci jak dodavatel hardwaru, tak tisíce certifikovaných odborníků. A funguje i oblíbený postup malých českých firem – šikovný student, který zná postupy instalace ze školy.
Cloud přímo v DNA
Mezi další vhodná řešení, která jsou mezi firmami malé a střední velikosti často využívána, se řadí také hybridní řešení kombinující základní firemní infrastrukturu pro agendu, což je vhodnější pro efektivní běh firmy (řízení přístupu ke sdíleným souborům, tisk, správa identit), a on-line služby. Tedy toho, co je velmi lákavé i pro ty nejmenší společnosti. Zejména jde o spolehlivý a všude dostupný e-mail a možnosti sjednocené komunikace nejen z jakéhokoliv počítače s internetovým připojením, ale i z mobilního telefonu. A bez této služby si dnes dovede svou práci představit jen málokdo.
Výhodou kombinovaného režimu je snížení nákladů na firemní IT, které pro jednoho uživatele ve firmách do dvaceti pěti uživatelů vychází něco málo přes stokorunu na uživatele a měsíc bez nutnosti smlouvy o dlouhodobém odběru služeb. Takže se podnikatelé nemusejí obávat ani velké finanční zátěže v této oblasti.
Obávat se nemusí ani majitelé firem, které nemají své IT odborníky. Využívat mohou systém ovládání v podobě například SBS Dashboard od Microsoftu – jednoduchého, graficky orientovaného prvku, který si správce sítě, často tedy majitel firmy, spouští na svém osobním počítači a ovládá z něj celý systém, od vytváření nových uživatelských účtů až po nastavení záloh jednotlivých počítačů ve firmě a nastavení vzdáleného přístupu k počítačům přes webové rozhraní.
Přidání nových PC do sítě je výrazně zjednodušené a nevyžaduje v podstatě žádné IT znalosti – novému uživateli stačí dát síťovou adresu firemního serveru, odkud si stáhne klientský software. Poté se spustí průvodce nastavením pro připojení k firemní doméně. Z konzole je potom možné rychle zkontrolovat stav nového PC a zajistit jeho automatické zálohování včetně možnosti probudit cílové počítače při nočním zálohování. Zálohy lze obnovit i na nový hardware při upgradech nebo v případě krádeže či ztráty původního počítače.
Závěrem, kde je výhoda serverů
Využívání cloudu může být pro malé a střední firma velkým přínosem a s jeho využíváním je možno dosáhnout výrazného snížení nákladů. Jak ale ošetřit provoz obchodních aplikací, zálohování a archivaci dat, sdílení tiskáren nebo ukládání velkého objemu dat, které každá společnost musí řešit a pro které zkrátka musí hledat vhodné technologie, a to většinou v rámci své lokální sítě?
Pro tyto situace je stále ještě nejvhodnějším řešením pořízení lokálního serveru, který umí tyto potřeby pokrýt. Pod pojmem server ale nehledejme složitou správu a potřebu specialisty, který bude na provoz dohlížet. Základní výhodou využití serveru v porovnání s běžným stolním počítačem spočívá hlavně ve stabilitě a vyšší bezpečnosti provozu.
Petr Váša
Autor je produktový manažer serverové divize společnosti Microsoft.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |