- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Aktualizace algoritmu Google Penguin 4 - Google událost roku 2016?
Po 2 roky bylo ústředí Googlu obleženo zvídavými a nekonečnými dotazy marketérů, programátorů či vývojářů a dalších zvědavců ohledně aktualizace algoritmu Google Penguin. Google dlouho napínal, ale „veřejné tajemství“ nakonec spatřilo světlo počítačového světa 23. 9. 2016. Googlův „tučňák“ aktualizovaný v reálném čase je venku, a co více, je součástí hlavního algoritmu. To jsou pouze dvě z několika dalších změn, které s sebou tato klíčová aktualizace Googlu přináší.


Panda, tučňák, kolibřík?
Chytrý program vyhledávače Google prolistuje miliony informací na stránce za sekundu. Pokud stránky plní a splní podmínky korektním způsobem a podle pravidel, vyhledávač je upřednostní na vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání. Pokud se ale na stránkách nachází závadný či chybný obsah plný duplicit či kopírování, povolá Google svoje zvířata – tučňáka, pandu či kolibříka.
Google Penguin, Panda či Hummingbird jsou tři z více než 200 signálů, podle kterých Google hodnotí jednotlivé weby. Google Penguin se specializuje na odkazový profil webových stránek a zejména odhaluje takové, které si vybudovaly své portfolio odkazů podvodnými praktikami, tedy tzv. black-hat SEO či závadným linkbuildingem. Pozornost tučňáka se tak upíná spíše na off-page faktory ze strany nepřirozených odkazů. Google Panda hodnotí obsah stánek v rámci on-page faktorů. Nad nimi poletuje v celém rozsahu Google Hummingbird, v překladu kolibřík. Podobně jako let kolibříka v přírodě chápe tento algoritmus souvislosti za vyhledávanými slovy. Následně se snaží se poskytovat co nejkvalitnější výsledky vyhledávání zejména u delších a komplexnějších výrazů.
Principy online marketingové taktiky; linkbuildingu, který Google Penguin analyzuje, můžeme hledat například v signalizační teorii A. Michaela Spence (A. Michael Spence, Market Signaling: Informational Transfer in Hiring and Related Processes, 1974). Tento americký ekonom rozumí pod pojmem signalizace pozorovatelné kroky ekonomických subjektů, které umožní jejich partnerům získat lepší informaci o nabízených produktech. Podle Spence lépe informované subjekty mohou mít za jistých podmínek dobrý důvod se o tuto informaci podělit s ostatními, tedy signalizovat ji ostatním účastníkům trhu, a to i v případě, kdy je to bude stát dodatečné náklady.
Neznamená to ale, že byste měli začít odkazy skupovat ve velkém. Naopak, tato signalizace by měla být věcná, korektní a mající souvislost s vaší webovou stránkou. Tučňák vás podobně zachytí, pokud budete například jako obchod s vybavením pro těhotné a děti odkazově propojeni s prodejnou rybářských potřeb. V reálu byste cestu s batoletem do takového obchodu našli jen těžko a to samé platí i v případě budování odkazů online. Dále se pozornost Google Penguin upíná na odkazy z málo kvalitních webů (tzv. linkové farmy), odkazy se stejným anchor textem, které jsou jiné než URL, brand či název stránky, či odkazy z patiček. Jednou z nejrozšířenějších podvodných praktik je také komentářový spam, typicky na WordPress webech či fórech.
Google Pandu nakrmíte kvalitním obsahem
Google Panda (někdy také Google Farmer) se soustředí na koncepty webu z hlediska kvality, autority, důvěryhodnosti a spolehlivosti jeho obsahu, kterými stránky zaplníte. Zatímco podstatnou část jídelníčku živého předobrazu v přírodě patří bambus, velice dostupný a všestranný materiál, Google Pandě naopak uděláte radost, pokud doplníte jídelníček unikátním a jedinečným obsahem a unikátními a přínosnými stránkami ze strany on-page faktorů. Google Hummingbird se s pomocí Google Panda i Google Penguin věnuje již konkrétně vyhledávacím dotazům. Pokud dostatečně porozumí výrazu jako celé větě, umožní uživateli vyhledat obsah přímo na míru, porovnat různé věci související s dotazem či doplnit pomocí funkce Knowledge Graph informace o tom, co hledáme.
Panda i Penguin si společně ve svých rozhodovacích procesech vzájemně rozumí podle jednoduché logiky. Čím horší obsah máte, tím dražší je odkazy sehnat a tak na sebe signalizovat. Poslední aktualizace Google Penguin ale v jednom zásadním bodu Google Pandu předčila. Google Penguin se stává součástí hlavního algoritmu Googlu podobně jako Google Panda. Zároveň bude Google Penguin ale fungovat v reálném čase, jak Google Panda zatím spuštěna nebyla. Žádné další aktualizace Google Penguin tedy nečekejte, nyní se bude Google Penguin jako hlavní algoritmus neustále vyvíjet.

Googlův tučňák aktualizovaný v reálném čase je venku, a co více, je součástí hlavního algoritmu.
Co je nového u tučňáka?
Není náhodou, že Google svůj algoritmus často měnil. Doposud probíhal přepočet jeho signálu jednorázově v rámci aktualizací Google Penguin. Aktualizace nebyly pravidelné a po poslední změně uběhly již 2 roky. Nová struktura algoritmu Penguin se propracovaněji dotýká jednotlivých struktur SEO, více napojuje SEO na cílené marketingové strategie, snižuje schopnost black-hat SEO praktik vůbec se prosadit a zničit konkurenci a také nově znehodnotí jednotlivé odkazy místo celých stránek.
1. Google Penguin zanedbá jednotlivé odkazy místo celých stránek
K potěšení většiny se Google Penguin z podstaty nové aktualizace zaměří na znehodnocení jednotlivých odkazů místo toho, aby penalizoval celé stránky. Při spuštění Penguin v roce 2012 s penalizací stránky automaticky počítalo. Pokud stránku s takovými odkazy tučňák dostihl, hodnocení stránky se následně snížilo. Bez dalšího vysvětlení či doporučení kroků ke zlepšení. Zaměřením se na odkazy Google Penguin svůj algoritmus zprůhledňuje a aktualizace Google Penguin by mohla také přispět k „pročištění“ vztahů mezi vlastníky stránek a Googlem. Zásahy a jejich příčinu bude také možné snáze rozpoznat.
2. Google Penguin součástí core algoritmu a v reálném čase
Aktualizace Google Penguin nově povede k rychlejším změnám v reálném čase. Nebylo výjimkou, že polepšený „hříšník“ v podobě webmastera, který si vzal v minulosti rady Google k srdci a zbavil se spamových odkazů, musel čekat na přepočet signálů i několik měsíců. A někdy se toho nemusel dočkat vůbec. Google Penguin vnořený do hlavního algoritmu Googlu bude nově vyhodnocovat odkazy mnohem rychleji. S tím přichází i možnost rychleji penalizovat viníka. Kvalitnímu SEO stránek to může výrazně pomoci zlepšit hodnocení, naopak podvodnému SEO velice rychle uškodit.
3. Google Penguin rozlišuje podle úrovní jednotlivých URL
Aktualizace algoritmu Penguin míří i na nekalé SEO praktiky, kterými cíleně škodíte konkurenci. V minulosti nebylo moc jasné, zdali Google proti něčemu takovému vůbec vystupuje. Díky tomu, že nyní penalizaci nepodlehne celá stránka, ale konkrétní odkazy, tak Google Penguin značně komplikuje plány nekalým taktikám, které se zaměřují na ničení konkurenčních stránek. Aktualizace Google Penguin 4 znamená i vyšší propracovanost a promyšlenost při vyhodnocení odkazů. Jak vysvětluje Gary Illyes z Google, vyhledávač přiřadí k odkazům označení, přičemž „tyto nálepky“ mají pomoci širší fragmentaci a identifikaci odkazů.
4. Google Penguin výrazně podpoří kvalitně budované SEO
V neposlední řadě aktualizace Google Penguin může napomoci tomu, aby kvalitně budované SEO ve výsledku vyhrávalo nad svými podvodnými a manipulujícími sourozenci. Díky předcházejícím bodům může aktualizace výrazně odměnit činnost pečlivě budované SEO strategie, která staví na hře podle pravidel, směrem ke strategičtějšímu a dlouhodobějšímu marketingovému plánu.
Seznamu pomáhá ostrá strategie Jalapeňo
Podobně jako Google Penguin se zkvalitnit vyhledávání rozhodl i český vyhledávač Seznam.cz. Momentálně dvojka na českém trhu za svojí mezinárodní konkurencí řešila kvalitu výsledků vyhledávání tak, že spolupracovala při ověření nastavení algoritmů s tzv. hodnotiteli webů. Úkolem hodnotitelů je procházet ve speciálním webovém rozhraní jednotlivé stránky a podle určitých kritérií stránku vyměřit a zaslat tak spíše zpětnou vazbu vývojářům vyhledávače. Balík úprav podobný Google Penguin pod názvem Seznam Jalapeňo z května 2015 se rovněž snaží potlačovat reklamní weby, linkové farmy a PR obsahové agregáty a zvýhodnit stránky s původním obsahem. Podle srovnání výsledků ve vyhledávačích Google a Seznam může každý posoudit, který z nich mu nyní přináší relevantní výsledky.
Teď je tedy pravý čas zkontrolovat zpětné odkazy vedoucí na váš web, provést jejich audit a zamyslet se nad vaší strategií budování odkazového portfolia. A nezapomeňte na to, že mimo Google Penguin existuje ještě 200 dalších signálů.
![]() |
Karel Hladiš Autor článku je šéfem digitálního marketingu webové laboratoře INIZIO.cz |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |