facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 3/2023 , ITSM (ITIL) - Řízení IT , Projektové řízení

Agilní dodávka softwaru neznamená černou díru na peníze, je jedinou realistickou volbou u inovativních řešení

Tomáš Páral


U dodávky softwarového řešení inovativních nebo velkých projektů prakticky nikdy nelze stanovit přesnou cenu, protože není na začátku určen zcela přesný a neměnný obsah dodávky do posledního detailu. Vždy dochází k doplňujícím (původní záměr rozšiřujícím) nebo změnovým požadavkům, které reagují například na novou legislativu, taktiku konkurenčních firem, úpravu obchodní či marketingové strategie nebo na změnu potřeb uživatelů. Toto živé zadání lze adresovat agilním způsobem softwarového vývoje.


U firem, které nejsou v jádru technologické, se opakovaně setkáváme s nedůvěrou v agilní způsob dodávky softwaru, ačkoli se nám jeho dopad na efektivitu v praxi mnohokrát osvědčil. Zadavatelé mají občas mylnou představu, že dodavatel nedokáže předem stanovit cenu za realizaci a pak ji garantovat.

Zkušený dodavatel by měl dokázat poskytnout hrubý cenový odhad, za který lze dodat řešení pokrývající definované byznysové potřeby, a stanovit mantinely, v nichž je cena platná. Pokud toho není schopen, nemá nejspíš zkušenosti s řešením podobné komplexity, a nemůže tím pádem určit cenu srovnávací metodou.

Nezapomínejte se ptát a srovnávat

Je vhodné poptat několik dodavatelů, například formou žádosti o zaslání informací (RFI). RFI je standardizovaný proces, ve kterém jsou dodavatelé zvyklí připravit návrhy, jakým způsobem a za jakých podmínek jsou schopni poptávané řešení doručit. Jejich odhad by se neměl diametrálně lišit. Pokud se některý odhad vymyká, je to příle­ži­tost ptát se všech zúčastněných: jak je jejich řešení koncipované, co obsahuje a co ne, co je na jejich návrhu nejsložitější (tím i drahé) a jak by se to dalo řešit jinak. Zároveň se tím může odhalit, zda dodavatel nemá strategii, jak navýšit cenu až v průběhu realizace.

Při těchto diskuzích se ukáže nejen kvalita návrhů, ale také přístup dodavatele ke spolupráci, jeho hodnoty a firemní kultura obecně. Zadavatel se pak může rozhodnout nejen na základě ceny, ale také pocitu, se kterým dodavatelem se mu bude lépe spolupracovat. Ukazuje se, že vzájemná chemie, ochota spolupracovat a transparentnost jsou klíčové ingredience, které rozhodují o tom, zdali projekt bude úspěšný.

Vzájemná chemie pomůže překonat i náročné situace v průběhu realizace

V průběhu realizace bude podobně jako v každém jiném vztahu nut­né projít složitými situacemi, které nelze předem předvídat. Vzájem­né vztahy, přístup a respekt budou rozhodující pro jejich překonání. V některých případech může mít dodavatel již hotový produkt, který pro nového klienta přizpůsobí, což může náklady snížit. Zákazník ovšem musí být smířen s tím, že se do nějaké míry bude muset přizpůsobit již hotové krabici a nezíská exkluzivní licenci na celé dílo. To vše může být u inovativních projektů zásadní problém.

Dodavatel s reálnou zkušeností s agilním vývojem softwaru by měl zákazníka vést k tomu, aby byl rozpočet vynakládán na vývoj zásadních funkcionalit systému přinášejících největší byznysovou hodnotu. Společným cílem by pak mělo být spustit nové řešení do ostrého provozu co nejdříve – v momentu, kdy bude uživatelům poskytovat aspoň minimální užitečnou hodnotu. A pak iterovat s dalšími verzemi. V agilních kontraktech se proto typicky nestanoví výčet konkrétních, technicky popsaných funkcionalit, ale naplnění byznysových požadavků, respektive potřeb, které lze rozřadit do skupin podle důležitosti a priorit.

U inovací nepočítejte pouze s náklady na vývoj

Zvláště u větších projektů je důležité počítat s tím, že vlastní vývoj netvoří sto procent všech nákladů. Do nich se mohou promítnout licence za použité technologie, provoz (hosting), monitoring a podpora a obvykle i následný rozvoj řešení. Proto je pro stanovení rozpočtu vhodné vždy uvažovat o tří- až pětiletém horizontu potřebných nákladů nejen na výrobu, ale také na provoz (TCO). A právě toto je částka, kterou by měly cenové nabídky obsahovat, aby je bylo možné porovnat. A současně se jedná o částku, kterou by měl obsahovat agilní kontrakt mezi zadavatelem a dodavatelem.

Firmy si stále více uvědomují, že agilní způsob dodávky softwaru není chaos. Díky tomuto přístupu naopak vznikají užitečná inovativní řešení, která naplňují byznysové cíle. Zejména proto, že agilní způsob je postavený na otevřenosti, partnerství a spolupráci, na aktivním zapojení zákazníka do dodávky, který ji může na denní bázi ovlivňovat a měnit. Agilní způsob dodávky vede k užitečným řešením, pokud je správně realizován. Ověřte si proto, že partner, se kterým jednáte, agilitu opravdu umí, a spolupráci si zkrátka vyzkoušejte.

Tomáš Páral Tomáš Páral
Autor článku je CEO a spoluzakladatel technologicko-konzultační společnosti MoroSystems.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT

říká Karel Diviš, obchodní ředitel MasterDC

Technologická společnost MasterDC oznámila na podzim tohoto roku akvizici firmy IDC-softwarehouse zakladatele Karla Diviše (na úvodní fotografii vlevo). Ten přijal výzvu, letos na podzim pomyslně převlékl dres a od října působí na pozici obchodního ředitele obou společností. V rozhovoru nechává nahlédnout do pozadí akvizice a přibližuje další plány Masteru v oblasti správy firemního IT. Vysvětluje také, jak může správa IT od A do Z firmám zjednodušit život.

- inzerce -