facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
CAD , Plánování a řízení výroby , CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk

Transformace na společnost zítřka



Roman LisičanSpolečnost TECHNODAT patří mezi nejvýznamnější dodavatele v oblasti digitalizace procesů s využitím pro­duktů Dassault Systèmes. Pomohla mnoha společnostem při optimalizaci návrhu produktů, redukci nákladů a snížení chybovosti. TECHNODAT letos oslavil 30 let své existence, což představuje 30 let zku­še­nos­tí. Ředitele Romana Lisičana jsme se zeptali, jak vnímá současnou situaci v oblasti digitální transformace podniků.


Při posledním rozhovoru jste byl ředitelem jiné společnosti. Dnes vedete společnost TECHNODAT. Co vás vedlo k této změně?

Se společností TECHNODAT jsme spolupracovali již několik let a realizovali jsme několik společných projektů implementace 3DEXPERIENCE platformy. To byl jeden z důvodů, proč mě zakladatel společnosti TECHNODAT, pan Aleš Kobylík, oslovil s nabídkou partnerství a postupného převzetí společnosti TECHNODAT. Vzhledem k tomu, že TECHNODAT je významná a velmi úspěšná společnost, bylo pro mě ctí i velkou výzvou tuto nabídku přijmout a v loňském roce jsem se ujal vedení společnosti.

Do společnosti jste vstoupil v těžkých časech ekonomické krize. Mnoho firem bylo a je nuceno transformovat své podnikání. Jak vnímáte změny, které se dějí ve světě?

Krize odstartovaná hlavně situací kolem covidu ukázala, jak důle­ži­tým nástrojem je digitalizace, a to nejen ve firmách, ale i v běžném životě. Digitalizace je obrovská změna a jako téměř každou změnu je obtížné ji prosadit, protože vyžaduje změnu přístupu lidí, což může být bolestivý proces. Nová situace vyvolaná covidem však ukázala, že ke změně může dojít velmi rychle, pokud existuje silný podnět ke změně, a ukázala také, že možnosti technologií jdou daleko za hranice toho, co se do té doby běžně používalo. Vnímali jsme, že dříve byly firmy natolik zahlceny svými vlastními aktivitami, že nebyly ochotny spustit nový projekt digitalizace, který by sice vyřešil řadu jejich současných problémů, ale nenašel se ve firmě vlastník, který by ho chtěl realizovat. Navíc nová situace s růstem cen energií, problémy se spolehlivostí dodavatelských řetězců a vidíme, že pro mnohé i ztráta trhů v Rusku a na Ukrajině, nyní přivádí stále více společností do situace, kdy hledají způsoby, jak zefektivnit své procesy, a digitalizace je cestou, jak toho dosáhnout. Velkým tématem je automatizace ve všech oblastech a procesech, robotizace výroby a také optimalizace hmotnosti produktů. Dokonce dnes je tolik diskutovaná otázka, zda cloud ano, či ne, zodpovězena, protože cloud se stal první možností při řešení digitalizace.

Jaká je vaše vize pro TECHNODAT?

Po 30 letech existence se vize, s níž byla společnost založena, naplnila a my jsme ji potřebovali posunout dál. Protože naši zákazníci jsou tvůrci produktů a čelí novým výzvám a smyslem naší existence je jim s těmito výzvami pomáhat, definovali jsme naši vizi, kterou jsme formulovali jednoduše třemi slovy: „udržitelná tvorba produktů“. Udržitelnost však chápeme v mnohem širším kontextu než jen z pohledu životního prostředí, což je velmi důležité, ale nedávný vývoj a změny, ke kterým dochází, zejména v oblasti materiálů a energií, ukazují, že naše vnímání je správné a že výzev při vytváření udržitelných výrobků je mnoho. Dnes musíte při navrhování výrobku zohlednit spoustu požadavků zákazníků, ale také legislativu, a přitom zachovat přijatelnou cenu, abyste se udrželi na trhu, což vyžaduje zcela jiné znalosti a přístupy a tento proces se stává komplexním a více komplikovanějším.

Pravidelně pořádáte konferenci 3DEXPERIENCE Forum a letos ji prezentujete přirovnáním digitalizace k výstupu na vrchol. Jak jste na toto spojení přišli a co je podle vás při digitalizaci podniku nejdůležitější?

Pokud se chci vydat na neznámou cestu, pak je podstatné určit, kam se chci dostat, vybrat si dobrého průvodce a hlavně vykročit. Pokud se chystáte na turistiku poprvé a nikdy předtím jste nikde nebyli, pravděpodobně se vám nepodaří vylézt na Everest. Když však začnete výstupem na menší horu a vidíte ty výhledy, táhne vás to výš a výš. Někdy však i jeden vrchol stačí k tomu, abyste se na něj vraceli, a výhled na něj vás nikdy neomrzí. Stejně tak je to s digitalizací. Nemusí jít o digitální revoluci v podniku, může jít o digitální evoluci. Stačí si určit menší vrchol a jeho dosažení vám přinese radost z tohoto úspěchu a nadšení zkusit další a pak další. Výsledkem je, že se stanete svědkem transformace vaší společnosti na digitální podnik, a my budeme velmi rádi vaším průvodcem a spolehlivým partnerem, který vás povede na této cestě transformace na společnost zítřka.

Říkáte, že budete průvodcem a spolehlivým partnerem na této cestě transformace. Co nabízíte svým klientům jako partner?

S našimi klienty budujeme důvěru založenou na respektu, transparentnosti a odbornosti. Společně se zákazníkem hledáme úzká místa v jeho procesech a následně je důkladně analyzujeme, abychom my, ale i zákazník pochopili skutečnou příčinu problému. Každá společnost je svým způsobem specifická a ke každému zákazníkovi přistupujeme individuálně. Poté navrhneme řešení, které má pro zákazníka smysl, a ověříme jeho přínosy v pilotním projektu. Uvědomujeme si, že tento proces není ani tak o nových technologiích, jako spíše o provedení zákazníka transformační změnou. Kromě toho jsou samotné technologie stále složitější a je nezbytné, abychom také neustále zlepšovali naše technické schopnosti a rozšiřovali naše know-how. Abychom se v této oblasti posílili a byli skutečně přínosným partnerem, který má zkušenosti i ze zahraničí, kde jsou v oblasti digitalizace výrazně dále, spojili jsme se s významnými partnery z Německa, Švýcarska, Rakouska, Polska a Maďarska a vytvořili alianci s názvem 3DX Alliance. Vizí aliance je společně zjednodušit proces digitalizace pro naše zákazníky a urychlit tak jejich transformaci na společnost zítřka.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Bez ERP systému by ve výrobě nastala 100% provozní slepota

Za digitální proměnou podniků vždy stojí inteligentní software, který dokáže řídit a automatizo­vat všechny firemní procesy. Platí to i v případě významné moravské výrobní firmy ELKO EP, která se řadí mezi přední světové výrobce elektronických zařízení pro domovní, office a průmyslové automatizace.