- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Digitalizace začíná u lidí
Je zajímavé uvědomit si, kolika technologiím, které jsme zvyklí používat každý den, se zatím nedostalo masového rozšíření v průmyslové výrobě. Přitom jsou základem digitalizace, která je zase hlavním faktorem konkurenceschopnosti. Proč tomu tak může být?
Nepřetržité připojení k internetu, vzdálený přístup k aplikacím a datům, cloudové služby, virtuální a rozšířená realita nebo třeba jen multi-dotykové displeje – s tím vším, se dnes naprosto běžně potkáváme každý den, v pracovním i soukromém životě. Přesto se tyto technologie, bez kterých si mnoho z nás už snad ani nedovede svůj život představit, jen pomalu prosazují ve výrobních linkách. Například jen prosazení Ethernetu jako média, přes které lze získávat data ze strojů a nahrávat do nich nové receptury, trvalo mnoho let. Stejně tak nasazení virtualizace jako náhrady za náročný a mnohdy velmi nespolehlivý provoz samostatných serverů pro různé součásti provozu. A mohli bychom pokračovat dál, třeba využitím cloudu, který je dnes dostatečně bezpečný a spolehlivý i pro banky, ale v průmyslové výrobě jej pro vzdálený monitoring a řízení používají jen nejprogresivnější podniky.
Pro každého něco
Když budeme pátrat po příčinách relativně pomalého nasazování digitálních technologií Průmyslu 4.0 ve výrobních podnicích, narazíme v první řadě na určitou krátkozrakost při posuzování jejich návratnosti. Ta se projevuje například tak, že se sice pořídí nový stroj, který je rychlejší, výkonnější a přesnější a všichni jsou s ním nadmíru spokojení. Ovšem na konci vyrobené produkty pracovníci ručně skládají do krabic, nakládají je na palety a ty pak odvážejí na paletových vozících do skladu. Stroj je sice vybavený senzory a komunikačními rozhraními, aby mohl spolupracovat s dalšími technologiemi, ale pracuje jen v autonomním režimu, bez těchto možností propojení. Ve výsledku to znamená, že stroj sice pracuje perfektně, ale jeho návratnost je mnohem delší, než by mohla být, pokud by podnik využil propojení s dalšími automatizovanými prvky, jako jsou třeba robotická ramena na skládání produktů do krabic a autonomní dopravníky, které odvezou palety přímo do skladu nebo ve správný čas na nakládací rampu.
Na digitalizaci a automatizaci výroby je proto nutné pohlížet v rámci celého podniku a prakticky všech pracovních pozic. Když stroj nebude muset spolupracovat s lidskými operátory, může pracovat s daleko větší rychlostí. Když údržbě poskytne informace o odchylkách ve výkonu nebo životnosti součástek, bude možné lépe plánovat servisní odstávky a vyhnout se neplánovaným výpadkům. Inženýring může díky datům z každého jednotlivého kroku výrobního procesu řešit optimalizaci procesů a zvyšování efektivity. Plánovači získají díky datům z výroby, poskytovaným v reálném čase, a výhledu odstávek v rámci prediktivní údržby mnohem přesnější základ pro plánování výroby. Obchodníci budou na základě podobných dat mnohem lépe vědět, kdy bude podnik schopný objednávku dodat. No a konečně management získá celkový pohled na provoz podniku, s rozpadem do nejmenších detailů.
Právě proto by každý projekt automatizace nebo celkové digitální transformace výroby měl začínat na společných jednáních opravdu všech zainteresovaných skupin zaměstnanců, kde každý přednese svoji představu o tom, jak mu v jeho pozici může digitalizace pomoci. Bohužel, velmi často se setkáváme s automatizací tlačenou pouze „shora“, typicky kvůli potřebě rychlého navýšení kapacity produkce nebo nedostatku pracovních sil do výroby. Ta pak sice přinese pozitivní výsledky a návratnost, ale zdaleka ne v takovém měřítku, jakého jsou současné technologie schopné dosáhnout.
Zásadní úlohu v rámci takové diskuse by měli hrát také výrobci strojů, kteří by namísto role dodavatelů technologií měli působit jako konzultanti a mediátoři diskuse.
Rozptýlení obav
Diskuse může pomoci zmírnit i další argumenty, které často stojí v cestě zavádění automatizace a digitální transformace. Ať už jde o přirozenou lidskou neochotu ke změnám s argumentem „neopravujme co funguje“ nebo obavy ze ztráty zaměstnání kvůli nasazení nových strojů. Když ale budeme k diskusi o modernizaci výroby přistupovat bez předsudků a s jasnými argumenty, lze dospět k závěru, který pomůže na všech úrovních a který nikdo ze zainteresovaných nebude vnímat jako hrozbu. Ostatně, proti nasazování strojů do výroby se zvedla vlna odporu už v počátcích průmyslové revoluce, ale jak se časem jasně ukázalo, stroje lidi o práci nepřipravily. Právě naopak – s rostoucím objemem výroby, který umožňuje právě automatizace, roste i počet pracovních míst ve výrobních podnicích – pouze se mění jejich struktura. Ostatně, nezapomínejme na jeden z hlavních motivátorů automatizace, kterým je kritický nedostatek pracovníků k obsluze strojů.
Stejně jako chceme po výrobních podnicích, aby změnily svůj přístup k výrobnímu procesu a dali hlas všem, kdo jsou do něj zapojeni, musí svůj přístup změnit také výrobci strojů. Pokud chceme prodávat moderní, digitalizované technologie, nepůjde to s papírovým katalogem s tabulkami parametrů nových strojů. Výrobci strojů musí prodávat myšlenku automatizace, dlouhodobě vzdělávat svoje zákazníky v oblasti digitalizace a automatizace, a především také přivést ke společnému stolu všechny zainteresované profese, k diskusi o přínosech nových technologií. Digitalizace totiž vždy začíná u lidí.
Tomáš Babka Autor článku je manažer prodeje OEM ve společnosti Rockwell Automation. |
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
29.1. | Automatizujte bankovní transakce v SAP Business One... |
4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |