facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 7-8/2021 , Plánování a řízení výroby , Trendy ICT

5 hlavních trendů v oblasti výrobních podniků pro rok 2021 podle společnosti Gartner



Výrobní podniky patřily mezi ty pandemií více postižené – což znamenalo, že uplynulých dvanáct měsíců věnovaly rychlé digitalizaci provozu a často též přepracování a zvýšení odolnosti dodavatelských řetězců. Nyní ale přicházejí na řadu další digitální trendy dotýkající se jejich byznysu – těm by měli věnovat maximální pozornost zejména CIO a IT lídři, aby je mohli odpovídajícím způsobem podpořit a pomoci s jejich rozvojem a uplatněním. Analytici společnosti Gartner identifikovali pět nejdůležitějších trendů, jež budou mít dopad na výrobní sektor v letošním roce. Způsobí narušení stávajícího byznysu, ale zároveň vytvoří pro výrobní podniky nové příležitosti. Patří mezi ně digitální a produktové zážitky, monetizace dat a ekosystémová partnerství.


Mezi pět nejdůležitějších trendů, které budou mít dopad na výrobní sektor v letošním roce, patří podle analytiků společnosti Gartner:

1. Digitální + produktový zážitek (digital + product experience) představuje kombinaci fyzických produktů a digitálních služeb nabízející jedinečnou formu uživatelského (zákaznického) zážitku ve spotřebním i B2B segmentu. Je navíc vhodnou odpovědí na omezení kontaktu se zákazníky, jež přinesla pandemie. Cílem je vytvořit víc než dodatečnou službu – digitální obchodní model umožňující udržet spojení se spotřebitelem i po prodeji výrobku, například v rámci komunity dalších zákazníků a pokročilých uživatelů. Analytici Gartneru předpovídají, že do roku 2025 bude 50 největších výrobců spotřebního zboží investovat do vlastní aplikace využívající umělou inteligenci, technologie zabudované do výrobku a interakci pomocí videa coby digitálních aktiv a/nebo inovačních prvků využívaných v rámci výzkumu a vývoje.

2. Totální (celkový, ucelený) zážitek (total experience) popisuje, jak mohou CIO využít technologie a interakce pro zlepšení, posílení a povzbuzení zákazníků i zaměstnanců a jejich vztahů tak, aby se zvýšila jejich celoživotní hodnota (CLV). CIO tak mohou identifikovat správnou platformu, která propojí zákazníky, partnery a zaměstnance. Například pracovník, který působí jako odborník na značku nebo agent zákaznického servisu odpovídající zákazníkům na otázky. Společnost Gartner předpovídá, že do roku 2024 budou organizace poskytující celkový zážitek překonávat konkurenci o 25 % v ukazatelích spokojenosti jak zákazníků, tak zaměstnanců.

3. Ekosystémová partnerství mohou využít zejména globálně působící organizace jako příležitost k růstu nejen na vyspělých, ale i na rozvíjejících se trzích. Ve výrobě mohou ekosystémová partnerství usnadnit různé iniciativy, jako jsou například obaly šetrné k životnímu prostředí, zavedení práce v nedostatečně rozvinutých komunitách a snižování emisí cestou práce na dálku. Podle Gartneru se do roku 2024 75 % z 20 největších světových společností vyrábějících spotřební zboží zapojí do ekosystémového partnerství, které přispěje k dosažení cílů růstu a udržitelnosti.

4. Monetizace dat dává CIO v oblasti výroby možnost generovat dodatečné příjmy z digitalizace vlastních produktů a služeb. Rychlá digitalizace v rámci výrobních organizací vytváří velké množství dat, CIO mohou tato data sdílet a zpeněžit v rámci celého ekosystému, tedy využívat informace jako aktivum, vytvářet nové služby nebo vstupovat do nových obchodních modelů. Tyto nové zdroje příjmů pak organizaci mohou pomoci zvládnout situaci, když je podnikání narušeno vnějšími faktory – například problémy v dodavatelském řetězci nebo nedostatek lidských zdrojů. Analytici Gartneru předpovídají, že do konce roku 2024 se polovině globálních organizací v těžkém průmyslu (vyrábějících těžká aktiva) podaří zpeněžit jejich data.

5. Zařízení jako služba (Equipment as a Service - EaaS) je komerční model, kdy podniky platí za provozní prostředky prostřednictvím opakujících se provozních poplatků, nikoliv nákupem zařízení. V tomto modelu využívají CIO vestavěné funkce a technologie internetu věcí (IoT) ke zvýšení efektivity nebo hledání a odstranění provozních nedostatků. Gartner předpovídá, že do roku 2023 bude 20 % výrobců průmyslových zařízení podporovat EaaS s funkcemi vzdáleného průmyslového internetu věcí oproti prakticky nulovému stavu dnes.

„Tyto trendy mohou výrobním podnikům pomoci připravit se na podobné výpadky a otřesy, jaké zažily v posledním roce, a zmírnit problémy jako nedostatek kontaktu se zákazníky, usnadnit vstup na nové trhy nebo uvádění novinek a zvládání nepříznivých fiskálních situací,“ vysvětluje viceprezidentka výzkumu Gartneru Michelle Duerst.

Původní tisková zpráva (anglicky): https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2021-07-28-gartner-identifies-top5-manufacturing-trends-2021

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.