facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Outsourcing IT , Outsourcing IT

Pronájem IT specialistů, team leasing nebo helpdesk?

Michal Černý


Stále více firem si uvědomuje, že se jim vyplatí zaplatit za výkon některých činností externím dodavatelům, místo aby si k jejich zajištění držely celá oddělení vlastních zaměstnanců. Platí to zejména pro ty činnosti, bez kterých se sice daná firma neobejde, ale zároveň nesouvisí s jejím hlavním oborem, který je hlavním zdrojem jejích příjmů. Díky tzv. outsourcingu se firma zbaví nutnosti vázat do vedlejších činností vlastní lidské kapacity a vést s nimi spojenou agendu a může se soustředit výhradně na své podnikání. Jednou z oblastí, kde se outsourcing obzvláště vyplatí, je péče o provoz, rozvoj a servis informačních a komunikačních technologií nutných pro chod podniku. Platí to samozřejmě pro ty firmy, pro něž jsou informační technologie pouze podpůrným prostředkem pro vlastní podnikání, nikoli přímým zdrojem příjmů.


Outsourcing jako efektivní řešení

Udržování vlastního ICT oddělení bývá relativně nákladné a jen málo účelné. Cílem outsourcingu je zbavit zákazníka starostí s provozem výpočetní techniky a umožnit mu věnovat se předmětu podnikání. Firmě se tak uvolní dosud vázané zdroje, jež mohou být využity pro projekty přímo související s jejím podnikatelským záměrem. V konečném součtu dochází i ke snížení nákladů na péči o vlastní ICT prostředí.
Další podstatné důvody, proč se vyplatí svěřit péči o ICT externímu dodavateli, který se na tuto činnost specializuje, jsou odbornost, strategie a stabilita. Outsourcerem definovaná strategie je uplatňována bez ohledu na personální obsazení, což vede ke stabilitě, transparentním procesům a ke snížení nákladů. Outsourcer disponuje týmem expertů dokonale připravených na výkon svých povinností, jejichž činnost je snadno kontrolovatelná. Zákazník zde vystupuje v roli uživatele a veškerou zodpovědnost za provoz přebírá outsourcer.

Najměte si odborníka nebo celý tým

Možností využití outsourcingu v oblasti ICT je mnoho. Externí dodavatel může zajišťovat jen určitý výsek činností souvisejících s péčí o informační systém nebo může tuto péči převzít do svých rukou kompletně. Jednou z možností je pronajmout si jednotlivé špičkové specialisty na konkrétní informační technologie. Některé společnosti specializující se na zapůjčování ICT specialistů, razí politiku tzv. rychlého nasazení – své odborníky jsou schopny poskytnout na konkrétní projekty i na počkání – obvykle do 24 hodin od vznesení požadavku.
Možnost pronajmout si pro potřeby konkrétního projektu několik špičkových odborníků a doplnit jimi tým vlastních zaměstnanců je sice užitečná, sama o sobě však nestačí. Firmy velmi brzy poté, co se tyto služby objevily, začaly žádat k pronajmutí mnohem víc – kompletní sehrané týmy sestavené z více projektových rolí. Pro tuto službu se záhy ujal přiléhavý název – team leasing.
Firma, která chce tuto službu poskytovat, musí disponovat rozsáhlou základnou vlastních specialistů. Zároveň ručí za znalosti a schopnosti každého jednotlivého člena týmu, musí být schopna garantovat pracovní kapacitu celého týmu a být připravena vyřešit jakékoli snížení pracovní kapacity (např. kvůli nemoci některého ze členů týmu či v období dovolených). Dodavatel týmu ručí také za to, že se jeho lidé budou ochotni a schopni přizpůsobit firemnímu prostředí klienta.
I u pronájmu celých týmů lze dosáhnout takové flexibility, aby bylo možné poskytovat je „na počkání“. K tomuto účelu lze vytvářet tzv. virtuální týmy. V těch jsou obsazeni softwaroví specialisté, pracující na interních projektech v rámci své společnosti. Zároveň jsou však připraveni okamžitě nastoupit i na externí projekty v rámci team leasingu.

Outsourcing není jen „pronájem“ lidí

Outsourcing v oblasti ICT se ale zdaleka neomezuje jen na zapůjčování lidí či týmů. Některé společnosti nabízejí komplexní řešení při vytváření síťové infrastruktury, počítačové bezpečnosti, dodávky hardwaru a softwarových nástrojů i souvisejících služeb.
Typickými případy využití outsourcingu v oblasti ICT jsou podpora uživatelů, podpora provozu a servis výpočetního prostředí zákazníka. Pro řešení případných problémů s fungováním firemní sítě či informačního systému zákazníka poskytuje outsourcer službu helpdesk, na níž se zákazníci obracejí se svými požadavky a problémy e-mailem, přes webové rozhraní, telefonicky či faxem. Rozšířením helpdesku je hotline pro dálkovou podporu uživatelů a hlášení technických problémů. Zde je připraven tým specialistů, který je schopen problém vyřešit vzdáleně. Kritické problémy se řeší operativně servisním zásahem přímo u zákazníka.

Autor článku je ředitelem společnosti NeatCode.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.