facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Outsourcing IT , Outsourcing IT

Podniková kultura stojí před technologiemi

Michal Frano, Karol Kubeczka


Outsourcing IT je moderní a stále více preferovaný model obchodní spolupráce a služby tohoto typu dnes nabízí celá řada firem. Některé je zahrnují do svého portfolia především proto, aby ukázaly, že jdou s dobou, ve skutečnosti však pro ně znamenají pouhý doplněk portfolia nepodstatný z hlediska obchodní činnosti. Vzhledem k tomu, že outsourcing pro společnost životně důležitých funkcí, jako jsou hlavní informační systémy, podstatným způsobem ovlivňuje fungování podniku, je klíčovým faktorem volba vhodného a zkušeného outsourcingového partnera.


Očekávání musí být realistická

Z praxe vyplývá, že úspěšnost outsourcingu ovlivňuje celá řada faktorů, od samotné kvality služeb přes nastavení komunikace mezi dodavatelem a klientem až po soulad očekávání přínosů, který je možná tím nejdůležitějším. Oba partneři vstupují do projektu outsourcingu IT s určitými představami a očekáváními. Klient požaduje kvalitnější služby, větší flexibilitu, zaručený rozvoj a v neposlední míře nižší náklady na IT služby, než tomu bylo doposud, přičemž jiná očekávání přínosu mohou mít vlastníci firmy, jiná generální ředitel a jiná jeho technický ředitel. Outsourcing představuje úzkou spolupráci na dlouhou dobu a mnohdy je přirovnáván v otázce výběru partnerů k manželství. Odběratel si nemůže dovolit měnit každou chvíli dodavatele, protože by to mohlo ohrozit jeho podnikatelské aktivity. Dodavatel si nemůže dovolit zklamat odběratele, protože by to zásadně ohrozilo jeho renomé.

Budoucnost patří aplikačnímu outsourcingu

Budovat a udržovat potřebné know-how v oblasti IT uvnitř firmy je v dnešní době obtížné a nákladné. Využití outsourcingu informačních technologií představuje nejefektivnější řešení, které umožňuje udržovat krok s rychlým vývojem informačních technologií, zajišťuje stabilitu a dlouhodobý rozvoj a tím poskytuje konkurenční výhodu. Na základě praktických zkušeností se ukazuje, že firma využívající outsourcing může mnohem jednodušeji a rychleji měnit své směry či oblasti podnikání, protože není brzděna nutností rekvalifikace zaměstnanců, řešením nových pracovních prostor a zařízení, likvidací starých apod. – pouze vypoví staré outsourcingové smlouvy a nastaví nové. Proto vhodně nastavený outsourcing pomáhá v obraně základní myšlenky existence firmy před jejím ohýbáním provozními tlaky. Jenom firmy, které včas – tj. dnes – pochopí, že všechno nezvládnou vlastními silami, mohou na zítřejším trhu v konkurenci uspět.
V současné době je převažujícím trendem outsourcing aplikací, který přináší významné výhody. Jednou z nich je úspora nákladů, a to běžně ve výši 20–30 %. I když je tento aspekt nejsnáze viditelný, není zdaleka jediný a většinou ani nejdůležitější. Ačkoli mívají aplikace kritický význam pro úspěch podnikání, jejich správa jej obvykle nemá. Aplikační outsourcing podnikům umožňuje soustředit zdroje na hlavní činnost bez starosti o bezproblémový chod důležitých aplikací. Kromě toho může outsourcing aktivovat dosud nevyužitý potenciál stávajících aplikací, do nichž podniky často investovaly nemalé prostředky. Outsourcingový partner, který má zkušenosti s implementací podnikových informačních systémů a vývojem může poskytovat různá vylepšení a rozšíření, která klientovi přinesou významnou hodnotu.

Jaké služby může aplikační outsourcing nabídnout?
  • služby helpdesk a hotline
  • konzultace k problémům IS
  • poskytování opravných patches produktu a optimalizace
  • instalace opravných patches do IS
  • administrace aplikačního programového vybavení
  • řízení provozu IS
  • administrace databáze
  • administrace OS (APV)
  • úpravy IS na přání
  • vývoj nového aplikačního programového vybavení
  • požadavky na zajištění školení
  • podpůrné služby
  • zálohování




Příklad z praxe: Outsourcing informatiky pro Vítkovice

Společnost Ness v roce 2004 převzala divizi Informatika holdingu Vítkovice a začlenila ji do své jednotky Outsourcing. Ta dnes společnosti Vítkovice poskytuje komplexní outsourcingové služby v oblasti informačních a komunikačních technologií, zahrnující provozování aplikací, systémovou integraci, helpdesk, operátorský servis, správu kmenových dat, uživatelskou podporu a další rozvoj informačního systému. Ness rovněž zpracoval Informační strategii pro společnosti skupiny Vítkovice. Již v prvním roce provozu ICT v outsourcovaném režimu bylo dosaženo snížení nákladů na ICT o více než 20 %.



Autoři článku jsou manažery divize Outsourcing & Manufacturing společnosti Ness Czech.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.