- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Digitalizace pomáhá i stavbyvedoucím
Větší bezpečnost na pracovišti, méně kolizí a konzistentní dokumentace
Role stavbyvedoucího je klíčová při realizaci každé stavby – ať už jde o projekt menší či rozsáhlý, o segment bydlení, kanceláří, obchodů nebo infrastruktury. Zodpovídá za realizaci projektu a za celkový postup výstavby, což není vůbec snadný úkol. V praxi to znamená, že koordinuje všechny zúčastněné, dohlíží na staveništi a stará se o bezpečnost. Zároveň musí splnit všechny podmínky, co se týče kvality a standardů stavby, a také dodržet řádné termíny, to vše v rámci stanoveného rozpočtu. K tomu může výrazně přispět širší využívání digitálních technologií, umožňujících větší flexibilitu, snadnější i rychlejší průběh výstavby. A v konečném důsledku zejména vyšší kvalitu provedení.
„Role stavbyvedoucího vyžaduje řadu dovedností pro koordinaci mnoha různě provázaných úkolů. Je to právě on, kdo dává dohromady tým přímých pracovníků i externích dodavatelů tak, aby co nejlépe odpovídali potřebám projektu, a dohlíží na jejich činnost. K tomu je potřeba zvládat řízení nejen po technické, ale i lidské stránce. Vedoucí stavby musí být schopen celý tým motivovat a správně delegovat práci, aby vedla k požadovanému výsledku. Musí to být tedy skutečný lídr,“ komentuje Adam Vostárek, expert společnosti PlanRadar zaměřující se na digitalizaci procesů u stavebních a realitních projektů.
Větší bezpečnost na pracovišti a méně kolizí
Řešení tolika komplexních problémů najednou způsobuje mnohá úskalí, která mohou snadno vyústit v chyby a kolize. Ty není radno brát na lehkou váhu, ať už se jedná o nedostatky, které zvyšují rozpočet stavby, anebo mají vliv na bezpečnost. Je proto nutné mít absolutní přehled o všem, co se děje. Ideální prevencí je mít veškeré aktivity a průběh prací zaznamenané v online prostředí a v reálném čase. „Aplikace pro stavbyvedoucí vám umožňují nahrát veškeré výkresy a plány do příslušného rozhraní. Tam je můžete kdykoli upravovat. Když se někde na stavbě vyskytne kolize, kdokoli ji může do modelu budovy okamžitě zaznamenat a také detailně popsat, ať už v podobě textu, fotografie či hlasového záznamu. Jako vedoucí stavby s ní také v aplikaci můžete seznámit odpovědnou osobu, která bude vzápětí o kolizi informována formou notifikace. To udržuje neustálý přehled o vývoji stavby a zajišťuje efektivní komunikaci mezi pracovníky,“ doplňuje Adam Vostárek.
Výše uvedené výhody digitálních aplikací hrají klíčovou roli i v udržování bezpečnosti. V žebříčku pracovních úrazů se stavebnictví řadí mezi jeden z nejrizikovějších oborů. Přehledný systém, v němž je okamžitě vidět, zda byla přijata veškerá opatření pro zajištění bezpečnosti práce, vám pomůže nehodám předcházet. Navíc, pokud již ke zranění dojde, máte vždy k dispozici dokument dokládající vaše aktivity pro jednání s pojišťovnami či dalšími institucemi.
Online stavební deník usnadní konzistentní dokumentaci
Mít v evidenci vše, co se na stavbě děje (tzn. vést si stavební deník) stanovuje už samotný stavební zákon č. 183/2006 Sb. Ten patří mezi základní dokumenty, které musí být na stavbě k dispozici v případě kontroly. Na jeho tvorbě se vzhledem ke komplexnosti celého procesu podílí nejen stavbyvedoucí, ale i celá řada autorizovaných pracovníků. Mít ve vedení záznamů pořádek tak může být často logisticky a časově náročné – přirozeně i zde tak opět roste riziko výskytu chyb.
Přechod z fyzické formy do online aplikace usnadňuje celý průběh výstavby a přináší pro její účastníky mnoho nesporných výhod. „Dokumentace ve stavebním deníku bývá plná rozmanitých údajů tak, aby mohly i zpětně poskytnout plnohodnotnou auditní stopu – a tedy i argumenty v případě zpoždění, závad či dodatečných nákladů. Deník – jak už vyplývá z názvu – by se měl vést opravdu na denní bázi. To zabere spoustu času a navíc se snadno zkomplikuje, pokud někdo vyplňování provede nepřesně, nebo některé dny vynechá. Při stresu s dodržením všech termínů se stává, že se záznamy vyplňují až zpětně a k dokonalosti pak mají samozřejmě daleko. Při delegování této činnosti chaoticky jeden na druhého se navíc často neví, kdo je pak za případný problém zodpovědný,“ vysvětluje Adam Vostárek.
S elektronickým vedením stavebního deníku ale většina těchto nepříjemností odpadá. Záznam je možné zadat do systému kdykoli a kdekoli. Specializovaný software umožňuje vytvoření šablon pro zadávání údajů na míru potřebám daného projektu. Společná platforma je pak přístupná všem účastníkům stavby, kteří mají jistotu, že data jsou správná, aktuální a transparentní. To vše šetří stavbyvedoucímu nejen čas a náklady, ale také předchází zbytečným pracovně-právním sporům.
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |