facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 3/2016 , Veřejný sektor a zdravotnictví

Moderní technologie pro přesnou identifikaci ve zdravotnictví



Zebra TechnologiesPrimárním úkolem každého zdravotnického zařízení je poskytovat zdravotní péči při splnění všech legislativou definovaných podmínek, včetně dodržení zásad řádného hospodaření. Současně si je drtivá většina lékařů, zdravotnického personálu i skutečných a potenciálních pacientů vědoma, že největší rizika velmi často souvisí s tzv. selháním lidského faktoru.


Smutnou pravdou je, že selhání lidského faktoru při poskytování zdravotní péče má vážné, a bohužel mnohdy i smrtelné, následky. Statistiky ukazují, že celosvětová míra chybovosti při poskytování péče je neuvěřitelných deset procent. Možná se to nemusí zdát moc, dokud si neuvědomíme, co přesně to znamená. 14 procent zdravotní dokumentace obsahuje nesprávné informace a každý desátý pacient utrpí při svém pobytu v nemocnici újmu. Důsledky chyb přitom souvisí nejen se sociálním rozměrem služby, ale i s ekonomickou situací zdravotnického zařízení i zdravotnictvím jako celku. A v důsledku i se státním rozpočtem.

Identifikace pro dosažení jistoty pěti S

Myšlenkově je přitom základ úspěšného řešení této neutěšené situace až překvapivě jednoduchý – přesná a jednoznačná identifikace pacientů. Tedy oblast, kterou svými doporučeními aktivně podporuje i Evropská komise. A i když každý stát přistupuje k identifikaci různě od zcela volných doporučení po povinné využívání dané legislativou, existuje nad výhodností přesné a jednoznačné identifikace pacientů všeobecný konsensus. Navíc identifikace pacientů je opravdu jen základem, na který lze navázat identifikací léků, zdravotnického i nezdravotnického personálu, mobilního i stacionárního vybavení včetně chirurgických nástrojů, svozu a likvidace biologického materiálu apod. Jinými slovy, pacient je v ideálním případě středem pozornosti nejen z pohledu podstaty zdravotní péče, ale všeho, co s ním a jeho léčbou souvisí.

Dnes v České republice drtivá většina nemocnic i dalších typů zdravotnických zařízení využívá nějakou variantu tzv. nemocničního informačního systému, který slouží především pro reportování výkonů zdravotním pojišťovnám. Pokrokovější zařízení využívají informační technologie také pro vedení elektronických záznamů o pacientech i další související agendy. Všechny tyto systémy přitom musí pracovat s entitou pacient, a tedy i s jeho jednoznačnou identifikací. Ve všech krocích poskytnutí zdravotní péče – od identifikace pacienta sestrou při příjmu až po vystavení propouštěcí zprávy – je taková identifikace mnohdy opřená o ruční neautomatizované procesy, tedy přímo ovlivněné lidským faktorem.

Využití moderních prostředků a mobilních technologií pro přesnou a jednoznačnou identifikaci pacientů v průběhu celého cyklu péče umožňuje díky automatizaci i vysoké míře spolehlivosti a přesnosti eliminovat jak vliv selhání lidského faktoru, tak i výrazně zvýšit provozní efektivitu. A zdravotnickým zařízením nabídnout i možnost podstatně zdokonalit klíčové procesy. Kvalitní identifikace pacientů má přímý vliv na dosažení pěti klíčových předpokladů souvisejících s úspěšnou léčbou, tzv. 5S – jistoty Správné identifikace pacienta a jistoty podání Správného léku ve Správném množství, Správným způsobem a ve Správný čas.

Samotná elektronizace zdravotní dokumentace bohužel neznamená maximální bezpečnost a eliminaci selhání lidského faktoru zajistit nemůže. K chybám totiž dochází i při ručním přepisování záznamů nebo výběru ze seznamů

Od čárových kódů k adekvátní péči

Přesná a jednoznačná identifikace pacientů může mít samozřejmě řadu podob, nejčastěji jsou využívány speciální náramky s čárovým kódem nebo s RFID prvky, případě v kombinací obojího. Mnohdy jsou navíc náramky vizuálně odlišeny podle kategorie pacientů, například červená barva může být použita pro Pacient středem pozornosti i péče Moderní technologie pro přesnou identifikaci ve zdravotnictví Roman Šedivý Primárním úkolem každého zdravotnického zařízení je poskytovat zdravotní péči při splnění všech legislativou definovaných podmínek, včetně dodržení zásad řádného hospodaření. Současně si je drtivá většina lékařů, zdravotnického personálu i skutečných a potenciálních pacientů vědoma, že největší rizika velmi často souvisí s tzv. selháním lidského faktoru. Samotná elektronizace zdravotní dokumentace bohužel neznamená maximální bezpečnost a eliminaci selhání lidského faktoru zajistit nemůže. K chybám totiž dochází i při ručním přepisování záznamů nebo výběru ze seznamů. Strategie IT IT Systems 3/2016 25 www.SystemOnLine.cz bezprostřední a přirozené varování na alergii nebo jinou komplikaci.

Vedle kvalitní identifikace pacientů lze stejné technologie a obdobná pravidla a postupy uplatnit i na logistiku léčiv včetně komplexního sledování pohybů od naskladnění až po podání léčivé látky pacientovi. Sestra si před podáním léku elektronicky ověří, že je tento úkon v souladu s pěti „S“, například naskenováním náramku pacienta a automatizovanou kontrolou s informacemi o konkrétní dávce. Navíc přesné informace a logistika umožňují snížit skladové zásoby léků, a tedy i objem blokovaných finančních prostředků. Obdobně lze přistoupit i k evidenci odebraných vzorků a zanesení výsledků laboratorních vyšetření – riziko chyby výrazně snižuje již pouhé vytištění evidenčního štítku na zkumavku v místě odběru. Trvání celého procesu laboratorního vyšetření od odběrů až po zapsání výsledků je díky přesné identifikaci také mnohem rychlejší a velmi často umožňuje zahájit adekvátní léčbu podstatně dříve, než tomu je v případě klasických papírových a ručních postupů.

Mezi pokročilé možnosti patří lokalizace pacientů, a to nejčastěji na úrovni zón, ve kterých by se pacient měl pohybovat a v jaké zóně se aktuálně nachází. Nicméně identifikační náramky jsou dnes stále ještě jednoúčelovou záležitostí s životností v řádech týdnů, a proto se nehodí pro sledování dlouhodobě nemocných pacientů. Například z pohledu celkové bezpečnosti nechybí ani podpora řízení přístupu pro všechny osoby pohybující se v daném zdravotnickém zařízení.

Hardwarové zázemí nezbytné pro kvalitní identifikaci má řadu podob, ale obecně se skládá ze specializovaných mobilních i stacionárních tiskáren náramků, 1D i 2D čteček, chytrých zařízení včetně odolných tabletů i zařízení pro bezpečnou (a to i ve smyslu zdravotním) bezdrátovou komunikační infrastrukturu.

Mnohé české nemocnice již běžně využívají identifikační náramky. Bohužel jde o variantu s ručně vepisovanými údaji, kdy vzniká poměrně vysoké riziko selhání lidského faktoru.

Otázka nezní, zda ano, ale kdy a jak

Z pohledu zdravotnického zařízení patří mezi hlavní přínosy výrazně vyšší efektivita, lepší produktivita personálu, úspora nákladů (například v oblasti léčiv deset až patnáct procent), podrobnější a včas dostupné lékařské informace a v konečném výsledku i možnost poskytovat kvalitnější zdravotní péči. Přínosem pro pacienta – tedy de facto zákazníka zdravotnického zařízení – je především oprávněný pocit většího bezpečí a vysoká míra jistoty, že se mu dostane odpovídající péče. Vzhledem k výhodám přesné identifikace pacientů již otázka nezní, zda ano, ale kdy a jak. Odpověď se liší podle pokrokovosti daného zařízení i podle legislativních podmínek v konkrétní zemi a oblasti zdravotní péče. Důležité je, že adekvátní technologie existují a dosavadní zkušenosti s jejich využitím potvrzují, že získávají všichni – pacienti, zdravotnická zařízení i ten, kdo vše financuje. Obvykle tedy i stát.

Ing. Roman Šedivý Ing. Roman Šedivý
Autor článku je Territory Account Manager společnosti Zebra Technologies.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.