- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Digitalizace zdravotnictví je nutnost, vyžaduje však rozvahu a trpělivost
Digitalizace je již několik let v mnoha odvětvích jedním z nejskloňovanějších slov, převážně mluví-li se o rozvoji a inovacích. Nejčastěji se s ní setkáváme v logistických či jiných průmyslových firmách, postupně se však začíná využívat také ve státní sféře a co je důležité – stále silnější roli zastává i ve zdravotnictví. Nejde přitom pouze o e-recepty nebo snahu ulevit lékařům přetíženým množstvím administrativy, dnes už totiž můžeme mluvit i o existující a fungující digitalizaci samotné lékařské péče. Samozřejmě jde o postupný a velmi opatrný proces, již nyní však vidíme, že například v oblasti duševního zdraví jde o jeden ze způsobů, jak úspěšně zajistit kvalitní péči co nejvíce lidem.
Digitalizace přináší do zdravotnictví mimo jiné jednu zásadní věc, které je v ní dlouhodobě nedostatek - čas. Technologie, ať už mluvíme o specificky koncipovaných aplikacích nebo třeba online rezervačních systémech, totiž napomáhají ke včasnému podchycení problémů a následně i k jejich snazšímu řešení. Při dnešním stavu zdravotnictví, které bojuje s akutním nedostatkem kapacit, je jakýkoliv nástroj umožňující lidem sjednat si termín vyšetření přímo v mobilu nebo získat elektronický recept bez nutnosti několikahodinového čekání v ordinaci lékaře, cenným pomocníkem.
Digitalizace jako nástroj pro včasnou a efektivnější péči
Úspora času, kterou digitalizace přináší, umožňuje poskytovat celkově kvalitnější a zároveň dlouhodobější péči, ve které je navíc dostatek prostoru i pro prevenci – lidé tak často nevyhledávají pomoc až ve chvíli, kdy se nachází v kritickém stavu, ale naopak si svůj zdravotní stav hlídají na pravidelné bázi. Efekt digitalizace je přitom nedocenitelný napříč velkými i malými městy, umožňuje totiž snadný kontakt s odborníkem, o kterém by lidé běžně s ohledem na vzdálenost ani nepřemýšleli.
V očích samotných lékařů je pak úkolem digitalizace primárně zautomatizovat řadu repetitivních úkolů a umožnit jim věnovat se ve větší míře činnostem, ve kterých mohou maximálně uplatnit své odborné znalosti a zkušenosti. Systém, ve kterém lékař stráví administrativou stejně času jako vyšetřením, je dlouhodobě extrémní zátěží jak pro odborníky, tak pro pacienta, na jehož péči jednoduše nezbývá dostatek času.
Online psychoterapie potvrzuje, že technologie ve zdravotnictví mají své místo
Digitalizace však nutně znamená i určitou změnu v dlouhodobém přístupu, což s sebou přirozeně nese i řadu obav. Ze studií posledních let vyplývá, že těmi nejčastějšími je cena použitých technologií, výběr těch správných nástrojů či množství byrokracie, se kterým se celé zdravotnictví potýká. Poměrně často zmiňovanou překážkou v digitalizaci pak bývá i nutnost věnovat dostatek času zaučení zaměstnanců tak, aby dokázali s technologiemi správně a maximálně efektivně pracovat.
Naštěstí se ukazuje, že některé oblasti zdravotnictví mohou již nyní z využití technologií naplno těžit, a přitom vykazovat srovnatelnou účinnost se svou nedigitalizovanou podobou. Vypovídá o tom například rozvoj online psychoterapie i psychiatrie, které umožňují poskytovat kvalitní a zároveň včasnou péči i lidem, kteří se na klasickou offline terapii z jakéhokoliv důvodu nedostanou. Ať už je příčinou nedostatečná kapacita odborníků, odlehlé bydliště klienta nebo jednoduše ostych či nedostatek času na dojíždění do vzdálenější ordinace.
Data umožňují poskytovat lékařům zpětnou vazbu a zefektivnit tak péči o pacienta
Nejde přitom pouze o snazší přístup k dané službě, ale také o její kvalitu. Digitalizace totiž umožňuje kontinuálně sbírat data o tom, jak terapeut s klientem pracuje a poskytovat tak odborníkům zpětnou vazbu, která přispěje nejen k jejich vlastnímu profesnímu růstu, ale také ke kvalitnější a personalizovanější péči o klienta. Donedávna byl pohled lékaře na stav pacienta do jisté míry limitován subjektivním vnímáním, dnes jej však data umožňují maximálně objektivizovat a tím pádem i zefektivnit následnou péči.
Úspěch online psychoterapeutických služeb velmi dobře ilustruje, že jsou lidé na digitalizaci mnohdy připravenější, než se společnost domnívá, a že jde často pouze o nedůvěru z neznámého, která jim v jejich využití brání. Samozřejmě nic není černobílé, i online psychoterapeutická péče má tak kromě benefitů také svá úskalí. Jde především o absenci osobního kontaktu, který je pro řešení některých duševních problémů zásadní a nelze jej obejít. Je proto nutné využívat digitalizaci vždy pouze tam, kde máme jistotu, že nemůže negativně ovlivnit stav klienta či pacienta a kde je její přínos nezpochybnitelný.
Inovace si žádají opatrný, avšak proaktivní přístup
Ve zdravotnictví obzvlášť platí, že je důležité přistupovat ke každé změně opatrně a se zvážením veškerých pozitiv i negativ. Současně je však potřeba, aby nás potenciální rizika neodradila od jejího zavedení, neboť ač se zdravotnictví k inovacím staví obecně velmi pozvolna, je zároveň jednou z oblastí, které je nejvíce potřebuje. Do budoucna bude totiž tato potřeba s ohledem na nedostatek lékařů i rostoucí množství pacientů nadále stoupat, je tedy nutné, aby na to byl náš zdravotnický systém dostatečně připraven.
Lukáš Krčil Autor článku je CEO a spoluzakladatel psychoterapeutické platformy Hedepy. |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |