facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2021 , Logistika

Systém řízeného skladování (WMS) významně zrychlí a zefektivní fungování skladu

Miroslav Králík


Pokud ve firmě používáte podnikový systém, jehož součástí je také skladový modul, možná si říkáte, že skladové hospodářství máte pořešené. Jakmile však uvidíte v akci systém řízeného skladování, změníte názor. Warehouse Management System (WMS) není možné s běžnými skladovými moduly v ERP systémech vlastně ani srovnávat – svými funkcemi a možnostmi totiž patří do jiné kategorie.


Skladové moduly v ERP systémech jsou užitečné pro menší sklady, které potřebují znát aktuální stav a parametry (kód, exspiraci, hmotnost atp.) svých zásob. Zamezí situacím, kdy vám „nečekaně“ dojde zboží, nebo usnadní inventarizaci. Tím ale jejich možnosti obvykle končí.

WMS oproti tomu umožňuje pokročilé řízení skladu – zefektivňuje příjem i výdej zboží, eviduje skladové pozice každého zboží, dovoluje využití různých zaskladňovacích strategií, usnadňuje vyřizování vratek nebo zrychluje a zefektivňuje práci skladníků. A to několikanásobně.

Příjem zboží

Každé šikovnější WMS dnes pomocí integrace propojíte s podnikovým systémem, takže ještě před fyzickým příjmem zboží do WMS překlopíte svou objednávku z ERP a připravíte se. Například tím, že WMS automaticky zablokuje vhodné skladové pozice pro zboží z objednávky. Skladníci pak při zaskladňování nemusejí přemýšlet, kam co umístí, ale pouze zaváží zboží na pozice, na které je systém sám navádí.

Skladová pozice přitom z pohledu WMS není jenom volný slot ve skladu. Do systému lze zadat přesné parametry každé skladové pozice a WMS doslova „vymyslí“, jak zboží ideálně zaskladnit. Například těžké krabice navrhuje umisťovat do spodních regálů nebo tak, aby byly jednoduše přístupné s vysokozdvižným vozíkem. Podobně systém myslí i na obrátkovost zboží, takže rychloobrátkové zboží navrhuje umístit blíže k výdeji a naopak.

Jakkoliv WMS většinu procesů ve skladu urychluje, samotný příjem zboží je jediný proces, který je s tímto systémem pomalejší než bez něj. Skladníci totiž musí každou položku (v lepším případě pomocí SSCC kódu každou paletu) tzv. „napípnout“ a zadat do systému, což obvykle trvá déle, než jen popadnout krabici a zanést ji do skladu. Je to však jen malá daň za všechny ostatní přínosy, které takový příjem přináší – ihned při příjmu ověříte, zda objednávka dorazila celá, a hlavně máte přehled o přijatém zboží i jeho skladových pozicích. Sluší se dodat, že informace o naskladněném zboží se nezobrazí pouze ve WMS, ale po propojení také v ERP systému nebo na e-shopu.

WMS vám zároveň umožňuje využívat rozličné zaskladňovací strategie – například strategii náhodné pozice (řízený chaos), kterou využívá i Amazon. V takovém skladu umisťujete položky zboží do regálů náhodně vždy na nejbližší dostupnou pozici, takže v teoretickém příkladě vedle ledničky klidně dáte tričko. Díky tomuto přístupu docílíte vyšší obsazenosti skladu, protože obsazujete každou volnou pozici, aniž byste vedle ledničky zbytečně drželi volné místo pro další ledničku, kterou naskladníte třeba až za týden.

Náhodná pozice může působit chaoticky, ale ve skutečnosti snižuje chybovost při výdeji. Mezi ledničkou a tričkem totiž skladník snáze pozná, které zboží má vyskladnit, než když stojí před dlouhou řadou ledniček a hledá ten správný typ. WMS navíc skladníky na správnou pozici automaticky navádí a po načtení čárového kódu ještě na displeji potvrdí, že načtená položka odpovídá objednávce, takže riziko záměny je minimální.

Výdej zboží

Výdej zboží je ještě jednodušší než příjem. Skladník na své čtečce s WMS otevře objednávku a terminál ho následně automaticky navádí k jednotlivým položkám z objednávky podle zvolené vyskladňovací strategie (FIFO, FEFO, LIFO atp.). WMS u toho opět „přemýšlí“, takže provádí skladníka celým skladem tak, aby nachodil co nejméně metrů. Jednotlivé objednávky podle zadaných proměnných prioritizuje a zároveň skladníkovi umožňuje vychystávat více objednávek současně, což výdej ještě zefektivňuje. Celý systém navíc snižuje riziko záměny zboží a tím do budoucna snižuje riziko reklamací.

Pokročilá WMS dále nabízí například funkci postupného vykrytí objednávky. Jestliže u vás zákazník objedná zboží, ale vy některé položky nemáte skladem, můžete ty skladové nachystat, odložit bokem a objednávku dokončit až ve chvíli, kdy vám na sklad dorazí zbytek. Takové předchystání objednávky zejména ve špičce ušetří čas a nestane se, že byste rezervované zboží prodali někomu jinému.

„Genialitu“ některých WMS podtrhuje i to, jak fungují v případě, kdy zboží z objednávky sice máte skladem, ale je momentálně nedostupné – například na pozici, kam skladník nedosáhne a potřebuje kolegu s vysokozdvižným vozíkem. V takovém případě WMS pošle skladníka jen pro položky, které dostupné jsou, a kolegu s „ještěrkou“ pro položky, které je potřeba přemístit. Teprve až jsou přemístěné, pošle systém skladníka pro zbytek. Tím opět zvýšíte rychlost a efektivitu vyřízení objednávky.

Vychystanou zásilku pak WMS ještě před fyzickým odesláním zboží jednoduše porovná s objednávkou a rychle tak ověří, že skladník vše vychystal správně.

Zaučování a efektivita zaměstnanců

Systém řízeného skladování také odbourává nutnost dlouhého zaučování nových skladníků. První den je seznámíte s obecnými pravidly a bezpečností – a druhý den je jejich výkonnost srovnatelná s mnohem seniornějšími lidmi. Případná fluktuace ve skladu (pro logistiku tolik typická) vás proto nemusí příliš trápit.

Většina skladových terminálů dnes běží na operačním systému Android, takže skladník se s přístrojem sžije za pár minut. WMS skladníka automaticky navádí po skladu, aniž by si skladník musel pamatovat, kde leží které zboží. To oceníte zejména ve špičkách, na které si najímáte brigádníky. Nehledě na to, že samotný skladník je pod menším tlakem, když ho systém navádí na příslušné skladové pozice.

Vypořádávání vratek

WMS má nesporný přínos rovněž pro e-shopy, které trápí vysoké procento vratek. Skladník na vrácené zásilce pouze načte čárový kód, potvrdí, které položky zboží se vrátily, a WMS ho s vráceným zbožím automaticky pošle na vhodnou skladovou pozici. Obvykle se pro takové účely zřizuje vratková pozice, která je blízko příjmu, aby skladník nemusel zboží roznášet po celém skladu. Tímto úkonem se o vrácené zboží automaticky navýší skladová zásoba ve WMS, ERP systému i na e-shopu.

Jakmile pak zboží objedná další zákazník, WMS přednostně pošle skladníka na vratkovou pozici, aby ji co nejrychleji vyčistil a uvolnil pro další vratky. Takový způsob fungování šetří velké množství času i práce, navíc zlepšuje cash flow.

Kromě vratkové pozice můžete ve svém skladu zřídit také servisní pozici, kam skladníci umisťují poškozené vrácené zboží. Takové zboží po naskladnění putuje k dalšímu zpracování – například na opravu.

Přesná evidence zboží i procesů

WMS umožňuje také přesné sledování všech zásob. Logistický manažer u každé položky vidí, kdo ji dodal, který skladník ji naskladnil, na které skladové pozici se nachází, kdo, kdy a kam ji přemístil, nebo kdo, kdy a komu ji vyexpedoval.

Pokud dojde například k náhlému zvýšení reklamací, manažeři z dat rychle dohledají, kdo je za tuto situaci zodpovědný. Podobně evidenci využijete při stahování vadné série výrobků z trhu – logistický manažer rychle dohledá, komu firma vadné výrobky vyexpedovala, a ihned zákazníky upozorní. Všechny vadné výrobky, které ještě zůstaly na skladě, pak zlikviduje nebo odešle zpět dodavateli.

Asi ani není třeba dodávat, že evidence usnadňuje rovněž inventarizaci zásob.

Cena za pořízení WMS

Pokročilé funkce systémů pro řízené skladování mohou v některých firmách vyvolávat pocit, že jde o robustní systémy za miliony. To přitom vůbec nemusí být pravda – WMS dnes seženete v on-premise i cloudové variantě, přičemž ta druhá je minimálně z pohledu počáteční investice výrazně levnější a vyjde obvykle na vyšší desítky tisíc korun.

Je úkolem každého manažera skladu propočítat, zda se nasazení WMS ve střednědobém nebo dlouhodobém horizontu finančně vyplatí. Systémy pro řízené skladování se v každém případě prosazují napříč světovými firmami a jejich procentuální podíl na trhu je rok od roku vyšší. Jsou známy případy firem, které díky nasazení WMS šestkrát zvýšily rychlost expedice zboží nebo zcela eliminovaly vratky způsobené záměnou zboží při vychystávání objednávky. Návratnost investice do WMS se v takových firmách často ani neměří v letech, ale v měsících.

Miroslav Králík Miroslav Králík
Autor článku působí jako Delivery manager LOKiA WMS ve společnosti GRiT.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.