Řešení dopravy v IS KARAT

-PR-

Od verze 24 je v informačním systému KARAT k dispozici nové řešení pro řízení a plánování dopravy. Toto řešení vzniklo na základě požadavků zákazníků pro sofistikovanější přístup k plánování a řízení dopravy v IS KARAT bez zbytečných investic a propojení na systémy třetích stran.


Zaměření modulu Doprava

Klíčové důvody a motivace pro vznik modulu:
  • Poptávka zákazníků po zajištění přepravy standardně a napříč firmou.
  • Větší integrace míst a GPS v IS KARAT.
  • Potřeba implementace mapových podkladů do IS KARAT.
  • Nutnost optimalizace tras a využití zdrojů.
  • Řízení a plánování lidských zdrojů – řidičů, osádek.
Modul je navržen pro firmy, které se zabývají přepravou a správou vozového parku, včetně externích vozidel, a zaměřují se především na následující oblasti:
  • Pohyb zásob – nákup a prodej (materiálu, zboží, výrobků).
  • Servis a montáž – servisní a montážní vozidla, výjezdy techniků.
  • Logistika zásob – řízení správy a přepravy čehokoli pro kohokoli.
U těchto firem jsou hlavními cíli zejména tyto činnosti:
  • Interní i externí přeprava, bez ohledu na vlastnictví vozidel a zaměstnanců.
  • Integrace řešení dopravy s ostatními moduly IS KARAT.
  • Práce s mapovými podklady přímo v IS KARAT s možností volby poskytovatele, ale zároveň zachování funkčnosti řešení bez nutnosti propojení s konkrétním poskytovatelem mapových podkladů.

Zrod modulu Doprava

Vývoj od počátečních konceptů až po finální uvedení modulu Doprava ve verzi 24 na KARAT Konferenci 2024 trval bezmála tři roky.
Úvodní rok byl věnován konceptuálnímu návrhu a budování základní architektury modulu. Soustředili jsme se na specifikaci jeho funkcí a možností, analyzovali jsme, jaké oblasti by měl modul pokrývat a jak by měl odpovídat na potřeby našich zákazníků. Hledali jsme způsoby, jak řešit otázky související s mapami a s výpočty vzdáleností, snažili jsme se porozumět konceptu GPS, vidět Zemi jako kouli a GPS souřadnici jako bod na ní. Tato a další zajímavá témata byla pro nás poměrně novou oblastí v rámci obvyklých procesů informačního systému KARAT, nicméně věnovali jsme se jim s jasným záměrem přinést inovativní a praktické řešení. 
V dalším roce jsme se soustředili na programování a vývoj klíčových funkcí modulu. Během této doby jsme našli první pilotní projekt pro implementaci a testování modulu. Jako pilotní partner byla zvolena společnost IP Polná s.r.o., která měla v oblasti dopravy specifické potřeby a požadavky.
Poslední rok se odvíjel v duchu standardizace funkčností, příprav na uvolnění modulu pro verzi 24 a slavností představení na KARAT Konferenci v Brně a Žilině.

Pilotní nasazení a první reference

Specifické požadavky a metodiky společnosti IP Polná zásadně ovlivnily naše „standardní" postupy řízení dopravy, což s sebou přineslo řadu hodnotných poznatků. Mezi tyto požadavky patřila možnost řídit dopravu pro celé osádky vozů – servisní a montážní party, možnost koordinovat výjezdy na několik dní, plánovat přestávky a noclehy. Zajímavý přístup zákazníka k objednávkám, termínům a stavům zakázek, spolu s velmi osobní komunikací s jeho koncovými zákazníky, přinesl do modulu řadu firemních vylepšení. 
IP Polná
Společnost IP Polná je rodinná firma s 28letou tradicí a je tvořena týmem zkušených stavebních odborníků a energetických specialistů. Posláním společnosti je šetřit energii a pracovat vždy odborně s použitím těch nejkvalitnějších surovin. Za dobu své působnosti společnost zateplila více než 28 300 rodinných domů, zrevitalizovala přes 1100 bytových domů a pomohla desítkám měst a obcím. Od roku 2012 se také věnuje developerské činnosti zabývající se novým moderním bydlením v centru Prahy. V současné době je společnost tvořena ze tří hlavních divizí: Izolace, Revitalizace bytových domů a Invest.

Vlastnosti modulu Doprava

Databáze adresních míst ČR

V České republice máme zřejmě štěstí na státní správu. Úřady zveřejňují seznamy všech oficiálních adres v ČR, včetně zeměpisných souřadnic. Souřadnice systému S-JTSK jsou převedeny na celosvětově uznávané značení WSG84, známé jako GPS.

Integrace mapových podkladů a webových API rozhraní

Modul využívá online mapové podklady a API rozhraní třetích stran ke geokódování, routování a plánování tras a k získávání mapových náhledů cílů a tras.
 

Požadavky na zajištění přepravy

Modul shromažďuje jednotlivé požadavky přepravy s jejich položkami ve vstupní evidenci požadavků na zajištění přepravy. Tyto požadavky jsou generovány z prvotních agend jiných modulů systému KARAT podle předem definovaných pravidel nebo mohou být zadávány i manuálně.

Plánování přeprav

Plánování dopravy znamená rozhodování o tom, které vozidlo (zda vlastní nebo cizí), kdy a kam pojede a kdo jej bude řídit. Samotné plánování přeprav se uskutečňuje vytvářením dokladů přeprav pro konkrétní dny nebo výjezdy, vozidla a osádky, pro vlastní dopravu nebo externí přepravce. Do těchto dokladů se vybírají požadavky z evidence požadavků na přepravu, přičemž modul kontroluje a spravuje kapacity jednotlivých vozů, časy a vzdálenosti.
Modul Doprava v rámci tvorby dokladů přeprav vytváří souhrny položek zdrojových dokladů, jež budou obsahem výjezdu. Tím je také podpořena příprava, řízení expedice, nakládka a vykládka.

Optimalizace tras

Modul Doprava propočítává trasy pro sestavené doklady přeprav tak, aby byly optimálně obslouženy požadavky na přepravu na jednotlivých dokladech při optimálním využití zdrojů.
 
 

Drag&Drop plánování a optimalizace

V modulu se nacházejí (zejména v oblasti plánování dokladů přeprav a optimalizace trasy) intuitivní a praktické Drag&Drop funkcionality pro práci se záznamy. Tímto způsobem se mohou vkládat požadavky na přepravu do plánovaných dokladů a tras. Mechanismus „táhni a pusť" se ukázal jako velmi účinný i pro optimalizaci trasy, kdy lze modifikovat pořadí bodů na trase manuálně s okamžitou vizuální zpětnou vazbou o změně trasy. Identickým způsobem lze také doplňovat a odebírat položky dokladů a body trasy podle aktuálních potřeb obsluhy.
 
 

 „Na trase“

Nespornou výhodou IS KARAT je jeho platforma KARAT Mobile. Díky ní mohou všichni pracovníci na výjezdu se systémem bez omezení interagovat dle svých rolí a práv. 
Interakce činností v přepravě se systémem KARAT může probíhat v reálném čase přímo z terénu, „in-time a on-site“ – tedy osádkou z kabiny vozidla nebo od partnera.
Osoby přepravy mohou v systému vytvářet návazné doklady, potvrzovat průběh realizace výjezdů, úkony na trase, mohou dokumentovat skutečnosti, nechávat potvrzovat doklady partnerem, vykazovat práci, poskytovat zpětnou vazbu.

Integrace

Modul Doprava je plně integrován s ostatními moduly IS KARAT, zejména potom s moduly Objednávky, Odbyt, Servis, Reklamace a Kooperace. Z prvotních agend těchto modulů mohou být generovány požadavky na zajištění přepravy. Plánované doklady přeprav pak mohou vytvářet poptávky a objednávky přepravy u externích přepravců. Při realizaci dokladů přeprav mohou být z prvotních dokladů tvořeny návazné odbytové a skladové doklady. Činnosti řidičů a osádek mohou být vykazovány pomocí modulu Zdroje, a tak mohou být sledovány náklady vlastní dopravy.
 

Milan Kopal
Autor článku je senior konzultant ve společnosti KARAT Solution s.r.o.