IT SYSTEMS 11/2014 , Logistika, řízení skladů, WMS

Optimalizace zásob



U&SLUNOSpolečnosti dodávající systémová řešení pro obchod a distribuci se i v dnešní době velmi často setkávají s tím, že procesy pokrývající objednávání, distribuci, skladování a prodej zboží jsou značně neefektivní a nepřesné. Nebylo by to až tak zarážející, pokud by se nejednalo o obchodní a logistické společnosti, pro které jsou uvedené oblasti základním stavebním kamenem byznysu. Právě tyto společnosti by měly mít procesy týkající se zboží vypilované do posledního detailu, podchycené všechny zdroje případných chyb a šrouby možného plýtvání nákladů utažené na maximum. Přesto existuje mnoho společností, kde jsou objednávky zboží generovány ručně na základě (ne)zkušenosti a (ne)vložené energie nákupčího. S tím souvisejí konsekvence v podobě chybějícího zboží nebo naopak nadměrných zásob kvůli neodhadnuté poptávce, nízká servisní úroveň vůči odběratelům či koncovým zákazníkům, vysoké riziko chyb či omylů v objednávacím množství a vlastních artiklech, vysoké nároky na počet nákupčích a jejich čas atd.


Jedním z nástrojů pro optimalizaci zásob a způsobu objednávání bývá systém pro automatické generování objednávek na základě předpovědi poptávky. V jednodušší variantě jsou objednávky generovány na základě nějakého typu algoritmu vycházejícího z historických prodejů a aktuálních skladových zásob určitého produktu. Tento způsob funguje dobře při relativně konstantní poptávce u artiklů, které mají dostatečnou historii. Na limity však naráží například v maloobchodě, kde se projevují velmi silné sezónní vlivy, promoce a marketingové akce či počasí. Výraznou limitou bývá chybějící historie produktů díky novinkám a sortimentu obměňujícím se v sezónních cyklech.

Pro odstranění zmíněných komplikací bývá nasazován systém využívající algoritmus pro předpověď poptávky. Ta je vypočítávána dle potřeby na sortimentní skupiny či jednotlivé artikly v horizontu od několika dní po několik měsíců, typicky až rok. Podle sofistikovanosti systému bývají zohledněny interní a externí vlivy v různém rozsahu. Mezi interní vlivy je možné zahrnout sezónnost poptávky během roku, výkyvy v prodejích v rámci týdne nebo výpadky ve skladové zásobě, externím vlivy představují promoce, počasí, konkurence či abnormální události v místě prodeje.

U&SLUNO
U&SLUNO

Vypočtená poptávka bývá následně použita při generování objednávky, která se tak nevytváří podle množství, které se prodalo v uplynulých dnech a dle „nějakého“ vzorce je extrapolováno do budoucna, ale podle množství, které s největší pravděpodobností bude prodáno během následujícího období na které je objednávka vytvářena. Zajištěna je tak včasná reakce zejména na prudké výkyvy v poptávce, kterou algoritmy založené na uplynulých prodejích (např. min-max či 1 ku 1) z principu nedokáží zohlednit.

Správně nastavený objednávkový systém dokáže přizpůsobit skladovou zásobu poptávce na úrovni jednotlivých artiklů. Disponibilní zásoba je řízena tak, aby nedocházelo ani k výpadkům skladové zásoby způsobující ztracené prodeje a snížení servisní úrovně, ani k nadměrným zásobám vázajícím kapitál a snižujícím obrátku zásob. Nastavení je důležitý termín, neboť při použití obdobného systému dochází k posunu od denního vytváření objednávek k ladění parametrů a nastavení tak, aby výsledky byly co nejpřesnější. Jako praktický příklad poslouží například situace, kdy v sousedství prodejny otevře svou provozovnu konkurence a místo zohledňování této skutečnosti ponížením objednacího množství v rámci každé objednávky, je jednorázově nastaven parametr reprezentující jeden z externích vlivů omezujících poptávku.

U&SLUNO

Dalším výrazným vlivem je čistota vstupních dat. Jednak takových, které se promítají do tvorby objednávky v podobě objednávkových termínů, velikostí objednávacích balení nebo omezení objednávky např. minimálním objednacím množstvím nebo naopak maximální skladovou kapacitou a jednak takových, na kterých vlastní předpověď poptávky staví.

Pomůžeme-li si praktickým příkladem, jedná se např. o chybné stavy zboží. Nejsou-li pravidelně stavy kontrolovány, může dojít k doprodání zásob na regálu. Pokud z nějakého důvodu ale zůstane plusová skladová zásoba v systému (např. kvůli nepodchycené krádeži), systém vychází z toho, že artikl není nutné objednávat. Tím, že není objednáván, nemůže být ani prodán, jeho prodejnost tudíž klesá. A následně systém vyhodnotí, že se jedná o ležák a navrhne jeho vyřazení…

Zejména v obchodě je dále potřeba zohlednit vlivy ovlivňující poptávku po zboží. Například kategorie nápoje se jako celek prodává víceméně stále ve stejném objemu, nicméně prodeje jednotlivých artiklů v kategorii jsou silně ovlivněny tím, zda jsou nebo naopak nejsou umístěny v letáku a promovány.

U&SLUNO

V praxi lze dosáhnout pomocí automatizace objednávek snížení skladové zásoby, zvýšení obratu díky eliminaci ztracených prodejů a zvýšení dostupnosti zboží nazývané též servisní úrovní. Zajímavé na automatickém objednávání je zejména fakt, že na rozdíl od ručního objednávání může proběhnout v systému mimo otevírací dobu a tudíž ani neváže personální zdroje ani neovlivňuje běh systémů. Při automatickém napojení do dodavatelského řetězce, např. pomocí EDI tak starost o zásoby víceméně odpadá a je redukována na pouhý fyzický přesun skladových zásob, který bohužel žádnou aplikací nahradit nelze.

Daniel Mašek

Autor článku je Senior Business Consultant ve společnosti U&SLUNO a.s.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Získejte konkurenční výhodu s WMS

Rychlost, přesnost, spolehlivost. To jsou proměnné, které chtě nechtě ovlivní reputaci každého dodavatele v očích zákazníka. Nároky na dodavatele se stále stupňují, stejně jako roste tlak na minimalizaci nákladů pro dosažení co nejvyšší marže. Můžete být v dodávkách nejrychlejší na trhu. Pokud však nedodáte přesně to, co máte, plusové body vám to nepřinese. Když se naopak budete soustředit jen na přesnost, nemusíte být dostatečně rychlí. Ať tak či onak, vaše pozice spolehlivého dodavatele tím může být oslabena. Jak si udržet dobré jméno a zároveň držet náklady na logistiku na uzdě? Jděte na to systémově a optimalizujte skladové hospodářství pomocí WMS.