facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2023 , Banky a finanční organizace , E-commerce B2B/B2C

Čím víc platebních metod máš, tolikrát jsi e-shopem

Čeští e-commerce hráči chtějí do zahraničí, dveře jim otevře důraz na lokálnost

Karin Milková


Svět elektronického obchodu je bez hranic a zdá se, že si to začínají uvědomovat už i čeští zástupci e-commerce. Aby mohli snadno expandovat do zahraničí, musí především zajistit pro své zákazníky bezproblémový, pohodlný a bezpečný nákup s možností výběru jejich nejoblíbenějšího způsobu platby. To mnohdy znamená dát šanci lokálním platebním metodám, které budí u tamních zákazníků tolik potřebnou důvěru.


Hodnota evropského e-commerce trhu se na konci roku 2020 odhadovala na více než 700 miliard eur, přičemž téměř čtvrtina hodnoty e-commerce transakcí byla vygenerována právě nákupy od zahraničních obchodníků. Nedávná zpráva společnosti International Post Corporation ukazuje, že 32 % kupujících ze 40 zemí nakupovalo v tomtéž roce více od obchodníků mimo jejich domovský stát a 51 % očekává, že tak budou činit v budoucnu mnohem častěji.

Správný jazyk je klíč

Pokud tedy máte v rámci aktuálních trendů také v plánu přilákat zahraniční kupující na své webové stránky, existuje několik faktorů, které pomohou zajistit, že tito zákazníci nákup dokončí a v ideálním případě se na stránku i vrátí.

Naprostým základem je podpora správných jazyků a měny. Transparentnost a přehlednost budí důvěru u kupujících, kteří takto mohou snadno pochopit proces platby, zobrazit ceny a platit ve své měně. Zákazník současně musí jasně rozumět všem krokům objednávky, včetně platební stránky. Dá se to zajistit jazykovými mutacemi, ale i jejich intuitivním výběrem podle IP adresy zákazníka, případně jiných poznávacích znaků. Alternativou je dát zákazníkovi možnost výběru ještě před vstupem do e-shopu.

Dostatečná lokalizace může v konečném důsledku znamenat obrovský rozdíl v konverzi. Znamená to, že se jednoznačně vyplatí investovat do řešení, která myslí i na jiná lokální pokrytí. V tomto případě je důležité ověřit si u svého poskytovatele platební brány, zda vám dokáže zajistit platební stránku i v jiném lokálním jazyce.

Jiný kraj, jiný platební mrav

Karetní systémy Visa, MasterCard, UnionPay a Cartes Bancaires. Apple i Google Pay, případně PayPal nebo Paysafecard – to jsou nej­vět­ší hráči globálního trhu, přes které ročně projdou miliardy trans­ak­cí. Jenže nezanedbatelná část toku peněz probíhá také jinde. Na platformách, které jsou u nás možná méně populární, ale o pár set kilometrů dál platí za nejdůvěryhodnější způsob nákupu na internetu.

Proč by to obchodníky mělo zajímat? Protože značná část zákazníků nákup vzdá, pokud nemohou zaplatit tak, jak jsou zvyklí. A že zvyky jsou opravdu pestré. V Nizozemsku například rádi platí přes iDeal, což je metoda online bankovního převodu v reálném čase. Ve Švédsku zase vládne Trustly, služba považována za jednoho z lídrů v bankovních převodech plateb v klíčových evropských trzích. V Německu, Rakousku, Švýcarsku a Belgii pak vévodí Sofort, kterou používá 85 milionů lidí v 13 zemích a bez které by se neměl obejít žádný obchodník, který chce uspět na starém kontinentu.

Pět milionů uživatelů z Dánska a Finska věří metodě MobilePay, 90 % všech polských zákazníků zná službu BLIK. V Belgii online nejčastěji zaplatíte s Bancontact. Satispay je přední způsob mobilní platby na italském trhu, ale setkáte se s ní i jinde v západní Evropě. Mezi dalšími předními evropskými hráči jsou i Paytrail, GiroPay, Aircash nebo SEPA. A to jsme teprve na starém kontinentu.

Hranice se rozplývají

Pokrýt všechny způsoby platby je samozřejmě zhola nemožné, zejména v případě, kdy má mnoho zemí své vlastní domácí platební systémy. Stojí však za úvahu nabídnout minimálně tři nejoblíbenější způsoby platby každého trhu, na kterém chcete své produkty nebo služby nabízet – zde je celkem možné, že některé z platebních metod se budou u vícero evropských zemí překrývat.

Postupně se rozplývající hranice světa e-commerce a perspektiva nabízení produktů a služeb nejen na domácí scéně jsou pro obchod­ní­ky čím dál lákavější. Pokud se vám kromě dobrého marketingu a silné doručovací sítě podaří vybudovat také e-shop, který po všech směrech reflektuje lokálnost, můžete mít v hledáčku klidně celý svět.

Karin Milková Karin Milková
Autorka článku je obchodní ředitelkou společnosti TrustPay.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.