facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2007 , EAM/CMMS - Správa majetku a údržby

Systém mobilních odečtů ve Vodárně Plzeň



Vodárny Plzeň jsou dceřinou společností Veolia Voda, která v České republice představuje největší společnost na vodohospodářském trhu na municipální i průmyslové úrovni. Již od roku 1997 využívá Vodárna Plzeň software určený pro mobilní odečty měřidel dodaný firmou D.H.S. Pracovníci vodárny dříve zaznamenávali data v terénu pomocí terminálů Telxon PTC-860, které však byly v posledních letech již zastaralé a rychlost odečítání nesplňovala současné požadavky. Někteří pracovníci odečtové služby dokonce prováděli zápisy stavů vodoměrů do karet nebo papírových sestav. Proto byla Vodárna Plzeň pověřena skupinou Veolia zpracováním a realizací pilotního projektu nového systému mobilních odečtů.


Po vyhodnocení zkušeností a přínosu tohoto pilotního projektu byla podepsána smlouva mezi Veolia Voda a D.H.S. o dodávce nového softwarového řešení Utility a moderních mobilních terminálů Symbol. Cílem projektu bylo umožnit všem pracovníkům odečtové služby práci s mobilními terminály, zvýšit možnosti těchto zařízení a tím zvýšit produktivitu a usnadnit jim práci. Cílem bylo také dosažení přehlednosti sebraných údajů, jednoduchosti vyhledávání a pořizování zápisu. Jen s dostupnými a aktuálními daty zobrazovanými v terminálu, totiž odečtová služba dokáže reagovat na různé dotazy klienta ohledně spotřeb, úhrad faktur, stáří vodoměru, smluvních podmínek s vodárnou apod.

Po pozitivních zkušenostech z pilotního projektu bylo rozhodnuto, že tyto moderní technologie odečtů budou postupně zaváděny i v dalších osmi členských firmách společnosti Veolia.

Softwarové řešení Utility

Používaný software Utility se skládá z modulů pro zajištění odečtů, výměn a servisního nastavení měřidel jak v terénu, tak v kanceláři. Část aplikace je určena pro samotný sběr dat v terénu, část zprostředkovává přenos dat mezi informačním systémem společnosti (ERP) a mobilními terminály, a to dávkově nebo on-line. Systém řeší samozřejmě i otázku bezpečnosti dat před nepovolanými osobami. Jedním z bezpečnostních prvků je požadavek na zadání hesla při přihlášení uživatele do aplikace.



#


Terminály Symbol

V květnu roku 2005 uvedla vodárna do provozu 13 kusů odečtových terminálů Symbol MC9000K včetně nové verze softwaru Utility. Těmito odečtovými zařízeními byli vybaveni všichni odečítači vodoměrů. Do odečtového zařízení se exportují aktuální data ze zákaznického informačního systému (jméno, bydliště, přehled faktur, historie stavů vodoměrů, platební morálka klienta, smluvní údaje atd.), odečítači provádějí zápis stavů vodoměrů a dalších údajů a tyto údaje se pak importují zpět do informačního systému. Následně se provede fakturace a revize problematických vodoměrů.



Školení pro obsluhu terminálu trvalo pouze čtyři hodiny. Práci s odečtovým zařízením zvládli i starší pracovníci, kteří mají problémy se současnou technikou.


Zařízení Symbol MC9000 byla společnosti Veolia doporučena a dodána na základě definovaných požadavků kapacity, rychlosti, způsobu zálohování, odolnosti a dalších potřeb. Například zima v roce 2006 řádně prověřila odolnost celého systému. I v těch největších mrazech mohla odečtová služba s terminály pracovat bez problémů.



Plzeňské historické podzemí se skládá z mnoha kilometrů chodeb a sklepních místností – v minulosti se zaměstnanec vodáren dostal v těchto tajemných podzemních chodbách do zapeklité situace, kdy se mu vybila baterka a on se ocitl v naprosté tmě. Za použití nejvyšší svítivosti velkého displeje terminálu se ale dostal bez úhony ze spleti chodeb!


Dosažené přínosy

Výměna terminálů přinesla především vyšší produktivitu, ziskovost a snížení nákladů. Došlo také ke zlepšení kontroly, nižší chybovosti a zvýšení spokojenosti zákazníků. Markantně se zrychlila práce s terminály i jejich kapacita. Terminál Symbol může obsahovat 1 300 odečtů při zachování rychlosti – předchozí terminály pouhých 900 odečtů. Kromě toho se zvýšil i komfort obsluhy zařízení, co do přehlednosti údajů, jednoduchosti vyhledávání a pořizování zápisu. Díky množství dostupných údajů je odečtová služba (dnes je možné již použít i výraz odborní konzultanti) o odběrném místě kompletně informována a může svým zákazníkům poskytnout aktuální informace, například o nezaplacených fakturách, spotřebě za minulá období apod.

Vodárna pomocí odečtových zařízení a systému Utility provádí také revize smluvních vztahů. Odečtová služba zjišťuje příslušné údaje na místě odběru – následné změny smluv mají pozitivní vliv na zvýšení fakturovaného množství například stočného. Dalším přínosem je lepší kontrola vodoměrů i práce odečtové služby díky elektronickému přenosu do informačního systému.

Vzhledem k dobrým zkušenostem s využitím odečtových zařízení se vodárna rozhodla aplikovat terminály Symbol i při výměnách vodoměrů. Je využíván stejný typ terminálu, ale s upraveným softwarem a doplněný o mobilní tiskárnu montážních lístků. Díky snadnému zadávání a přenosu aktuálních informací došlo k úspoře času pracovníka v rozsahu dva až tří měsíce ročně i k eliminaci chyb při přepisu dat.

Výhled do budoucnosti

Nyní používá terminály Symbol pouze Vodárna Plzeň, ale přibližně do roku 2009 by měly mít jednotné terminály všechny vodárny patřící do skupiny Veolia Voda ČR.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.