- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Systém mobilních odečtů ve Vodárně Plzeň


Po vyhodnocení zkušeností a přínosu tohoto pilotního projektu byla podepsána smlouva mezi Veolia Voda a D.H.S. o dodávce nového softwarového řešení Utility a moderních mobilních terminálů Symbol. Cílem projektu bylo umožnit všem pracovníkům odečtové služby práci s mobilními terminály, zvýšit možnosti těchto zařízení a tím zvýšit produktivitu a usnadnit jim práci. Cílem bylo také dosažení přehlednosti sebraných údajů, jednoduchosti vyhledávání a pořizování zápisu. Jen s dostupnými a aktuálními daty zobrazovanými v terminálu, totiž odečtová služba dokáže reagovat na různé dotazy klienta ohledně spotřeb, úhrad faktur, stáří vodoměru, smluvních podmínek s vodárnou apod.
Po pozitivních zkušenostech z pilotního projektu bylo rozhodnuto, že tyto moderní technologie odečtů budou postupně zaváděny i v dalších osmi členských firmách společnosti Veolia.
Softwarové řešení Utility
Používaný software Utility se skládá z modulů pro zajištění odečtů, výměn a servisního nastavení měřidel jak v terénu, tak v kanceláři. Část aplikace je určena pro samotný sběr dat v terénu, část zprostředkovává přenos dat mezi informačním systémem společnosti (ERP) a mobilními terminály, a to dávkově nebo on-line. Systém řeší samozřejmě i otázku bezpečnosti dat před nepovolanými osobami. Jedním z bezpečnostních prvků je požadavek na zadání hesla při přihlášení uživatele do aplikace.

Terminály Symbol
V květnu roku 2005 uvedla vodárna do provozu 13 kusů odečtových terminálů Symbol MC9000K včetně nové verze softwaru Utility. Těmito odečtovými zařízeními byli vybaveni všichni odečítači vodoměrů. Do odečtového zařízení se exportují aktuální data ze zákaznického informačního systému (jméno, bydliště, přehled faktur, historie stavů vodoměrů, platební morálka klienta, smluvní údaje atd.), odečítači provádějí zápis stavů vodoměrů a dalších údajů a tyto údaje se pak importují zpět do informačního systému. Následně se provede fakturace a revize problematických vodoměrů.
Zařízení Symbol MC9000 byla společnosti Veolia doporučena a dodána na základě definovaných požadavků kapacity, rychlosti, způsobu zálohování, odolnosti a dalších potřeb. Například zima v roce 2006 řádně prověřila odolnost celého systému. I v těch největších mrazech mohla odečtová služba s terminály pracovat bez problémů.
Dosažené přínosy
Výměna terminálů přinesla především vyšší produktivitu, ziskovost a snížení nákladů. Došlo také ke zlepšení kontroly, nižší chybovosti a zvýšení spokojenosti zákazníků. Markantně se zrychlila práce s terminály i jejich kapacita. Terminál Symbol může obsahovat 1 300 odečtů při zachování rychlosti – předchozí terminály pouhých 900 odečtů. Kromě toho se zvýšil i komfort obsluhy zařízení, co do přehlednosti údajů, jednoduchosti vyhledávání a pořizování zápisu. Díky množství dostupných údajů je odečtová služba (dnes je možné již použít i výraz odborní konzultanti) o odběrném místě kompletně informována a může svým zákazníkům poskytnout aktuální informace, například o nezaplacených fakturách, spotřebě za minulá období apod.
Vodárna pomocí odečtových zařízení a systému Utility provádí také revize smluvních vztahů. Odečtová služba zjišťuje příslušné údaje na místě odběru – následné změny smluv mají pozitivní vliv na zvýšení fakturovaného množství například stočného. Dalším přínosem je lepší kontrola vodoměrů i práce odečtové služby díky elektronickému přenosu do informačního systému.
Vzhledem k dobrým zkušenostem s využitím odečtových zařízení se vodárna rozhodla aplikovat terminály Symbol i při výměnách vodoměrů. Je využíván stejný typ terminálu, ale s upraveným softwarem a doplněný o mobilní tiskárnu montážních lístků. Díky snadnému zadávání a přenosu aktuálních informací došlo k úspoře času pracovníka v rozsahu dva až tří měsíce ročně i k eliminaci chyb při přepisu dat.
Výhled do budoucnosti
Nyní používá terminály Symbol pouze Vodárna Plzeň, ale přibližně do roku 2009 by měly mít jednotné terminály všechny vodárny patřící do skupiny Veolia Voda ČR.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |