- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Hlavní partner sekce
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 4/2007 , EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Plánování a řízení podpůrných procesů v AB Facility
Akciová společnost AB Facility vznikla jako divize Facility Management v rámci ABB Česká republika v roce 1999. V roce 2003 se ABB rozhodla zúžit portfolio nabízených služeb a výrobků a divize byla prodána britskému finančnímu fondu Genesis, od té doby působí na trhu jako samostatná společnost s názvem AB Facility. Patří k předním dodavatelům služeb v oblasti technické správy budov, komplexního FM a malé energetiky.
Minulý rok 2006 byl pro ABF klíčový. Do funkce byl uveden nový generální ředitel, úspěšně rozšířila portfolio svých zákazníků a tím si upevnila svou pozici na trhu. Vysoké nároky na poskytované služby, které jsou pro ABF vlastní, ale vyžadují robustní systém pro plánování a řízení podpůrných procesů (FM).
Při tlaku na vysoký standard poskytovaných služeb během zpracování požadavků na plánovanou a operativní údržbu se velmi často naráželo na omezení vzniklá z důvodu nekonzistentní a nepropojené databáze pasportu budov a technologií a vzájemnou komunikaci s klienty i dodavateli. Proto se ve společnosti ABF rozhodli pořídit softwarovou aplikaci pro podporu FM (CAFM a CMMS). Vyzkoušeli si i vlastní řešení, ale nakonec vsadili na vyzkoušené a profesionální řešení AFM (Alstanet Facility Management) společnosti Alstanet. To se ukázalo jako správná volba.
Z rozsáhlého portfolia AFM byly vybrány moduly Pasport, Technologie, Helpdesk, Plánovaná údržba, Subjekty a Osoby. „Řešení AFM je hodně flexibilní, v případě, že to naši klienti vyžadují, umožňuje rozšíření o moduly, jako je Autopark, Inventury, Likvidace, Krizový management či Energie,“ vyzdvihuje Ing. Kyjánek snadnou rozšiřitelnost konfigurace řešení.
Jakkoliv propracované a mnohonásobně vyzkoušené tyto moduly jsou, i případ ABF jednoznačně potvrdil, že úspěšnost implementace je dána schopností přizpůsobit se požadavkům klienta. Obecné prostředí AMC (Alstanet Management Console), na kterém je aplikace AFM postavena, využívá standardní ovládání používané v produktech MS Windows.
Moduly Helpdesk a Plánovaná údržba, které v kombinaci s modulem Subjekty umožňují komunikovat jak se zákazníky, tak s dodavateli, byly hlavní prioritou. Vedle výše uvedených parametrů se kladl důraz i na výstupy v podobě uživatelsky definovaných reportů a sestav. Samostatnou kapitolou je vlastní zpracování požadavků, které vedle dobře popsaných kroků procesu musí poskytovat i okamžitý přehled o stavu řešení, tisknout pracovní příkazy, sledovat odpracované časy či spotřebovaný materiál. Produkt SAP R/3, který se používal pro zpracování zakázek, plně nevyhovoval nadefinovanému procesu, proto se zpracování zakázek přesunulo do systému AFM a do SAP R/3 se přenášely pouze informace o jejich dokončení. „Zkušenosti Alstanetu se SAPem nás překvapily a jen utvrdily v našem výběru. Je vidět, že poznali celou řadu implementací,“ doplňuje Ing. Kyjánek.
Samostatnou kapitolu pak tvořila pasportizace technologií. Tuto službu provádí ABF pro svoje klienty jak v souvislosti s plánováním údržby, tak v souvislosti s vlastní evidencí. Technologický pasport je k dispozici klientům přes veřejné rozhraní a pověření zástupci klienta mohou prohlížet revizní zprávy o technologiích.
V případě některých velkých klientů, kteří používají své vlastní CAFM aplikace, se pak realizovali propojovací můstky, obvykle v podobě XML web interface. „Některé z klientů ABF jsme znali, dokonce jsme pro mnoho z nich aplikace přímo realizovali (například Komerční banku či Českou spořitelnu), což výrazně napomohlo rychlosti implementace těchto interface, “ připomíná Ing. Aleš Choutka, jednatel Alstanetu.
Kontakt
Více informací o systému AFM, případně o dalších produktech, získáte v obchodním oddělení společnosti Alstanet:
Alstanet, s.r.o.v Drahobejlova 36
190 00 Praha 9
tel.: +420 272 108 272
fax: +420 272 108 272v e-mail: info@alstanet.cz
www.alstanet.cz


Při tlaku na vysoký standard poskytovaných služeb během zpracování požadavků na plánovanou a operativní údržbu se velmi často naráželo na omezení vzniklá z důvodu nekonzistentní a nepropojené databáze pasportu budov a technologií a vzájemnou komunikaci s klienty i dodavateli. Proto se ve společnosti ABF rozhodli pořídit softwarovou aplikaci pro podporu FM (CAFM a CMMS). Vyzkoušeli si i vlastní řešení, ale nakonec vsadili na vyzkoušené a profesionální řešení AFM (Alstanet Facility Management) společnosti Alstanet. To se ukázalo jako správná volba.
Konfigurace řešení
Z širokého spektra oblastí, které AFM aplikace pokrývá, byly vybrány moduly, které odpovídají požadavkům společnosti ABF. Ostatně jak zmiňuje její provozní ředitel Ing. Bohuslav Kyjánek: „Vybrat Alstanet nebylo tak složité, přesně věděli, co potřebujeme. Přesvědčili nás jejich reference i reference od našich klientů a schopnost rychle a levně přizpůsobit aplikace našim potřebám. Sami jsme si vyzkoušeli již několik cest, ale přechodem na AFM jsme rázem poskočili o několik příček výše.“Z rozsáhlého portfolia AFM byly vybrány moduly Pasport, Technologie, Helpdesk, Plánovaná údržba, Subjekty a Osoby. „Řešení AFM je hodně flexibilní, v případě, že to naši klienti vyžadují, umožňuje rozšíření o moduly, jako je Autopark, Inventury, Likvidace, Krizový management či Energie,“ vyzdvihuje Ing. Kyjánek snadnou rozšiřitelnost konfigurace řešení.

Základní parametry projektu
Cíle řešení:- jednotná datová základna evidence budov a technologií
- libovolná customizace podle požadavků klienta, popřípadě jeho zákazníků
- schopnost přizpůsobit řešení postupům a procesům zákazníka
- otevřené propojení na klienty s vlastní CAFM aplikací
- intuitivní web rozhraní pro komunikaci s ostatními klienty a dodavateli
- zabezpečený přístup do aplikace a jeho správa
- licenční politika vázaná na produkt bez omezení počtu uživatelů
- server: MS Windows 2003 server
- CAFM aplikace AFM
- databáze: MS SQL server 2000
- klient: počítač s MS IE 6.0 a vyšší
Základní parametry projektu
Cíle řešení: „Hledali jsme na trhu softwarovou aplikaci, která by nám umožňovala rychle a flexibilně reagovat na potřeby našich klientů, přičemž jedním z významných požadavků byl minimální nárok na zásahy do IT struktur našich zákazníků. Aplikace AFM společnosti Alstanet je velmi intuitivní, flexibilní a profesionální nástroj pro evidenci dat a řízení procesů. V jejich referencích jsou banky, všichni mobilní operátoři i další odběratelé FM služeb a zároveň řada jejich dodavatelů. Jsem rád, že ABF je další z nich.“Ing. Bohuslav Kyjánek, provozní ředitel AB Facility a.s.
Jakkoliv propracované a mnohonásobně vyzkoušené tyto moduly jsou, i případ ABF jednoznačně potvrdil, že úspěšnost implementace je dána schopností přizpůsobit se požadavkům klienta. Obecné prostředí AMC (Alstanet Management Console), na kterém je aplikace AFM postavena, využívá standardní ovládání používané v produktech MS Windows.

Customizace aplikace AFM
Během analýz požadavků na funkčnost aplikace se narazilo na mnohé specifické požadavky klienta, které spočívaly například v rozdělení jednotlivých požadavků z helpdesku nejen podle typu požadované služby (úklid, údržba či vozový park), ale i podle lokality, kde se daný požadavek realizuje. Díky tomu, se požadavky dostanou „na stůl“ vždy správnému dispečerovi, který je může začít ihned řešit a nedochází ke zdržování při čtení a zpracovávání informací dalšími osobami, kterým vlastně nejsou určeny. „Ještě složitější byla oblast plánované údržby, kde se bylo potřeba zdolat problematiku kapacitního plánování osob, materiálu i výrobních prostředků.“, dodává Aleš Choutka, jednatel Alstanetu „Orientace na procesy, workflow customizovaná na míru, to jsou oblasti, které jsou naší doménou.“Moduly Helpdesk a Plánovaná údržba, které v kombinaci s modulem Subjekty umožňují komunikovat jak se zákazníky, tak s dodavateli, byly hlavní prioritou. Vedle výše uvedených parametrů se kladl důraz i na výstupy v podobě uživatelsky definovaných reportů a sestav. Samostatnou kapitolou je vlastní zpracování požadavků, které vedle dobře popsaných kroků procesu musí poskytovat i okamžitý přehled o stavu řešení, tisknout pracovní příkazy, sledovat odpracované časy či spotřebovaný materiál. Produkt SAP R/3, který se používal pro zpracování zakázek, plně nevyhovoval nadefinovanému procesu, proto se zpracování zakázek přesunulo do systému AFM a do SAP R/3 se přenášely pouze informace o jejich dokončení. „Zkušenosti Alstanetu se SAPem nás překvapily a jen utvrdily v našem výběru. Je vidět, že poznali celou řadu implementací,“ doplňuje Ing. Kyjánek.
Samostatnou kapitolu pak tvořila pasportizace technologií. Tuto službu provádí ABF pro svoje klienty jak v souvislosti s plánováním údržby, tak v souvislosti s vlastní evidencí. Technologický pasport je k dispozici klientům přes veřejné rozhraní a pověření zástupci klienta mohou prohlížet revizní zprávy o technologiích.
Implementace produktu
Vlastní spouštění aplikace proběhlo ve třech vlnách, nejprve se spustil modul Helpdesk, pak modul Technologie a nakonec modul Plánovaná údržba. Klienti se zapojovali postupně a všichni z nich to přivítaly jako velmi příjemnou změnu, kvalita poskytovaných služeb zásadně stoupla.V případě některých velkých klientů, kteří používají své vlastní CAFM aplikace, se pak realizovali propojovací můstky, obvykle v podobě XML web interface. „Některé z klientů ABF jsme znali, dokonce jsme pro mnoho z nich aplikace přímo realizovali (například Komerční banku či Českou spořitelnu), což výrazně napomohlo rychlosti implementace těchto interface, “ připomíná Ing. Aleš Choutka, jednatel Alstanetu.

Licenční politika
ABF se rozhodlo provozovat AFM aplikaci formou outsourcingu (pronájmu), tj. společnost ABF si pronajímá aplikaci v přesně takové konfiguraci, jakou potřebovala. Licenční politika pak byla nastavena tak, aby kopírovala postupné překlápění klientů do nové aplikace, čímž se eliminovali větší investiční náklady.Kontakt
Více informací o systému AFM, případně o dalších produktech, získáte v obchodním oddělení společnosti Alstanet:
Alstanet, s.r.o.v Drahobejlova 36
190 00 Praha 9
tel.: +420 272 108 272
fax: +420 272 108 272v e-mail: info@alstanet.cz
www.alstanet.cz
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |