facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 3/2023 , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Vstříc technologiím!

5 způsobů, jak HR pomocí moderních nástrojů vylepšuje zaměstnaneckou zkušenost

Zdeněk Hesoun


Povinný home office, online konference, kafíčka přes Zoom a pohovory ve virtuálním prostoru v pandemickém období zcela změnily praxi v náboru nových zaměstnanců a jejich onboarding v mnoha společnostech. I když se s uvolněním pravidel ulevilo všem extrovertům, pořád se můžeme digitálními nástroji, které pronikly do náborové firemní kultury, inspirovat a nezahazovat je do koše. Ideální fúzí je podle mě kombinovat lidský přístup s tím technologickým. Jak na to? Níže najdete pět klíčových aspektů, které jsem vypozoroval a které považuji za nejefektivnější nástroje pro podporu HR v malých i velkých firmách.


Starost o nové a stávající zaměstnance představuje pro HR oddělení sérii několika výzev. Nejenže musí přivést do týmu nové lidi, ale také udržovat firemní kulturu a skvělé podmínky pro všechny. Lidské zdroje se tak transformují na pečující, tzv. people care oddělení. V něm je zcela nezbytný lidsky přívětivý a otevřený přístup. Jak ale tuto strategii může ještě podpořit technologie?

1. Dbát na zkušenost kandidáta

Candidate experience neboli zkušenost kandidáta je při náborovém procesu zcela zásadní. Na trhu zaujmou ty příležitosti, které jsou pro potenciálního zaměstnance atraktivní od samého začátku. Od inzerce přes e-mailovou komunikaci až po pohovor a onboarding. Každý z těchto kroků vytváří jakousi mozaiku, ze které si kandidát skládá názor o firmě a jejím přístupu. Dobrá zkušenost dokáže firmu posunout ve vnímání kandidáta o několik levelů dál před takovou, která sice nabízí lepší pozici, ale zaostává v komunikaci. Právě pro vylepšení kandidátské zkušenosti existuje množství kreativních cest, jak v konkurenci jiných firem zabodovat. Vše to začíná autentickým inzerátem publikovaným na internetových pracovních portálech nebo na webu a tím, jak se firma prezentuje na sociálních sítích a v online prostoru.

2. Vzdálený přístup ihned

Zážitky na počkání a okamžitý přístup k obsahu – v dnešní uspěcha­né době je velmi důležité myslet právě na to. V HR světě začínají být proto čím dál víc populární metody „on demand“ představující bezprostřední přístup k online obsahu. HRistům v současnosti k těmto nástrojům pomáhají technologie a automatizace. Třeba engagement platformy, které uchazeče o práci a zaměstnance provedou, zapojí a zabaví. HR oddělení může jejím prostřednictvím vymyslet a naplánovat digitální cestu zaměstnance podle svých představ a vytvořit dlouhodobou komunitu ve virtuálním prostředí, která se neustále vyvíjí.

3. Nastavit remote kulturu

S tím souvisí i to, že ne všichni zaměstnanci se v kanceláři potkávají. To, že někteří z nich preferují práci vzdáleně, však neznamená, že nejsou součástí týmu. Proto je potřeba nenechat věci náhodě a na společných konverzacích na Slacku či e-mailu, ale vytvořit funkční strategii, jak je vtahovat do pracovní komunity. Například uspořádat online hru, přednášku nebo jinou společnou aktivitu, kde se mohou všichni stát součástí firemního prostředí. Občas je také motivující více zapojit zaměstnance do interního děje a obsahu. Nikoli aby něco konzumovali, ale aby sami přispívali a chtěli se na firemních výstupech podílet. Proto jsme se rozhodli rozvinout nové směry s cílem doručovat hodnotu kontinuálně například prostřednictvím komunitní platformy.

4. Pěstovat soft skills

Dobrá zaměstnanecká zkušenost může být promítnuta i do způsobu vzdělávání se a budování jemných dovedností v rámci firemních výzev. V rozvíjení těchto schopností mohou hrát roli také technologie. Doposud jsme sjížděli videa a tutorialy, ale v budoucnu může v tomto odvětví hrát prim i umělá inteligence. HR s použitím nových technologií bude určitě v nadcházejících letech stále více aktuální téma například tvorbou algorimů pro uživatelskou zkušenost zaměstnanců a jejich osobní rozvoj.

5. Udržovat i digitální propojení

Vzájemné propojení přicházejících a stabilních lidí v týmu nejenže v rámci struktury firmy posílí morálku, ale především mezi sebou podpoří i akce, například online welcome day při onboardingu a jiné interaktivní aktivity. Neefektivní trend je udělat z fyzického setkávání virtuální, protože je vázáno na specifický čas. Technologie by měly naopak pomáhat doručit informace na vyžádání, kdykoli a kdekoli. Fyzické potkávání a networking tak zůstane v přirozeném společenském prostředí, kde je pro ně vyhrazen prostor, čas a chuť.

Zdeněk Hesoun Zdeněk Hesoun
Autor článku je spoluzakladatelem a CEO společnosti Happenee.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Digitalizace přináší výhody, ale i nové výzvy

IT Systems 11/2024Aktuální vydání IT Systems je oborově i tematicky velmi pestré. Věnujeme se jak IT řešením ve výrobních podnicích, tak i digitální transformaci finančních služeb, státní správy a zdravotnictví. Ve všech uvedených sektorech se totiž stále více prosazují nové technologie, které pomáhají zlepšit kvalitu, produktivitu a efektivitu výroby či poskytovaných služeb.

- inzerce -