- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Moderní docházkové a přístupové systémy
Systémy pro evidenci docházky a řízení přístupu jsou stále častěji používány i u malých a středních společností a organizací. V následujícím článku přinášíme krátké zamyšlení nad jejich základními vlastnostmi, přínosem a současným vývojem. Hned na úvod nebude na škodu začít vymezením základních pojmů.


Docházkové systémy jsou především určeny pro naplnění povinnosti zaměstnavatelů, uložené zákoníkem práce, evidence pracovní doby, práce přesčas, noční práce a pracovní pohotovosti a dále pracovních cest, dovolených, přestávek a překážek v práci. Přístupové systémy jsou primárně určeny k řízení fyzického přístupu osob do budov a prostor na základě elektronické identifikace těchto osob a zjištění práva přístupu v daném místě a čase. Lapidárně řečeno, přístupový systém je inteligentní systém nahrazující klíče ke dveřím.
Z předchozího je zřejmé, že se jedná o jasně vymezené systémy, které řeší jinou problematiku a splňují jiné požadavky. Jedním z cílů tohoto článku je přispět k lepší orientaci v této oblasti a zdůvodnit, proč moderní systémy mají specializované funkční moduly pro evidenci docházky a řízení přístupu.
Přístupové systémy pro řízení bezpečnosti
Fyzický přístup do budov, kanceláří, počítačových sálů, nebo do pokoje v moderním hotelu je příkladem řešení fyzické bezpečnosti s využitím elektronických identifikačních předmětů, řídicího systému a elektronicky řízených zábran – zámků, dveřních systémů, závor a karuselů. Specifickým rysem všech přístupových systémů je silná závislost na technickém vybavení. Dodavatelé přístupových systémů proto zpravidla nabízejí jednoúčelové systémy vázané na konkrétní produktovou řadu technického vybavení. Základním požadavkem je bezpečnost, jednotlivé komponenty těchto systémů mají často bezpečnostní certifikáty technického prostředku vydávané NBÚ. V kontrastu s tím je skutečnost, že v mnoha případech přetrvává používání relativně velmi slabých technologií pro identifikaci osob. Běžně je využívána radiofrekvenční identifikace založená na použití bezkontaktní čtečky a identifikačního předmětu, nejčastěji čipové karty. Široce používanou je v této oblasti technologie MIFARE Classic, jejíž kryptografická bezpečnost, založená na algoritmu Crypto-1, byla prolomena již v roce 2008. Podobně pro rozšířenou konkurenční technologii HID Prox byla v roce 2009 demonstrována možnost klonování čipů. Ještě významnějším bezpečnostním problémem je poměrně častá praxe, kdy se pro identifikaci používá pouze čtení jedinečného čísla karty (UID) bez využití kryptografických možností, které čip nabízí. Moderní přístupové systémy proto musí k dosažení adekvátní bezpečnosti identifikace využívat čipové karty a čtecí zařízení, které využívají silnou kryptografii (3DES, AES), například Mifare DESFire EV1 nebo HID iCLASS.

Novým trendem je využití dvoufaktorové identifikace kombinací identifikace kartou a zadáním kódu PIN, případně využitím biometrického údaje, nejčastěji otisku prstu. Přístupové systémy umožňují vedle základního účelu – umožnění nebo zakázání vstupu – navíc monitorovat přítomnost osob v jednotlivých prostorách. V kombinaci s kamerovým systémem lze zaznamenat fotografii nebo krátké video osob, které vstupují do chráněných prostor, případně osob, kterým byl přístup odepřen.
Docházkové systémy pro evidenci pracovní doby
Pro mnohé je nejviditelnější komponentou docházkového systému docházkový terminál nahrazující někdejší „píchačky“ elektronickým zařízením. Docházkový terminál, jakkoli programovatelný a sofistikovaný, ale určitě není rozhodující částí systému. Na rozdíl od přístupových systémů spočívá těžiště kvalitního docházkového systému především v softwarovém řešení. Důležitá je vazba na personální agendu, neboť docházka se eviduje pro osoby v pracovně právním vztahu k zaměstnavateli. Neméně důležitou je vazba na zpracování platů a mezd, které je závislé na evidenci odpracované doby. Moderní docházkové systémy musí být schopné zpracovávat pevnou i pružnou pracovní dobu s rovnoměrným i nerovnoměrným rozdělením, různé typy směn, přerušení pracovní doby, dovolené, evidovat noční a přesčasovou práci, pohotovost a pracovní cesty a současně hlídat splnění všech zákonných požadavků a limitů. Klíčová je podpora procesů žádostí, povolování a schvalování (například dovolených, přesčasů a pracovních cest) prostřednictvím konfigurovatelného systému, který respektuje organizační strukturu a oprávnění nadřízených. Dnes již prakticky nezbytnou částí docházkového systému jsou samoobslužné funkce, prostřednictvím kterých mohou zaměstnanci zjišťovat plán směn, kalendář dovolených, plánovat, zadávat nebo upravovat záznamy docházky a podávat žádosti prostřednictvím webových rozhraní. Vzhledem k různým požadavkům zaměstnavatelů, měnící se legislativě a komplikované definici některých pojmů (jako příklad lze uvést přesčas při pružné pracovní době) musí být moderní docházkový systém velmi obecný, široce konfigurovatelný a parametrizovatelný. Správná implementace takového systému zpravidla vyžaduje kvalifikovanou službu zkušeného týmu dodavatele. Většina současných systémů získává vstupní docházková data prostřednictvím hardwarových terminálů. Existuje mnoho typů terminálů, od nejjednodušších pouze s pevně přiřazenými nebo programovatelnými tlačítky přes specializované terminály s textovým nebo grafickým displejem až po průmyslové tablety s dotykovou obrazovkou a plnohodnotným operačním systémem. Právě použití dotykových tabletů s operačním systémem Windows nebo Linux dává vývojářům i uživatelům velmi univerzální a ergonomickou platformu pro implementaci funkčně bohatých docházkových terminálů. Tyto terminály mohou navíc poskytovat řadu doplňkových funkcí, zejména pro uživatele, kteří nemají přístup k vlastnímu počítači. Stále větší obliba dotykových displejů zvyšuje nabídku a stlačuje ceny tabletů pod úroveň specializovaných docházkových terminálů.
K vytvoření docházkového záznamu na terminálu se zpravidla používá bezkontaktní čipová karta nebo podobný identifikační přehled. Pochopitelný a oprávněný je požadavek uživatelů na použití stejné karty pro evidenci docházky i pro přístupový systém. Mnohem diskutabilnější je ovšem další požadavek na kombinaci funkcí obou systémů, zejména aby přístupový systém generoval současně i docházkový záznam. To může být celkem logické a pohodlné při běžném ranním příchodu do budovy, činí to však značné potíže s interpretací odchodů a příchodů v průběhu dne. Platí jednoduchý příměr, přístupový systém je „klíč od dveří“ a jakýkoli průchod dveřmi nemusí nutně znamenat začátek nebo konec práce. Optimální řešení je provozovat dva specializované systémy, docházkový a přístupový, které jsou součástí integrovaného systému. Takový systém umožňuje sdílet údaje o společnosti, zaměstnancích a uživatelích, provádět křížové kontroly a získat věrohodný přehled o činnosti zaměstnanců.
Propojení systémů
Stále častějším požadavkem zákazníků je propojený systém typu „vše v jednom“. Uživatelé bývají frustrováni z nepropojenosti specializovaných systémů různých dodavatelů i z nákladů na pořízení a údržbu některého z komplexních podnikových ekonomických systémů. Právě docházkové a přístupové systémy mají z principu těsnou vazbu na systémy pro řízení lidských zdrojů, zejména personalistiku a mzdy. Personalistika poskytuje aktuální údaje o zaměstnancích, zvláště důležité jsou údaje o začátku a konci pracovněprávních vztahů, o úvazku a dovolené, o přeřazení na jinou pozici nebo lokalitu, případně změnu nadřízenosti. Mzdový systém může automaticky využívat docházkové údaje pro výpočet složek mzdy a náhrad. Docházka poskytuje podklady pro zjištění nároků na příspěvek zaměstnavatele na stravování zaměstnanců. Systémy typu „vše v jednom“ jsou zpravidla modulární, založené na robustním systémovém jádru. Jádro poskytuje všem modulům služby, například autentizace a autorizace uživatelů, logování událostí, společnou správu systému, vytváření uživatelských sestav, exporty, importy, zálohování a obnovu dat. Jednotlivé moduly (personalistika, mzdy, docházka, přístupový systém) lze využívat v libovolné kombinaci nad společnými daty. Není proto třeba implementovat nejrůznější rozhraní a můstky pro transformaci a přenos dat mezi systémy ani řešit velmi komplikované změny závislých údajů při opravách v minulosti. Jednodušší je též obnova dat ze zálohy než v případě systémů, které nemají společnou databázi. Přesto nemusí být vždy efektivní požadovat za každou cenu systém, který umí úplně vše. Například podnikové ekonomické systémy mají relativně malou vazbu na systémy pro řízení lidských zdrojů i na docházkové a přístupové systémy.
Shrnutí
Moderní docházkové a přístupové systémy představují spojení pokročilých hardwarových technologií – čipových karet a čteček, programovatelných terminálů, biometrických snímačů, síťové komunikace a nové generace softwarových systémů ve vícevrstvé architektuře. Největší užitek získají uživatelé z integrovaných modulárních systémů typu „vše v jednom“.
Autor je ředitelem vývojové divize společnosti OKsystem.
Ivo Rosol


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |