facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 
Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 
Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT SYSTEMS 12/2017 , ERP systémy

Umělá inteligence nastupuje do podnikových aplikací ve správný čas

David Zeman, Petr Boháč


Umělá inteligenceV době, kdy míra nezaměstnanosti klesla hluboko pod 4 % a je nejnižší za téměř 20 let, firmám akutně chybějí pracovníci. O kvalifikované odborníky se společnosti doslova perou a náklady na zaměstnance rostou. Někteří ekonomičtí experti již naopak hledí do blízké budoucnosti s obavami a s předpovědí další hospodářské krize, při níž budou muset podniky hledat úspory. V obou situacích je maximálně žádoucí, aby se lidé věnovali efektivním činnostem s vyšší přidanou hodnotou. Je tedy správný čas na nástup umělé inteligence (UI) začleněné do podnikových aplikací, která pracovníkům pomůže a přesune jejich činnost k důležitějším aktivitám.


Přední světoví výrobci informačních systémů investovali v posledních letech do vývoje umělé inteligence ohromné úsilí a zdroje. První výsledky se již dostaly do praxe a ovlivňují v podstatě každého člověka, byť o tom často lidé ani nevědí. Jmenujme například prediktivní řízení zásob v obchodní sféře, ale i ve zdravotnictví. Díky doporučením ERP systému organizace optimalizují stav zásob zboží na skladě pro co nejvyšší obrátkovost. Systém generuje doporučení učením se a vytěžováním dat o prodejích nebo spotřebě, zohledňováním různých faktorů jako sezónní vlivy či uskutečněné akce.

Možnosti umělé inteligence jsou ovšem výrazně širší a uživatelé ji budou využívat častěji, i díky snadnější interakci. Kromě dávání doporučení pro kvalifikovanější a rychlejší rozhodování bude pro uživatele chytrým partnerem, který rozpoznává přirozenou řeč i obraz, naslouchá, hovoří, komunikuje. Konverzační interakce je pro člověka přirozenější a efektivnější, zároveň poskytuje vyšší uživatelský komfort. Lidé dokáží za minutu říci 150 slov, ale jen 40 jich napsat. I Google proto předpokládá, že do tří let bude polovina vyhledávání zadávána hlasem nebo obrazem. Ano, s ERP systémem si asi nepopovídáte jako s přáteli. Ale proč si nevyžádat z databáze jednoduchým hlasovým příkazem potřebné informace o prodejích za poslední kvartál, když se můžete svého mobilního telefonu zeptat na nejlepší restauraci v okolí?

Automatizace rutinních, opakovaných úkolů zase uživatelům poskytne prostor pro řešení úkolů s vyšší přidanou hodnotou, nemluvě o snížení chybovosti. Rozšiřující schopnosti UI přidají uživatelům nové kompetence a zároveň jim UI při rozhodování poradí poskytováním inteligentních pohledů – kde pokračovat, na koho se obrátit nebo jaká z možných nabídek bude pro zákazníka nejvíce atraktivní.

V praxi průmyslových odvětví lze od UI očekávat maximalizaci lidského potenciálu a propojení na svět mimo váš podnik. Strojové učení a data mining se totiž samozřejmě dají využít také třeba v řízení dopravy nebo při prediktivní údržbě strojů a zařízení. A to je důležité, když si uvědomíte, že až 80 % dat potřebných pro fungování vašeho dodavatelsko-odběratelského řetězce leží mimo vaši společnost. Umělá inteligence ale bude spojovatelem chytré sítě nejen s dopravci, ale konkrétními automobily, vagóny, loděmi, letadly a dokáže reagovat na konkrétní situace a rizika. Provažte přes UI a internet věcí (IoT) tyto informace s výrobními stroji, u nichž budete sledovat třeba zatížení, vibrace, teplotu a stav vstupních materiálů. Předejdete poruchám a neplánovaným odstávkám, ušetříte za havarijní servis, budete vždy expedovat včas. A při problémech s dopravou produktů dokážete v reálném čase zvolit alternativní způsob přepravy namísto ztráty celé zakázky.

David Zeman
Autor článku působí jako Channel Manager pro Českou republiku a jihovýchodní Evropu u mezinárodní společnosti Infor, která je předním světovým výrobcem odvětvově zaměřených podnikových systémů a v roce 2017 pro tyto aplikace představila vlastní platformu umělé inteligence Coleman.
Petr Boháč
Autor článku je ředitelem společnosti ITeuro, která se specializuje na software a konzultační služby pro výrobní firmy a v České republice implementuje ERP systém Infor SyteLine (CloudSuite Industrial), přičemž zároveň připravuje jeho lokální jazykovou a legislativní verzi.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
POINT.X (2018-19)


Inzerce

Podpora projektového řízení v ERP systému KARAT

KARATPodpora projektového řízení patří mezi nástroje, bez nichž se neobejde žádný vyspělý ERP systém. Základní rámec projektu lze obecně vymezit třemi veličinami, jimiž jsou předmět (cíl), časový harmonogram a potřebné zdroje.

Časopis IT Systems / Odborná příloha Archiv časopisu IT Systems
IT Systems 4/
IT Systems 3/
IT Systems 1-2/
IT Systems 12/
Oborové a tematické přílohy
příloha #1 4/
příloha #1 3/
příloha #1 1-2/
příloha #1 11/
Kalendář akcí