- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Umělá inteligence nastupuje do podnikových aplikací ve správný čas
V době, kdy míra nezaměstnanosti klesla hluboko pod 4 % a je nejnižší za téměř 20 let, firmám akutně chybějí pracovníci. O kvalifikované odborníky se společnosti doslova perou a náklady na zaměstnance rostou. Někteří ekonomičtí experti již naopak hledí do blízké budoucnosti s obavami a s předpovědí další hospodářské krize, při níž budou muset podniky hledat úspory. V obou situacích je maximálně žádoucí, aby se lidé věnovali efektivním činnostem s vyšší přidanou hodnotou. Je tedy správný čas na nástup umělé inteligence (UI) začleněné do podnikových aplikací, která pracovníkům pomůže a přesune jejich činnost k důležitějším aktivitám.


Přední světoví výrobci informačních systémů investovali v posledních letech do vývoje umělé inteligence ohromné úsilí a zdroje. První výsledky se již dostaly do praxe a ovlivňují v podstatě každého člověka, byť o tom často lidé ani nevědí. Jmenujme například prediktivní řízení zásob v obchodní sféře, ale i ve zdravotnictví. Díky doporučením ERP systému organizace optimalizují stav zásob zboží na skladě pro co nejvyšší obrátkovost. Systém generuje doporučení učením se a vytěžováním dat o prodejích nebo spotřebě, zohledňováním různých faktorů jako sezónní vlivy či uskutečněné akce.
Možnosti umělé inteligence jsou ovšem výrazně širší a uživatelé ji budou využívat častěji, i díky snadnější interakci. Kromě dávání doporučení pro kvalifikovanější a rychlejší rozhodování bude pro uživatele chytrým partnerem, který rozpoznává přirozenou řeč i obraz, naslouchá, hovoří, komunikuje. Konverzační interakce je pro člověka přirozenější a efektivnější, zároveň poskytuje vyšší uživatelský komfort. Lidé dokáží za minutu říci 150 slov, ale jen 40 jich napsat. I Google proto předpokládá, že do tří let bude polovina vyhledávání zadávána hlasem nebo obrazem. Ano, s ERP systémem si asi nepopovídáte jako s přáteli. Ale proč si nevyžádat z databáze jednoduchým hlasovým příkazem potřebné informace o prodejích za poslední kvartál, když se můžete svého mobilního telefonu zeptat na nejlepší restauraci v okolí?
Automatizace rutinních, opakovaných úkolů zase uživatelům poskytne prostor pro řešení úkolů s vyšší přidanou hodnotou, nemluvě o snížení chybovosti. Rozšiřující schopnosti UI přidají uživatelům nové kompetence a zároveň jim UI při rozhodování poradí poskytováním inteligentních pohledů – kde pokračovat, na koho se obrátit nebo jaká z možných nabídek bude pro zákazníka nejvíce atraktivní.
V praxi průmyslových odvětví lze od UI očekávat maximalizaci lidského potenciálu a propojení na svět mimo váš podnik. Strojové učení a data mining se totiž samozřejmě dají využít také třeba v řízení dopravy nebo při prediktivní údržbě strojů a zařízení. A to je důležité, když si uvědomíte, že až 80 % dat potřebných pro fungování vašeho dodavatelsko-odběratelského řetězce leží mimo vaši společnost. Umělá inteligence ale bude spojovatelem chytré sítě nejen s dopravci, ale konkrétními automobily, vagóny, loděmi, letadly a dokáže reagovat na konkrétní situace a rizika. Provažte přes UI a internet věcí (IoT) tyto informace s výrobními stroji, u nichž budete sledovat třeba zatížení, vibrace, teplotu a stav vstupních materiálů. Předejdete poruchám a neplánovaným odstávkám, ušetříte za havarijní servis, budete vždy expedovat včas. A při problémech s dopravou produktů dokážete v reálném čase zvolit alternativní způsob přepravy namísto ztráty celé zakázky.
Autor článku působí jako Channel Manager pro Českou republiku a jihovýchodní Evropu u mezinárodní společnosti Infor, která je předním světovým výrobcem odvětvově zaměřených podnikových systémů a v roce 2017 pro tyto aplikace představila vlastní platformu umělé inteligence Coleman.
Autor článku je ředitelem společnosti ITeuro, která se specializuje na software a konzultační služby pro výrobní firmy a v České republice implementuje ERP systém Infor SyteLine (CloudSuite Industrial), přičemž zároveň připravuje jeho lokální jazykovou a legislativní verzi.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |