IT SYSTEMS 9/2025 , ERP systémy , Plánování a řízení výroby

Účtárna – nejdůležitější oddělení ve firmě

Ing. Vladimír Bartoš


Účtárna ve výrobní firmě má velmi důležitou roli. Provádí záznamy dle jednoznačné metodiky o všech hodnotách, které ve firmě vznikají a které se spotřebovávají. Pravidelně reportuje státu a majitelům o finanční kondici firmy a vedení firmy se snaží poskytnout podklady pro její řízení. Zkrátka, je pravou rukou vrcholových manažerů a mívá blízko i k majitelům. To poskytuje účtařům ohromnou sílu v prosazování jejich zájmů.


Co je pro účtaře důležitější, než přesný záznam o skladovém pohybu? Problémem je, když si účtař slovo „přesný“ začne vykládat jako záznam ve skutečné hodnotě a začne využívat svou sílu k bezohlednému prosazení tohoto cíle přes všechna ostatní oddělení. Co to pak znamená například pro Nákup a Sklady?
 
Nákupčí objednává materiál za cenu domluvenou s dodavatelem a správně uvádí množství, cenu a termín na nákupní objednávce. Poté přichází zásoba do firmy a skladník ji přijímá na sklad. Často se však stává, že faktura přichází se zpožděním a může se na ní vyskytnout jiná cena, než byla cena na objednávce. Nejeden účtař pak v zájmu přesné účetní transakce vyžaduje, aby skladník s evidencí příjmu do informačního systému počkal, až dorazí faktura a pak opravil cenu na objednávce a zaevidoval příjem ve skutečné ceně.
Na první pohled takové vnitrofiremní pravidlo vypadá rozumně, jenže jaké jsou jeho dopady na hospodaření firmy?
Pokud účtárna nutí sklad ke zpožďování evidence příjmu materiálu, neodpovídá stav zásob v systému skutečnosti a výroba pracuje se zásobami, které ještě v systému neexistují.
Aby byl podnik konkurenceschopný, potřebuje dodávat výrobky zákazníkům v krátkých dodacích lhůtách, v dobré kvalitě a za rozumnou cenu. To vytváří neustálý tlak na Nákup nakupovat rychle a na Výrobu vyrábět rychle. Jakmile dorazí do firmy materiál a má potřebnou kvalitu, už jej potřebuje Výroba zpracovávat.
Pokud účtárna nutí skladníky ke zpožďování evidence příjmu materiálu, dochází ke dvěma zásadním problémům:
 
a) Stav zásob v informačním systému neodpovídá skutečnosti.
b) Výroba je nucena fyzicky spotřebovávat zásoby, které ještě v systému neexistují.
Otevřené doklady v systému a zpožděné evidence nabourávají plánování výroby a nákupu.
Tato situace způsobuje, že nikdo ve firmě nevěří údajům o zásobách uváděným v systému. Lidé pak neustále telefonují skladníkům, nebo se chodí fyzicky dívat do skladů. Příjmy polotovarů a výrobků z výrobních příkazů nelze dokončit, dokud nebudou doevidovány výdeje zásob, protože Účtárna opět trvá na správném nacenění vyrobených výrobků. Zpožděné evidence se řetězí. Otevřené doklady v systému a zpožděné evidence nabourávají plánování výroby a nákupu… A teď už mluvíme o skutečných finančních ztrátách firmy a škodách! Přitom na počátku je upřímná snaha účtařů o přesnou evidenci hodnot.
Nejvyšší prioritou by vždy měla být on-line evidence materiálového toku. Vše ostatní jsou podpůrné procesy s nižší prioritou.

Co s tím?

Každá firma by měla jasně definovat své priority pro implementaci informačního systému a nejvyšší prioritou by vždy měla být on-line evidence materiálového toku. Vše ostatní jsou podpůrné procesy a mají prioritu nižší.
Realizaci pak musí usnadnit informační systém s potřebnou funkcionalitou. Evidence skladových pohybů musí být snadná (nejen přes klávesnici počítače, ale i skenováním pohybů mobilními terminály nebo dokonce RFID a kamerovým snímáním) a v žádném případě nesmí být podmíněna dostupností sekundárních dokladů, jakými jsou třeba v Nákupu došlé faktury. Vždyť i se zpožděnou fakturou si dokáže dobrý systém snadno poradit: O skladovém pohybu účtuje vždy ve standardní/předpokládané ceně korigované cenou nákupní objednávky a až dorazí faktura, vytvoří odchylku fakturované ceny proti ceně z objednávky. Nákladové odchylky jsou pak vynikajícími podklady pro controllingové analýzy.
 
Moderní účtárna zná svou roli ve firmě. Pracuje přesně, ale zároveň využívá kvalitní informační systém k tomu, aby podpořila procesy vytvářející hodnotu. Na implementacích informačního systému QAD ve stovkách českých a slovenských firem spolupracuji již 30 let a jsem rád, že se setkávám se stále větším množstvím moderních účtařů.
 
Vladimír Bartoš
Autor článku je ředitelem pro strategii ve společnosti Minerva Česká republika.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Řešení dopravy v IS KARAT

Od verze 24 je v informačním systému KARAT k dispozici nové řešení pro řízení a plánování dopravy. Toto řešení vzniklo na základě požadavků zákazníků pro sofistikovanější přístup k plánování a řízení dopravy v IS KARAT bez zbytečných investic a propojení na systémy třetích stran.