facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Compas automatizace
Small Business Solutions I , ERP systémy , Outsourcing IT

Rychlá příručka k outsourcingu ERP



Outsourcing, kdysi považovaný za záležitost velkých podniků, je nyní schůdnou alternativou pro společnosti všech velikostí, které usilují o efektivitu a chtějí se plně soustředit na svoje podnikání. Jednou z možností je outsourcing systému pro plánování podnikových zdrojů ERP. Ale co přesně obnáší outsourcing ERP? Jaké má výhody? A co musíte vzít v úvahu při výběru poskytovatele služeb?


Outsourcing ERP má obecně tři samostatné složky: hosting aplikací, jejich správu a helpdesk. Hosting aplikací zahrnuje nákup prostoru a zdrojů z datového centra pro provoz jednoho nebo více informačních systémů. Správou aplikací se rozumí zajištění „taktické“ údržby aplikací ve vašem systému, například instalace oprav a aktualizací. A v rámci outsourcingu helpdesku se poskytovatel služby stává přímou linií podpory pro vaše koncové uživatele. Všechny tři složky mohou fungovat jako samostatné služby s jedinečnými přínosy, ale v celku poskytují větší efektivitu.

Třebaže malé a střední firmy uvažují o hostingu, možná neuvažovaly o outsourcingu údržby softwaru ERP nebo související podpory koncových uživatelů. Vzhledem k ekonomickému propadu se firmy všech velikostí snaží zvýšit efektivitu a lépe využívat svůj kapitál. Díky levnějšímu hardwaru a virtualizaci, s rostoucí komplikovaností podnikového softwaru a prostředí se z outsourcingu ERP stala vhodná alternativa pro malé a střední firmy.

S outsourcingem je spojena řada výhod, avšak kvůli stručnosti se zaměříme na tři hlavní: efektivnější využívání kapitálu, kvalitnější poskytování služeb a možnost soustředit se na hlavní odbornosti. Díky outsourcingu se z kapitálových výdajů stávají provozní výdaje. Organizace nahradí nepředvídatelné výdaje za IT předvídatelnou měsíční fakturou, která zahrnuje všechny služby. Žádné velké pořizovací náklady, žádné neplánované výdaje, žádná překvapení. Navíc se uvolní kapitál pro jiné strategické iniciativy. Zároveň mohou společnosti počítat s lepší úrovní služeb díky dohodě o úrovni služby (SLA).

Co byste při výběru poskytovatele služeb měli vzít v úvahu?

Dobří poskytovatelé služeb věnují čas pochopení vašeho byznysu, vývoji řešení založených na vašich konkrétních požadavcích, podložení těchto řešení dohodou o úrovni služby a pravidelným revizím účtu. Z nejlepších poskytovatelů se v podstatě stane prodloužená ruka IT oddělení, která hladce spolupracuje s vaší organizací. Pro začátek je dobré zvážit tyto tři atributy: kvalitu datového centra, definování metodiky poskytování služeb a odborné znalosti aplikací.

Výběr datového centra může dát zabrat. Budou vás samozřejmě zajímat očekávané atributy včetně redundantních zdrojů napájení a datových připojení, zajištění provozního prostředí (například klimatizace, hašení) a bezpečnostních zařízení. Mezi schopnostmi a kvalitou však bývají velké rozdíly, takže pokud budete investovat do hostingu, je rozumné zvolit datové centrum třídy III nebo IV. Označení úrovně zajistí, že datové centrum díky svému zařízení, infrastruktuře a technické kompetenci dokáže poskytovat osvědčenou úroveň služeb. Samotné poskytování hardwaru, softwaru a služeb podpory nestačí. Kvalitní poskytovatel služeb dodržuje zavedené osvědčené postupy vycházející z osvědčené metodiky, například ITIL (Information Technology Infrastructure Library).

V neposlední řadě, pokud outsourcujete údržbu aplikací nebo podporu koncových uživatelů, musí je poskytovatel důvěrně znát a musí architektuře a správě dané aplikace dokonale rozumět. Pro efektivní a přiměřenou podporu koncových uživatelů musí aplikacím rozumět na detailní úrovni jednotlivých funkcí. Úzká vazba na výrobce softwaru se hodí, protože přístup k aktuálním informacím o problémech a aktualizacích aplikace pomáhá poskytovat proaktivní podporu a v případě potřeby se dostat i k podpůrným a vývojovým prostředkům přesahujícím to, co je dostupné běžnými kanály.

Marián Janči

Autor pracuje jako location executive ve společnosti Epicor, která je jedním z největších světových dodavatelů informačních systémů ERP.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě

IT Systems 6/2020V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.