- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (5)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (27)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (39)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
IT právo
Projektové řízení
GIS - geografické informační systémy
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Radosti a starosti při implementaci IT řešení na zelené louce
Nepříliš často se stane, že se projekt implementace komplexního informačního řešení odehrává ve fázi budování výrobního závodu na zelené louce. Jde tedy o poměrně zvláštní, zajímavou situaci oproti nasazení IT řešení v běžícím podniku se svou historií. Je to výhoda či nevýhoda, existují určitá specifika, která musejí obě strany brát v úvahu při plánování a realizaci takového projektu?
Prvním krokem je vlastní výběr řešení. Stejně jako má majitel představu, co a jak chce v nové továrně vyrábět, tak si k tomu definuje i představu o rysech hledaného řešení na informační podporu budoucích procesů. Výhodou oproti definování systému pro podporu již existující výroby, případně jako náhradu za stávající řešení, je určitá „čistota“ těchto požadavků.
Co je dobré?
Jsou definovány základní potřeby a rozsah funkcionalit, to je stejné. Například „požadujeme nástroj pro kapacitní plánování, řízení kvality, interní údržbu, propojení na data z CAD systémů, projektové řízení“ a podobně nad rozsah běžných funkcionalit. Avšak zde je skutečná podstata požadavků. Už není důležité, že „to musí vypadat, jak jsme to měli“, že „to tlačítko má být vlevo a větší“, že „jsme zvyklí to dělat takto“. Zkrátka nejsou přenášeny zvyklosti, které ne vždy jsou nutné pro efektivní využití nástroje, ale často jsou důvodem neefektivního navýšení nákladů.
Dalším pozitivním rysem, který se v této situaci projevuje, je radost z očekávání nového. Dalo by se říci tvůrčí nadšení. Je to ta zvláštní nálada, kterou známe vždy tam, kde se něco nového rozjíždí. Je to fáze prvotního nadšení a příjemný pocit být při tom. To je ten motor počátečních rozjezdů celých firem.
Lidé jsou ochotni akceptovat zvýšené úsilí a současně poměřují to, co se na ně snáší, optikou přínosu. Je to na cestě k našemu cíli, pomůže nám to se tam dostat? Současně je zde velký prostor a zodpovědnost pro dodavatele, jak prosadit své znalosti a zkušenosti, „best practice“ svého řešení a systému samotného. Tento faktor zkušenosti dodavatele nejen se systémem samotným, ale i s nastavením a optimalizací procesů ve výrobních firmách, je ostatně velmi důležitým kritériem výběru partnera pro projekt na zelené louce.
V průběhu realizace se také projevuje vědomí potenciálních uživatelů, že „něco tu být musí, takže nás to nemine“. Není to sice ta ideální pozitivní motivace, ale spolu s ostatními faktory způsobuje vhodnou atmosféru v průběhu projektu. Projevuje se ochota, vstřícnost, snaha hledat konstruktivní řešení. Projekt tak má základní předpoklady pro bezproblémový průběh.
A na co si dát pozor?
Jaké skutečnosti je zapotřebí také brát v potaz, které naopak mohou ztížit průběh implementace oproti „běžným“ projektům?
Je to specifická situace na straně budoucích klíčových uživatelů. Protože první etapy projektu probíhají ještě před vlastním rozjezdem výroby, je nutné sladit potřeby IT projektu s hektičností období výstavby závodu a jeho vybavování základními technologiemi. Tito klíčoví uživatelé jsou mnohdy klíčovými osobami, které řídí budování nové továrny a proces nájezdu technologií.
Navíc v těchto fázích nemá samozřejmě budoucí provoz plné personální obsazení. Lidé budou dobíráni postupně v čase s blížícím se nájezdem výroby, a tedy i systému. Je proto nutné s tím počítat. Na jedné straně je zapotřebí již od fáze analýzy a návrhu řešení pracovat s projektem jako celkem, mít partnery pro celkové posouzení návrhu a jeho postupné zavádění ve všech oblastech činnosti. Na straně druhé je potřeba postupně do procesu zapracovávat další klíčové osoby a ladit s nimi detaily jejich oblastí procesů. Některé činnosti je nutné provést opakovaně.
I přes určité odlišnosti je takovýto projekt na zelené louce nejen zpestřením mezi řadou standardních implementací v již existujících firmách. Jde o zkušenost pro dodavatele poměrně vzácnou, ani to však není tím hlavním závěrem a důvodem, proč je takovýto projekt zajímavý.
Nejvýraznějším pocitem, který z takového projektu na zelené louce máte, je podle mne již zmíněný pocit „jsme u toho od začátku“. Nadšení na straně zákazníka plně strhne i dodavatele a projekt má vzácně příjemnou atmosféru. Toto je aspoň naše zajímavá zkušenost s tímto typem projektu.
Jiří Pavlík Autor článku je business konzultantem ve společnosti ITeuro, která se specializuje na informační řešení pro výrobní firmy a je Gold Channel Partnerem mezinárodní firmy Infor. |
březen - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Formulář pro přidání akce