facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2022 , ERP systémy

Pět hlavních výhod adaptivního ERP v cloudu

Kristin Poulton


Výroba je dnes složitější než kdy dříve, protože je třeba rychle se přizpůsobovat změnám v nabíd­ce, poptávce, obchodních pod­mínkách, ale také změnám na straně zákazníků a požadavkům na přizpůsobení produktů. Přidá­me-li k tomu ještě místní obchodní zvyklosti, jazykové potřeby a celní dokumentaci, může být řízení globálního dodavatelského řetězce jednou z nejsložitějších výzev, s jakou se kdy podnik bude muset vypořádat. Společnosti, které opravdu rozumějí svému podni­kání, proto vědí, že potřebují adaptivní cloudové řešení ERP.


Zde je pět hlavních výhod implementace adaptivního řešení ERP v cloudu:

1. Rozlišování podnikových procesů

Většinou si uvědomujeme, že ERP je pro výrobní podniky jakékoliv velikosti nutností, protože umožňuje plynulý tok informací a chod podnikových procesů. Zastaralá řešení ERP však zákazníkům prokazují spíše medvědí službu tím, že vyžadují striktní dodržování specifických procesů, které sice mohou, ale také nemusejí danému podniku zcela vyhovovat. V praxi však mají jednotlivé podniky požadavky na vlastní podnikové procesy, kterými se odlišují od konkurence na trhu a v tom si zaslouží podporovat.

Pokud se například podnik odlišuje od konkurence schopností rychlého zpracování objednávek, znamená to, že konkrétní procesy takového podniku musejí být efektivnější. Jinak by ke konkurenční výhodě nemohlo dojít. Používá-li však každý podnik, který má stejný ERP systém, i stejné procesy, není již možné je více zefektivnit a konkurenční výhody se tak ztrácejí.

S adaptivním řešením ERP má však podnik možnost procesy přizpůsobit, a může tak eliminovat nebo zautomatizovat některé kroky a přizpůsobit každou obrazovku individuálním potřebám uživatelů. Tím se vyhne nákladnému a časově náročnému přizpůsobování potřebám uživatelů.

2. Načasování a dostupnost

Globální dodavatelský řetězec představuje non-stop běžící proces. Dodavatelé, subdodavatelé, zákazníci – zkrátka všechny zainteresované strany – potřebují mít ve dne v noci možnost sledovat nové požadavky, změny v objednávkách nebo aktualizovat stávající data.

Váš ERP systém nemůže být nedostupný kvůli probíhajícímu zálohování nebo údržbě ve chvíli, kdy k němu zúčastněné strany potřebují mít přístup. Čas, který vyhovuje vám, může pro ostatní zcela nevhodný. Proto by vaše adaptivní řešení ERP mělo běžet v cloudu, kde funguje non-stop.

A nenechte se zmást dohodou SLA, která uvádí dostupnost na úrovni „pouhých“ 99,5 %. V klasickém 30denním měsíci to před­sta­vu­je něco málo přes dvě minuty odstávky. Toto stále výrazně překonává úroveň služeb, které běží lokálně na vlastním zařízení.

3. Jazyky

Dalším důležitým faktem, který je třeba si uvědomit v souvislosti s globálními dodavatelskými řetězci, je to, že mnoho spotřebitelů nebude mluvit stejným jazykem jako vy. Řešení ERP umožňuje každému uživateli zvolit si jazyk pro zobrazení jednotlivých obrazovek, informací a textu nápovědy. Po přihlášení se tak vše zobrazuje v daném jazyce.

Většina tradičních řešení ERP je dostupná ve více jazycích, ale v pro konkrétní instanci je nutno zvolit si vždy jeden jazyk pro všechny uživatele – v příkladě globálního dodavatelského řetězce to může představovat zásadní komplikaci.

4. Daňový systém a lokalizace

Standardní obchodní praktiky se v každé zemi či dokonce v konkrétním regionu liší. Většina tradičních řešení ERP však nemá zabudovanou podporu lokalizace, nebo dokonce ani možnost vytvoření lokalizace bez úpravy stávajícího kódu.

Adaptivní ERP systémy umožňují výrobcům používat jakékoliv podnikové procesy, které zainteresované strany potřebují v dané oblasti používat, bez nutnosti změn standardního kódu.

V jiných zemích a regionech jsou také rozdílné daňové předpisy a požadavky na vytváření přehledů. Toto je třeba zabudovat do adaptivního řešení ERP. Řada tradičních řešení ERP si ovšem s rozdílnými daňovými pravidly nedokáže poradit. Nutí tak uživatele do dalších investic do řešení třetích stran, nebo do namáhavého používání tabulkových analýz, kdy hrozí určitá míra chybovosti.

5. Přehledy

Je zcela zásadní, aby měli uživatelé možnost rychle činit rozhodnutí a podnikat potřebné kroky, což znamená, že ERP systém být schopen vytvářet přehledy v reálném čase a ve formátu, který uživatelům nejlépe vyhovuje. To, co funguje pro jednoho uživatele přiřazeného k určitému sortimentu, druhu zboží nebo regionu, nemusí zcela vyhovovat uživateli s jinými zodpovědnostmi. Přehledy proto musejí být flexibilní a uzpůsobené na míru pro každého.

U tradičních ERP jsou většinou možnosti vytváření přehledů a možnosti vyhledávání na obrazovce značně omezené. Pokud je toto pro některého uživatele nevyhovující, je to problém, protože může být zapotřebí využít pro tvorbu přehledů nástroje třetích stran a/nebo počkat, až se pokusit pro vývoj využít vlastní IT oddělení.

Adaptivní řešení ERP na druhou stranu již musí mít vestavěný nástroj pro tvorbu přehledů, který každému uživateli umožní vidět potřebná data ve vyhovujícím formátu. Systém by měl obsahovat velké množství předdefinovaných klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) a výstupních formátů, které si uživatel může přizpůsobit na míru.

Adaptivní ERP v cloudu

Pokud váš výrobní podnik prochází digitální transformací nebo má potíže s globálním dodavatelským řetězcem, možná se vám bude adaptivní ERP v cloudu hodit. Naleznete v něm integrovanou zákaz­nic­kou a dodavatelskou správu a správu globálního dodavatelského řetězce, spolu s možnostmi přizpůsobení a rozšíření. Adaptivní řešení ERP jsou ve skutečnosti platformou i systémem, a proto poskytují flexibilitu, kterou nelze srovnávat s tradičními řešeními.

Kristin Poulton Kristin Poulton
Autorka článku působí v týmu marketingové komunikace společnosti QAD.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.