- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Periodickou transformaci přenechejte cikádám
Digitální transformace je kontinuální proces
Cikády jsou velký a relativně neškodný hmyz. Některé druhy cikád jsou aktivní pouze periodicky v určitých časových cyklech. Ve formě nymfy tráví několik let pod zemí, než nastane jejich transformace, aby se následně vylíhl dospělý okřídlený jedinec. Podobný postup vidíme i u některých firem, které ignorují skutečnost, že opravdová transformace je kontinuální proces, nikoliv ojedinělá konkrétní událost.
V posledních několika letech se často hovoří o digitální transformaci jakožto o přechodu výrobních podniků od klasických manuálních procesů k automatizovanějšímu přístupu. Digitální transformace se dokonce dočkala i stylové zkratky DX. Tento termín evokoval cílené úsilí, které by určité aspekty tradičních procesů posunulo do oblasti inteligentních, vzájemně propojených funkcí. Poskytovatelé softwaru i služeb se zaměřovali na konkrétní projekty digitální transformace v celém spektru výrobních procesů a s nimi souvisejícího dodavatelského řetězce. Dokončení transformačního procesu, který zajistil převedení stávajících klasických procesů na modernější, bylo považováno za důvod k oslavám.
Až příliš často byly projekty v oblasti digitální transformace zahájeny v podobě izolovaných projektů s jasně daným termínem zahájení i dokončení. Řada lidí totiž považuje digitální transformaci ve výrobě za jedinečnou a monumentální událost ‒ za velkolepé uvedení nových technologií a procesů, které navždy změní podobu tohoto oboru. Jistě, není pochyb o tom, že odstraňováním zastaralých přístupů je možné dosáhnout pokroku. Tento názor ale zcela ignoruje skutečnost, že opravdová transformace je kontinuální proces, nikoliv ojedinělá konkrétní událost. Skutečná digitální transformace není náhlou změnou, ale spíše postupným, průběžným procesem přizpůsobování a vývoje.
Výrobní podniky se až příliš často ocitají ve stavu, který je sice z jejich pohledu jednoznačným zlepšením, ale podobně jako cikády jejich dodavatelé a sestavené transformační týmy oslaví transformační vítězství a následně zmizí. Vedla transformace ke skutečným změnám, které jsou jak přizpůsobitelné, tak odolné vůči problémům? Nebo budou problémy přetrvávat a nadšení z dokončené transformace se bude postupně vytrácet, aby posléze nastartoval zcela nový cyklus a transformaci bylo třeba zopakovat?
V každé fázi této cesty je nezbytné, aby výrobní podniky přijaly za své změny a přizpůsobovaly se novým způsobům uvažování i práce. Podobně jako se cikáda zbaví svého exoskeletu, aby se světu představila ve své nové podobě, musejí se i organizace zbavit zastaralých postupů a osvojit si kulturu agility a inovací. To vyžaduje nejenom investice do technologií, ale také odhodlání navyšovat kvalifikaci pracovníků, aby dokázali ve stále více digitálním prostředí odvádět špičkovou práci.
Na rozdíl od cyklického výskytu cikád nelze digitální transformaci ve výrobě považovat za opakované jednorázové přizpůsobení aktuální situaci. Jedná se spíš o průběžný proces obnovy a objevování nových možností. S vývojem technologií a změnami dynamiky trhu jsou výrobní podniky nuceny neustále přehodnocovat a upravovat své strategie, pokud si mají udržet náskok. To vyžaduje zaměření na procesy neustálé inovace a odhodlání zpochybňovat v zájmu dosažení dokonalosti stávající situaci.
Zpochybnění stávající situace: lidé, procesy a systémy
Ve společnosti QAD považujeme tuto průběžnou adaptaci lidí, procesů i systémů za základ naší transformační platformy Industrial Transformation Platform. Tato platforma poskytuje organizacím celou řadu různých prvků i podpůrných faktorů, včetně komplexních průmyslových a oborových znalostí, zrychlené realizace, školení pracovníků v první linii, holistických řešení pro výrobu i dodavatelský řetězec, funkcí propojené pracovní síly, informací o procesech, platformy, která je ideálně přizpůsobena upgradům, a také pragmatickou umělou inteligenci, která s lidmi spolupracuje, namísto aby je nahrazovala ‒ to vše vytvořené s cílem řešení reálných problémů.
Transformace nesmí být vnímána jako jedinečná událost ani jako cyklus. Transformace probíhá průběžně. Kritickou součástí tohoto průběžného procesu je vzájemná spolupráce mezi pracovníky s komplexními oborovými zkušenostmi a těmi, kteří drží krok s rychlým technologickým pokrokem. Po stránce vyhodnocování procesů a zavádění adaptivních změn ke zlepšení je klíčový každý den. Systémy, na kterých veškeré procesy fungují, musejí využívat technologií, pro které je transformace jejich základním principem.
Letos v létě se v přírodě setkaly dva specifické druhy cikád, aby se situace v hmyzí říši následně opět vrátila k normálu. Jejich transformace byla výjimečně hlasitá. Bezpochyby se jedná o jeden z divů přírody. Dnes už po nich zbyly jen vzpomínky a budeme si klást otázku, zda se vlastně něco doopravdy změnilo. Výrobní podniky si ale nemohou dovolit realizovat transformaci ve formě několikaletých cyklických projektů. Digitální transformace sehraje zásadní roli v konkurenčním prostředí světa, ve kterém je nezbytná přizpůsobivost, odolnost i průběžné zlepšování efektivity.
Glenn Graney Autor článku je marketingový ředitel pro strojírenství a high-tech ve společnosti QAD. Článek byl redakčně upraven. |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |