facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro výrobní podniky II , ERP systémy , Plánování a řízení výroby

Moderní výroba se neobejde bez efektivní logistiky

Řešením je vhodný ERP systém



Bez digitalizace výrobních a logistických procesů se v dnešním rychlém a konkurenčním světě neobejde žádná výrobní firma. Je tedy zcela zásadní vybrat a implementovat vhodný ERP systém, který propojí jednotlivé firemní procesy. Benefity propojené výroby a logistiky jsou jasné: včasné a správné dodávky materiálů pro výrobu, efektivní řízení skladů, perfektní expedice a také dostupnost a přehlednost veškerých dat na jednom místě.


Logistika hraje v úspěchu firmy klíčovou roli

Správně vybraný informační a logistický systém dokáže firmám pomoci s širokou škálou aktivit a zajistit jim jasné a konkrétní přínosy. Mezi ty patří například výrazná úspora času při vykonávání rutinních operací, možnost perfektní kontroly nad výrobním procesem nebo vyšší efektivita výroby díky optimalizaci výrobního plánu a schopnosti digitálně dokumentovat výrobní procesy a přímo v IS je také optimalizovat. Digitalizace a zavedení efektivního firemního softwaru od společnosti ABRA přinesly jasné benefity například významné moravské výrobní firmě ELKO EP.

„Pro nás je to na prvním místě traceabilita, tedy dohledatelnost a perfektní kontrola nad celou výrobou. Dokonalý přehled o tom, co přesně se ve výrobě děje. S tím je spojené precizní plánování kapacit pro výrobní linky, bezvadná evidence historie výrobků v jejich rodném listu, odvádění práce a sledování produktivity, automatické napojení na skladové hospodářství s pokročilou optimalizací zásob využitím SCM bilancí a propojení až na prodejce a B2B e-shop,“ říká výrobní ředitel společnosti ELKO EP Petr Demek.

Kromě dalších oblastí řízení výrobní firmy posouvá implementace správně vybraného IS na zcela novou úroveň také interní logistiku. Umožňuje nejen její přímé propojení s výrobou a prodejem, ale také hlídání stavu materiálů potřebných pro výrobu a jejich doplňování podle reálné potřeby nebo efektivní řízení skladů a skladového hospodářství a rychlou expedici zboží.

Výhody řešení interní logistiky přímo v ERP systému

Řešení logistiky pomocí ERP systému přináší řadu jasných benefitů. Umožňuje optimalizaci nákladů na výrobu, skladování a expedici, celkové zvýšení efektivity řízení výrobního a logistického provozu, ale také zvýšenou spokojenost zákazníků, kteří své výrobky dostávají včas.

informačním systému jsou všechny dostupné informace z výroby přímo propojené s řízením logistiky. ERP systém pak dále propojuje různé logistické procesy a umožňuje jejich centralizované řízení. Tím se minimalizuje riziko lidských chyb a zvyšuje přesnost a spolehlivost procesů. Například základní skladové operace, jako je příjem a výdej zboží, lze snadno automatizovat pomocí čárových kódů, RFID technologie a automatizovaných systémů skladování. To vede k rychlejšímu a přesnějšímu zpracování a minimalizaci chyb.

„S řešením ABRA Gen získáte integrovaného Mobilního skladníka, tedy modernizované řešení WMS mobilních terminálů, kde jsou skladníci již přímo vybaveni čtečkami s displeji, na kterých jim WMS ukazuje, které zboží mají vyskladnit, a nejkratší trasu k němu. Načtením čárového kódu čtečka potvrdí, že mají správný kus a tím se výrazně snižuje riziko záměny zboží,“ říká Marek Drahuský, vedoucí Centra pro logistiku ve společnosti ABRA Software. Systém tak zefektivňuje práci skladníků, kteří přesně vědí, co je při naskladnění i vyskladnění potřeba udělat, a úkoly jim navíc systém seřadí podle priorit. Informační systém také umožňuje rychlý tisk štítků doslova na jeden klik a díky integraci Balikobot.cz i přímé napojení na systémy dopravců, což samozřejmě urychluje celkovou expedici a dodání zboží zákazníkům.

Přizpůsobivost na prvním místě

Systém se navíc dokáže přizpůsobit přesným požadavkům jednotlivých výrobních firem. „Přizpůsobitelnost ABRA Gen vnímám jako zásadní výhodu. V ABRA Gen máme vše nastaveno přesně podle našich potřeb, ať už jde o velmi specifické výrobní příkazy, optimalizaci skladových zásob nebo evidenci paletových kont. Systém se plně přizpůsobil firmě a ne naopak,“ říká Vlastimil Ranuša, obchodní ředitel, KB – BLOK systém, s. r. o.

ERP systém také umožňuje lepší sledování a správu skladových zásob. Díky integraci skladu a logistiky s ostatními oblastmi firmy, jako je výroba a prodej, je možné v reálném čase sledovat stav zásob a automaticky generovat objednávky na doplnění. To zvyšuje efektivitu a minimalizuje riziko nedostatku zboží nebo naopak neprodejných ležáků.

Další výhodou řešení interní logistiky v rámci ERP systému je lepší přehled o logistických operacích a možnost analýzy dat. Získávání dat o logistických procesech umožňuje identifikovat slabá místa a implementovat opatření pro jejich zlepšení. Analytické nástroje ERP systému umožňují monitorovat klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) a identifikovat příležitosti pro zlepšení efektivity a snižování nákladů.

Logistika propojená s výrobou v praxi

Nasazení systému ABRA Gen umožnilo společnosti ELKO EP digitální transformaci výroby a s tím možnosti sledovat a kontrolovat materiál a komponenty na skladě, průběh výroby a kompletní identifikaci výrobků až k zákazníkovi. Propojení logistiky s výrobou v ERP získala firma kontrolu nad tím, jaký materiál vyskladnit do výroby a jaké výrobky po dokončení uskladnit.

Jakmile je schválen požadavek na výrobu, překlopí se automaticky na konkrétní výrobní příkaz. Systém automaticky generuje výdejku ze skladu, která se váže na kusovníky přiřazené ke konkrétnímu výrobku. Vždy se hlídají stavy kritického materiálu a v případě potřeby vznikají požadavky na nákup. S výdejkou se materiál vydává do výroby a zároveň s tím systém přiřadí výrobkům sériová čísla. Ve finální fázi je po výstupní kontrole výrobek hotový a výrobní příkaz se uzavře. Na expedici je zahájen příjem na základě fyzického naskladnění. Prodejci ihned vidí aktuální stav zásob a aktuální vykrytí objednávek vč. toho, kolik výrobků se ještě nachází ve výrobě.

Obchodník po přijetí objednávky ihned vidí, zda je pokrytá zásobami. V případě, že objednávka není zajištěná, zadá se požadavek na výrobu. Díky provázanosti v informačním systému je o jeho zpracování informována výroba. Potvrzením objednávky vznikne požadavek na výrobu, který obsahuje typ výrobku a počet kusů. Systém prověří skladovou dostupnost materiálu. S pomocí bilančních SCM funkcí napříč všemi výrobními zakázkami systém uvědomí nákup s požadavkem na pokrytí výroby potřebným materiálem. V případě, že je požadavek pokrytý (už když je materiál na cestě), je možné zaplánovat a následně spustit výrobu.

Bilance SCM fungují i v případě poklesu výrobků na skladě pod stanovené limity. Na základě toho se spouští výroba bez ohledu na vystavené objednávky. Systém navíc kontroluje tyto požadavky s celkovým výrobním plánem, aby byl vždy efektivní. Stavy na skladě pak dokážou pokrýt i sezonní výkyvy.

Efektivní výroba i ve vaší firmě

Spojte se s námi. Informační systém ABRA přizpůsobíme přesně na míru vašim potřebám. Výsledkem bude efektivní, plně digitalizovaná, moderní firma. Více na www.abra.eu.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

ESG reporting jednoduše s IFS a CDC Data

ESGESG formuje cestu k udr­ži­tel­né­mu a odpovědnému podnikání. Otevřeme společně dveře do této esenciální oblasti, kde se setkávají inovace, udržitelnost a společenská odpo­věd­nost, aby formovaly pozitivní změny pro naši společnost. Vstup­te s námi do světa, kde každé rozhodnutí formuje budoucnost.