facebook LinkedIN LinkedIN - follow
ERP systémy Trendy ICT

Mobilita informačního systému je významným trendem podnikového IT

Ing. Lukáš Grásgruber


Mobilita informačního systémuStejně jako se v posledních letech stávají mobilní zařízení a trvalé připojení k „volnočasovým“ aplikacím nedílnou součástí každodenního života většiny z nás, roste i poptávka po využití těchto technologií v prostředí firemních aplikací, mezi které patří i podnikové informační systémy kategorie ERP. Proto se čím dál častěji na trhu objevují různé aplikace, které se tváří jako mobilní klient podnikového informačního systému.


Když pomineme různé formy vzdálených přístupů (které však nejsou skutečnými mobilními klienty), tak přístup do ERP systému prostřednictvím zařízení s malou zobrazovací plochou má svá specifika. Obecně platí, že čím menší zobrazovací plocha, tím méně informací lze na ní přehledně poskytnout a speciálně v případě ERP systémů to může znamenat zcela zásadní problém. Prakticky nelze navrhnout jednotné prostředí tak, aby vyhovovalo všem uživatelům v rámci jedné firmy, natož aby byli spokojení všichni zákazníci. Situace se ještě více komplikuje v případě, kdy zákazník využívá individuální funkčnosti naprogramované na míru.

A právě způsob řešení výše uvedených problémů zásadním způsobem odlišuje 2 typy mobilních klientů, které se v současnosti v praxi vyskytují nejčastěji a které se zásadně liší technologií zvolenou pro jejich vývoj a následně možnostmi a způsoby využití.

V případě, že uživatel ERP systému očekává mobilní aplikaci, která mu bude pouze zobrazovat konkrétní předem vybrané informace, případně mu zajistí omezenou práci s nimi, lze využít mobilní aplikaci napsanou „na míru“ ve vývojovém prostředí pro konkrétní mobilní operační systém (Android, iOS, …). Vzhledem k tomu, že se jedná o další, samostatnou aplikaci, je rozsah funkčnosti pouze takový, jaký její autor uznal při vývoji za postačující a v případě potřeby jejího rozšíření (např. firemní úpravy, které má zákazník již naprogramovány ve standardní desktopové verzi svého informačního systému a chce je využít i v prostředí mobilního klienta) bude uživatel závislý na dodavateli. Ten zváží jeho požadavek na rozšíření, a pokud jej uzná, následně v nějakém časovém horizontu vydá novou verzi s touto úpravou. Nebo si uživatel nechá tuto úpravu vytvořit na firemní úrovni, ale potom většinou nahrazuje standardní řešení za firemní se všemi jeho výhodami a problémy. Navíc si musíme uvědomit, že tyto aplikace se píší pouze pro vybrané konkrétní funkce (např. přístup do CRM, objednávky atd.) a jakákoliv další funkčnost se musí znovu programovat.

Druhou možnost mohou využít jak uživatelé požadující výše uvedené, tak uživatelé, kteří od mobilního klienta očekávají, že jim umožní skutečně plnohodnotnou a neomezenou práci na mobilním zařízení. Je jí mobilní klient, který je v podstatě dalším, co do funkčnosti plnohodnotným uživatelským rozhraním pro práci se stejnými daty jako klasický desktopový klient, který uživatel používá ke každodenní práci s ERP systémem. Tento klient je optimalizován pro práci na různých typech mobilních zařízení s různými operačními systémy (Android, iOS, …) a s rozličným způsobem ovládání (dotykové nebo hw klávesnice). Zásadním rozdílem a výhodou je to, že se jedná o univerzálního mobilního klienta pro všechny mobilní platformy, který umožňuje plnohodnotné využití všech funkčností, které nabízí desktopová verze informačního systému provozovaného ve společnosti. A to nejen z hlediska funkčností dodávaných ve standardu informačního systému, ale i z hlediska funkčností firemních.

Tato druhá možnost může být výhodná i do budoucna, pokud se prosadí další z trendů, a to využití mobilního zařízení jako jediného pracovního nástroje, který je v prostředí kanceláře rozšířen o nástroj pro snadnější psaní (externí klávesnice) a nástroj pro snadnější čitelnost a přehlednost informací (externí monitor). Uživatel tedy po příchodu do kanceláře vloží mobilní zařízení do nějaké podoby dokovací stanice, která umožní jeho připojení k těmto externím nástrojům (mobilní zařízení zůstává i nadále klientskou stanicí, která zajišťuje výpočetní výkon). A jak se má v takovém případě zachovat aplikace typu podnikový informační systém? Uživatel očekává, že se pro něj změní pokud možno minimum věcí – aplikace si zachová svůj standard uživatelského rozhraní a své funkčnosti, ale přizpůsobí se připojeným externím nástrojům. Tedy umožní přejít z pouze dotykového ovládání na hardwarovou klávesnici, její vzhled se přizpůsobí většímu monitoru. Datové úložiště je však stále pouze jedno, nedochází k žádným synchronizacím ani jiným činnostem, které by mohly uživatele zdržovat nebo jinak ohrožovat jeho práci.

V principu lze plnohodnotného klienta ERP systému umožňujícího pracovat na zařízeních s různou velikostí obrazovky a různými operačními systémy považovat za řešení pro velmi blízkou budoucnost. Uživatelé ERP systémů se tak stanou nezávislí nejen na místě, na kterém chtějí se systémem pracovat, ale také na zařízení a používaném operačním systému, což vzhledem k aktuálním trendům vývoje může být zcela zásadní.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.