- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
I nemocnice potřebují informační mozek
V dnešní době je klíčovým nástrojem k řízení organizace z jakéhokoliv odvětví kvalitní podnikový informační systém typu ERP, který dokáže pružně a účinně řešit všechny podstatné procesy, jako je finanční řízení, personalistika, logistika či výroba. To platí i o zdravotnictví. Využíváním ERP řešení mohou totiž odpovědní pracovníci získávat informace v ucelené, přehledné a reprezentativní grafické podobě v reálném čase. Tyto informace mohou následně sloužit jako podklady pro další analýzy prostřednictvím nástrojů business intelligence.


V každé oblasti je především důležité mít „kam sáhnout“ pro potřebné informace. Tímto požadavkem je myšlena vlastnost ERP systému, která by se dala popsat třemi slovy: konzistence, konsolidace, kontinuita. Konzistencí se míní, že data vypovídající o jednom subjektu jsou vždy stejná, tedy že zákazník ve finančním systému je ten samý zákazník jako v prodejním systému a to je ten samý zákazník jako v systému pro plánování výroby. Konsolidací se míní, že údaje jsou interpretovány v příslušných vazbách a souvislostech. Tedy že víme, kolik objednávek a v jaké hodnotě vystavil který zákazník a v jakém stupni rozpracovanosti či vyřízení je jeho poslední objednávka.
Kontinuita je schopnost ERP systému poskytovat konzistentní a konsolidované údaje v čase průběžně a v potřebném okamžiku. Není tedy nutné provádět jednorázové akce na vyčistění dat (zajištění konzistence mezi systémy) a jejich následnou konsolidaci, jedná se totiž o přirozenou vlastnost moderních ERP systémů. Tato vlastnost dokáže ušetřit spoustu času i finančních prostředků, což ví každý, kdo byl někdy nucen opakovaně znovu a znovu před každou kampaní čistit databázi marketingových kontaktů.
Centralizované zdraví
Pojďme se nyní podívat na problematiku zdravotnictví, obor dnes tak často diskutovaný.
Tam, kde jsou na denním pořádku otázky života a smrti, se může zdát, že má finanční stránka a administrativní procesy nízkou prioritu. Zdravotnictví je však obor, kde je konsolidace a konzistence dat vysoce potřebná. Dostupnost spolehlivých informací o zdravotním stavu pacienta mnohdy rozhoduje o zachování zdraví, a někdy i života. Ideální by bylo, kdyby nemocnice mohly plně sdílet informace o pacientovi prostřednictvím kvalitního informačního systému mezi sebou, samozřejmě při dodržování příslušných bezpečnostních pravidel pro přístup k informacím. Jde sice o citlivé téma, ale z hlediska odbornosti zdravotnické i informatické je jednoznačně potřebné údaje o pacientech sdílet. To by umožnilo například vznik a provozování specializovaných nemocnic, kde by jedna v místě A například pacienta odoperovala a druhá nemocnice v místě B by pacientovi poskytla specializovanou pooperační péči. Přitom by měli lékaři a zdravotnický personál v obou nemocnicích jednotné informace a přesně by věděli, co se kdy s pacientem dělo.
Nemocnice však obvykle nemají veškeré informace o pacientovi v jedné konzistentní formě, o propojení ani nemluvě. Většinou je zvlášť karta pacienta, zvlášť recepty, diety, výsledky specializovaných vyšetření a podobně, navíc každé oddělení zpracovává své evidence v jiných formátech, což znamená, že data se musí mnohokrát znovu ručně vkládat. Výsledkem je velké množství chyb a vysoké administrativní náklady. Vysoké náklady či ztráty často vznikají i v oblasti léků a zdravotního materiálu. Nepropojení systému a špatná evidence mají za následek, že řada léků zůstane na skladu tak dlouho, až vyprší jejich trvanlivost. Vzhledem k tomu, že ekonomika zdravotnického sektoru je nyní čím dál více v centru pozornosti veřejnosti i médií, podnikla již mnohá zdravotnická zařízení v České republice závažné kroky k zajištění co nejefektivnějšího využívání svých zdrojů a lepší konsolidaci informací. Dalším z impulzů je i situace, kdy s postupem času a přibývajícím rozsahem zpracovávaných činností dosahují stávající systémy hranic svých možností a nedokáží se vyrovnat s požadavky práce v síťovém prostředí a se stále rostoucím objemem zpracovávaných dat.
Pozor na léky po expiraci
Jedním z průkopníků v centralizaci a konsolidaci dat ve zdravotnictví je Královéhradecký kraj, který od roku 2000 postupně ve svých nemocnicích a zdravotnických zařízeních implementoval ekonomický informační systém Arbes FEIS. Přestože instalace a databáze systému zůstávaly v jednotlivých nemocnicích, byly implementace připraveny tak, aby systémy v jednotlivých nemocnicích byly co nejvíce sjednoceny. Především tedy z pohledu číselníků, střediskových struktur a dalších podobných oblastí. Díky tomu by jednotlivá zařízení mohla mezi sebou lépe spolupracovat v oblasti výstupních sestav, popřípadě při procesu budoucího slučování. To proběhlo v letech 2007 a 2008, kdy došlo ke sjednocení instalací a následně i databází nemocnic Královéhradeckého kraje na jedno centrální místo.V rámci projektu se nemocnice rozhodly také důsledněji evidovat zdravotnický materiál na jednotlivých odděleních. Proto byl v rámci instalace ERP řešení Arbes FEIS nasazen i modul Sklad, a to až na jednotlivá oddělení, kterých je kolem padesáti v každé nemocnici. Díky tomu nyní v nemocnicích existuje přesná evidence o spotřebovávaném zdravotnickém materiálu, čímž se nejen zamezilo málo kontrolované spotřebě materiálů na jednotlivých odděleních, ale i zbytečné expiraci zdravotnického materiálu, neboť každé oddělení má možnost on-line zjistit, zda se potřebný materiál nachází nejen na centrálním skladu, ale také zda neleží na některém jiném oddělení. Ve skladu se zároveň zavedlo centrální objednávání materiálu tak, že se z jednotlivých oddělní centralizovaly interní objednávky, ze kterých se následně automaticky generovaly hromadné objednávky k dodavatelským firmám, čímž byla opět zajištěna plná kontrola nad objednávaným materiálem.
Klíčovou funkcionalitou ERP systému ve zdravotních zařízeních je tedy vedle samotného vedení účetnictví s přihlédnutím na specifické požadavky, zákony a předpisy platné pro příspěvkové a zdravotnické organizace i skladová evidence léků a zdravotnického materiálu s ohledem na expirace a zásoby, dále evidence vykázaných bodů a finančních částek za zvlášť účtované léky a materiál či péči hrazenou mimo zdravotní pojišťovny nebo elektronické objednání léků, zdravotnického materiálu a ostatního materiálu přímo z jednotlivých pracovišť. Významnou funkcionalitu představuje i normování stravy pro pacienty a možnost elektronického objednávání stravy pro pacienty z jednotlivých oddělení a v neposlední řadě i zpřístupnění všech informací pracovníkům různých oddělení on-line. V souvislosti se zavedením regulačních poplatků ve zdravotnictví je možné v rámci ERP systému zajistit evidenci formou automatických exportů a importů.
Pro efektivní řízení je důležité i propojení a přenos údajů mezi ekonomickým a nemocničním informačním systémem, což umožní snadnou kontrolu a pravidelné vyhodnocování.
ERP pro zdraví
Při volbě ERP systému hledají zdravotnická zařízení vedle bezpečné a rychlé konsolidace toku informací a zajištění konzistence dat i řešení specifických procesů, jako jsou evidence léčiv či výkonů, vše v souladu s platnými zákonnými předpisy a vyhláškami. V případě úspěšné automatizace a integrace hlavních procesů a zavedení správy dokumentů a dat poskytne systém ucelený přehled o celém zařízení. Používáním různých, individuálně přizpůsobených nástrojů systému mohou odpovědní pracovníci získávat požadované informace o aktuální činnosti zdravotnického zařízení v ucelené, přehledné a reprezentativní grafické podobě, a co je nejdůležitější – vše v reálném čase. Nemůže tedy dojít k žádnému pochybení v léčebném procesu. A o to zde jde především.
Autor pracuje jako key account manager ve společnosti Arbes Technologies, která je dodavatelem ERP řešení Arbes FEIS.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |