facebook LinkedIN LinkedIN - follow
ERP systémy 2 , ERP systémy , AI a Business Intelligence

Digitální transformace nemusí znamenat zahození původních systémů

Jakub Turner


KeboolaByznysovou mantrou dnešní doby se stává „Inovuj, nebo zemřeš“. Konkurence nespí, ať už přichází ve formě globálního hráče typu Amazon nebo lokální startupové štiky. Firmy proto hromadně digitalizují, co se digitalizovat dá, zefektivňují procesy, hledají a kupují nová softwarová řešení. Mnohým se pak zdá, že největší brzdou v cestě za lepšími zítřky je ten či ten starý systém. Že zbavit se jej, hned a jednou provždy, je nejen správné, ale dokonce jediné možné řešení. Opak je však pravdou.


Argumenty pro inovace jsou zdánlivě jasné...

ERP systém, CRM systém, databáze či jiná technologie firmu brzdí v byznyse a ztěžuje zavádění inovací. Jsou pomalé, neintuitivní, nekompatibilní. Zaměstnanci je nechtějí používat. Zaškolování do jejich správného použití trvá věky. Dodavatel je neinovuje dost rychle nebo je, nedej bože, přestal úplně podporovat. Zastaralá architektura daného systému neumožňuje implementovat nové věci. Jakoukoliv novou funkčnost musí napsat interní tým IT, stejně tak můstky na jiné aplikace, protože kvalitní API, které by napojení umožnilo snadno a rychle, neexistuje.

Možná se to zdá být popis hororového scénáře. Ale je dost pravděpodobné, že se v tomto popisu najde většina firem. Jde totiž o naprosto normální situaci. Pokud je společnost na trhu déle než dva roky, je prakticky nemožné se zázračně vyhnout jakémukoliv technologickému dluhu a mít dokonalý, moderní technologický stack bez jakéhokoliv legacy systému.

Je proto snadné svádět nedostatečnou rychlost inovací právě na legacy systém a tvrdit, že je ohrožením celého byznysu, a hlavně jeho konkurenceschopnosti. Tento dojem se pak velice snadno utvrzuje proudem nových softwarových produktů. Každý měsíc se na trhu objeví nová alternativa, mnohem lepší než legacy řešení, které v danou chvíli ta či ona firma používá. Na webu výrobci alternativních řešení přesně popisují každodenní problémy života s legacy systémem, jejich case study mluví v obrovských číslech navýšených obratů a snížených nákladů a navíc zmiňují, že implementace nebyla nikdy problém. K tomu mají na webu logo velké banky či jiného prestižního klienta.

Není se proto čemu divit, že z toho může manažer nejedné firmy získat pocit, že před ním stojí naprosto banální rozhodnutí: trpět dál legacy systém a ohrožovat jím budoucnost celé firmy, nebo se ho zbavit a na jeho místo dát nové, naprosto dokonalé řešení se samými benefity.

... jenže měnit páteřní systém bolí a dlouho trvá

Jenže realita běžného byznysu je naprosto jiná. Vyměnit ERP nebo centrální databázi typu Hadoop je proto transformační projekt ohromných rozměrů. Není se co divit, že většina firem zůstává u svých starých ERP. Měnit páteřní systém bolí a trvá. A to navíc o to nákladněji a bolestivěji, čím je daný systém pro chod firmy a její fungování důležitější.

Digitální transformace totiž nikdy není o výměně firemního softwaru, ta ke zlepšení nikdy nestačí, je nutné mít k ní vůli, je třeba na ni navázat procesy. Je to přirozené, jako u mobilních aplikací na fitness ‒ připomínají, usnadňují, měří, dokonce i motivují, ale pokud uživatel nechodí cvičit, jsou k ničemu.

Stejně tak má většina firem na svůj legacy systém navázané ustálené procesy, úpravy a konektory na míru. Z toho vyplývá další obava aktualizovat, natožpak měnit celý systém. Není proto divu, že většina inovací ve velkých korporacích spíše připomíná kosmetické změny. A to primárně v částech, které jsou nové, jejich úpravy vlastně nebolí, nejsou tak zásadní nebo navázané na core byznys. Jde pak ale o užitečné inovace?

Díry mezi novými a starými systémy se navíc v takových situacích lepí často manuálně. Pokud nová super aplikace není kompatibilní se starým systémem, umístí se doprostřed levná pracovní síla ‒ junior, který bude přehazovat data z legacy systému do Excelu a z Excelu do nové aplikace. Problém vyřešen.

Existuje třetí možnost

V podobné situaci bylo i Sklizeno, provozovatel franšízové sítě s kvalitním jídlem. Jan Langer, obchodní ředitel Sklizeno, situaci svými slovy popisuje: „Samotný ERP fungoval dobře, ale reporting byl díky němu noční můra. Kvůli tomu jsme celou situaci řešili tak, že se data ručně překlápěla do Excelu a z něj jsme pak po nocích slepovali reporting pro top management. Základní reporty typu srovnání prodejen mezi sebou, meziroční změny, pohledy po segmentech atd. Na to jsme ale měli míň a míň času, až se frekvence snížila třeba na jeden report za půl roku. Velmi pracné je taky do tohohle ERP přidružovat jiné programy a systémy. Kolikrát takové novinky zněly skvěle, ale překážku představovala právě tvorba konektoru do ERP.“

Stejně jako ve většině byznysů i ve Sklizenu mají v ERP cenná data a na ně navázané procesy. Nemohou si dovolit o ně přijít ze dne na den. Jelikož se pohybují v rychle rostoucím byznyse, nemohou si dovolit transformační projekt výměny ERP. Stál by je příliš času a pozornosti.

Jak tedy celou situaci vyřešit? Fungovat na starém systému, trpět jeho nedostatky a lepit jeho chyby, nebo se ho kompletně zbavit a jít tak do nákladného, bolestivého transformačního projektu, který může mít až fatální byznysové následky?

Ve chvíli, kdy je výběr mezi dvěma velmi špatnými možnostmi, dost často existuje třetí. Tu ve Sklizeno našli v implementaci cloudové platformy na zpracování dat. Díky tomu starý ERP systém ve Sklizenu dále běží, nebylo třeba se ho násilně zbavovat, veškeré fungující procesy mohou nadále zůstat netknuté.

Dobrá datová platforma usnadní konsolidaci

Stejně to funguje, pokud firma akvíruje jiné firmy a ráda by je řídila přes data. Například Kofola má pod sebou hned několik firem a pravidelně portfolio rozšiřuje, nejen o vlastní projekty, jako je UGO, ale také nákupem fungujících byznysů, jako Studenac nebo Radenska. „Nejnovější akvírované firmy necháváme na jejich systémech, zkoušeli jsme sjednocovat infrastrukturu, ale nyní vidíme, že mnohem jednodušší je připojovat čistě datově,“ popisuje Radek Hájek, vedoucí BI v Kofole, to, jak jim datová platforma zjednodušila připojování nových byznysů do skupiny.

Základem datové platformy je totiž pokročilé ETL ‒ nástroj, který zajišťuje vytahování dat (Extract), jejich očištění/úpravu (Transform), aby je pak nahrával do jiných aplikací (Load). Ten vytahuje z ERP všechna důležitá data a dává je do cloudu, integruje data dohromady, dělá v nich pořádek. Pro data se tak nemusí sahat do ERP či podobného páteřního systému, což snižuje jeho zátěž na straně jedné a chrání živou, fungující databázi na straně druhé. S daty pak pracuje pracovník IT, datový analytik nebo i libovolný zaměstnanec se základní znalostí SQL v bezpečném, cloudovém prostředí, dostupném odkudkoli. Nemůže omylem při nějakém výpočtu či přípravě reportu shodit celý systém, protože pracuje na jeho virtuální kopii. Díky tomu si může libovolně zkoušet nové postupy a aplikace, od vlastního kódu po pokročilé algoritmy na zpracování přirozeného jazyka.

Dobrá datová platforma navíc obsahuje trackování změn a uživatelů, čímž řeší problém governance. Díky kontrole přístupů a zobrazení nemusí být práce s daty omezena jen na interní uživatele, ale firma může sdílet datasety klidně i s externími datovými konzultanty či specializovanými aplikacemi. Otevírá to možnost spolupráce s expertními týmy, možnost dostat do firmy jednoduše externí know-how. Bezpečné zkoušení nových věcí a spolupráce se světem za hranicemi vlastní firmy jsou pak základní prvky inovační strategie.

Shrnutí

Je mnoho případů, kdy nedává smysl ERP či jiný páteřní systém udržovat, používat nadále. Kdy je datová platforma nedostatečnou náplastí na nemoc celé IT infrastruktury. Jako všechna manažerská rozhodnutí i to, jestli vyměnit ERP, není ve většině případů jednoduché či jednoznačné a je třeba zvážit více než dvě extrémní možnosti.

Jakub Turner Jakub Turner
Autor článku je obchodním ředitelem české firmy Keboola, která provozuje cloudovou platformu na zpracování dat. Jakub má unikátní vhled do trhu s Business Intelligence nástroji, stejně jako do potřeb českých klientů, mezi které patří jak úspěšné startupy (Productboard nebo Mana), tak i významní hráči v retailu (Makro, Baťa, Sklizeno) a e-commerce (Rohlík, Heuréka, Lékárna.cz). Publikuje a moderuje podcast o datech DataCast.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.