facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2008 , Účetní a ekonomické systémy

Recenze: ekonomický systém SB Komplet

Patrik Svoboda


SB KompletSB Komplet představuje informační ekonomický systém vzájemně provázaných programových modulů určených ke zpracování transakcí a řízení ekonomiky menších firem. Systém je ale možno využívat i pro účtování neziskových a příspěvkových organizací. Lze jej provozovat na počítačích s operačním systémem Windows od verze 98, naše testování úspěšně proběhlo pod Windows XP i Windows Vista.


 

Platforma

Ekonomický systém SB Komplet je programován v systému CA VisualObjects. Data jsou standardně ukládána v souborech formátu DBF. Protože je datová základna stejná pro verze DOS i Windows, mohou být v případě potřeby využity i moduly vytvořené pro DOS. Firma nenutí své staré uživatele k přechodu na verzi pro Windows, paralelně upravuje i verzi vytvořenou pro DOS.

Moduly

Základem systému jsou moduly Účetnictví, Fakturace, Peníze, Sklad, Evidence majetku a Mzdy.
Jednotlivé moduly pokrývající vždy některou z oblastí ekonomické či obchodní agendy mohou být v případě potřeby provozovány i samostatně, na žádost firmy mohou být i uživatelsky upraveny či další moduly doprogramovány. Nejvyššího přínosu však moduly dosahují díky své provázanosti při komplexním použití. Možnou výhodou odděleného spouštění modulu je to, že v případě potřeby lze otevřít v různých modulech odlišné zpracovávané roky. Při testování mne nejvíce oslovily moduly Účetnictví, Fakturace a Pokladna. Pojďme si tedy stručně představit přednosti i slabší stránky těchto modulů.

Účetnictví
Základem systému je modul Účetnictví, ve kterém dochází obvykle v dávkách po odkontrolování v prvotní evidenci k zaúčtování účetních případů odeslaných z ostatních modulů dle zadaných předkontací v číselníku. Ručně jsou pak zaúčtovány případy, které nevznikly v ostatních agendách.
Velmi přehledně je řešena otázka výběru účetního období (kalendářní nebo hospodářský rok). Pokud již byla agenda vedena v SB Kompletu, automaticky dojde k otevření rozvahových účtů v dalším roce, přičemž do dalšího roku mohou být přeneseny i vybrané číselníky, například účtový rozvrh, seznam předkontací aj., případně automaticky vytvořeny dokladové řady pro další rok.
Všechny zaúčtované doklady lze v deníku opravit, k libovolnému řádku lze zaznamenat libovolné poznámky, například u sporných účetních případů. Příjemnou pomůckou je možnost v deníku uzamknout vybraný řádek například při srovnávání s jinými případy, které jsou o pár stránek dále.
Deník disponuje řadou účetních kontrol, zobrazuje například nevyrovnané doklady, doklady, u nichž je použit nepovolený účet, není vyplněn správně vztah k DPH apod. Číselník předkontací je v záložkách přehledně rozčleněn dle jednotlivých agend, případně operací souvisejících s DPH (domácí a zahraniční DPH). Předkontace lze do číselníku přidávat jako pevné s konkrétními analytickými účty (max. třetího řádu), případně pouze s pevným jedním či několika účty, zbývající účty jsou pak zadány při vlastním účtování. Do seznamu předkontací lze dokonce zadat pouze konkrétní účtovou třídu nebo skupinu.
Za jednu z předností snižující riziko opomenutí zaúčtování některých účetních případů účetním považuji možnost zadat v číselníku tzv. zřetězené předkontace, tj. účetní případy, které mají být zadány společně. Například při účtování mezd je automaticky požadováno zaúčtování zálohy na daň z příjmů, příslušných pojištění a všech ostatních srážek ze mzdy nebo při doúčtování zůstatkové ceny při vyřazení majetku následuje vyřazení na majetkových účtech apod.
Za další přednost účtování v SB kompletu považuji osobně také práci se saldokonty účtů nazvanou v systému AZU – analýza zůstatku účtu. Zde si uživatel může nechat zobrazit a následně i editovat vybrané účty, u nichž chce sledovat, zda došlo k vyrovnání obratů na obou stranách účtů. Vybere časové období, případně řadu dalších parametrů, například zvolí, zda sledovat pouze účetní, nebo i daňové účty, ze kterých modulů mají být dávky vybírány apod., a vygeneruje sestavu. Saldokonto lze sestavit i za více účtů souběžně. V případě potřeby (větší množství dat) je stejně jako u většiny jiných sestav možno použít i složitější filtr či hledání, nebo si údaje přetřídit dle zadaných hledisek. Čím se ale AZU liší od většiny programů je to, že v zobrazeném okně lze položku saldokontního případu nejen zobrazit, ale přímo zde i opravovat, a není tedy nutno přecházet do jiných modulů. Navíc, protože se veškeré údaje neustále přepočítávají, je ihned vidět výsledek zásahu, který je v této sestavě možno srovnat se stavem předchozím. Účetní tak může prostřednictvím této funkce dodatečně po zaúčtování výpisu s platbami, u nichž nebyl správně zadán variabilní symbol, a platba tedy byla vedena jako nespárováná s fakturou, zobrazit v AZU všechny faktury, kterých se mohla platba týkat. Poté vybere správnou fakturu a spáruje ji v saldokontu, a to aniž by musel přejít do jiného modulu. AZU je využitelná nejen k párování plateb, ale i kontrole zápočtů, zúčtování záloh, zůstatků účtů daní apod.

SB Komplet

Účetní výkazy a účetní knihy stejně jako nejčastěji používané účetní sestavy mají obdobnou podobu jako většina ekonomických systémů této kategorie, formulář závěrky požadované příslušnou prováděcí vyhláškou ministerstva financí je přednastaven, není problém v případě potřeby sestavy upravovat či nové tvořit uživatelsky. K dispozici nejsou v testované verzi ani základní cizojazyčné výkazy. Přesto zde existuje jedna možnost, jak si cizojazyčnou sestavu zhotovit, a to tak, že v modulu nastavení můžeme u jednotlivých účtů zadat jejich další dva názvy (např. cizojazyčné ekvivalenty) a následně výkazy sestavit podle nich. Takto získáme sestavu s cizojazyčnými názvy účtů, nicméně název celé sestavy zůstává paradoxně v češtině.

Fakturace a Peníze
V systému nejsou odděleny moduly pro evidenci pohledávek a závazků, k rozlišení přijatých a vystavených faktur dochází až v rámci společného modulu Fakturace. Ten je pochopitelně propojen s objednávkami, sklady i pohyby peněžních prostředků. V rámci modulu fakturace je k dispozici zajímavá nabídka správa obchodního partnera (SOP). Na jednom místě uživatel vidí veškeré zpracované transakce vztažené k danému obchodnímu partnerovi, tedy přijaté a vystavené faktury, včetně položek jednotlivých faktur, provedené platby v členění na pokladny a bankovní účty či přijaté a vyskladněné zásoby tomuto obchodnímu partnerovi. Je možno si rovněž zobrazit veškeré daňové doklady, například samovyměřenou DPH při pořízení výkonů z EU.
SOP není nutno opustit, pokud chce uživatel například vystavit či zaevidovat novou fakturu, která je podobná některé z faktur již zaevidovaných. Příznivě hodnotím i volbu rekapitulace, kde je možno vidět rozdíly pohledávek a závazků při respektování splatnosti faktur, což je dobrý základ pro provedení vzájemných zápočtů. V systému je již přednastavena většina používanějších režimů zdaňování DPH, program sám sestaví přiznání k DPH se záznamní povinností. Trochu nečekaně je však agenda DPH řešena v rámci modulu Peníze. Před vlastním sestavením přiznání k DPH je k dispozici řada sestav s kontrolními funkcemi, jedinou nevýhodou tak byl v testované verzi nesoulad mezi vzorem formuláře k DPH při tisku po stranách a při tisku kompletním (rozdílné vzory formulářů).

SB Komplet

Účtování výpisů je rovněž velmi přehledné, je podporována i elektronická komunikace s bankami, všechny faktury, které by mohly být placeny, jsou viditelné v jednom okně. Párování plateb je, jak již bylo zmíněno možno provést i dodatečně. Za jediný námět k vylepšení tak vidím pouze nabízení předkontací (účetních případů) vztahujících se buď k příjmu, nebo k výdaji z účtu, nikoliv obou.

Majetek
Správa dlouhodobého majetku je v tomto systému pokryta velmi slušně. V modulu je možno evidovat hmotný i nehmotný majetek včetně drobného, systém dokáže i rozlišit mezi majetkem, který je vymezen jako účetně odpisovaný, nejde však o hmotný nebo nehmotný majetek ve smyslu zákona o daních z příjmů a obráceně. Respektuje také možnost, že pro účetní a daňové účely se může lišit vstupní cena, například u majetku vloženého do podnikání.
U každého majetku uživatel vybere, zda ho bude odpisovat účetně a daňově. V systému lze dokonce zvolit první měsíc účetního odpisování a zvolit tak, zda majetek dle zvyklostí firmy bude odpisovat již v měsíci pořízení bez uplatnění odpisu v měsíci vyřazení, či až od měsíce následujícího po zařazení do stavu majetku.
S výjimkou drobného majetku modul nabídne vygenerování účetního i daňového odpisového plánu na celou plánovanou dobu odpisování, libovolný odpis lze uživatelsky upravit. Účetně lze generovat odpisy majetku ve výši odpisů daňových, nebo lze zvolit rovnoměrné odpisování po zvolené období, změnou odpisového plánu lze však dosáhnout i účtování například progresivních či degresivních odpisů nebo odpisů dle výkonů.
Odpisové sazby i koeficienty jsou v číselníku vyplněny bezchybně, program správně spočítá daňové odpisy i při zhodnocení v roce pořízení i v letech následujících, naopak účetní odpisy po technickém zhodnocení musely být u testovaných dat korigovány na správnou výši.
Součástí modulu je řada přehledných sestav o pohybech v rámci majetku, provedených zhodnoceních, průběhu odpisů či sestav pro podporu inventarizace. Jako jeden z mála programů na trhu ve své kategorii umožňuje nastavit v číselníku jakýkoliv způsob vyřazení majetku, včetně například vkladu do základního kapitálu společnosti. Dle zadané předkontace také dojde k automatickému zaúčtování účetní zůstatkové ceny na vrub příslušného účtu a správnému výpočtu daňové zůstatkové ceny.
V modulu však není podporováno odpisování souboru movitých věcí, rovněž přerušení daňového odpisování či uplatňování nižšího než maximálního rovnoměrného odpisu je v řadě systémů řešeno přehledněji.

SB Komplet

Sklady
Modul umožňuje základní evidenci zásob. Zásoby nejsou členěny na zboží, materiál či zásoby vlastní výroby, vlastní rozdělení je pak možno učinit některým ze znaků na kartě zásoby, zvolenou předkontací či samostatným logickým skladem. Samostatně jsou evidovány výkony, u nichž se nesledují stavy, tj. například nehmotné služby, doprava aj.
V modulu je možno sledovat zásoby nejen položkově, ale i sestavy a komplety. Při vyskladnění zásob, u kterých nezvolíme evidenci podle šarží či výrobního čísla, je vyskladňování možné pouze za použití metody váženého průměru přepočítávaného průběžně. Pokud však dojde ke stornu příjemky či výdejky, je možná snadná rekonstrukce ceny.
Při vyskladnění je možné i řetězení, tj. k některým vyskladněným položkám automaticky vyskladňovat nebo připočítávat vybranou položku (např. související materiál, poplatek za recyklaci apod.). Program přehledně sleduje a rozpočítává náklady spojené s pořízením zásob, k dispozici jsou sestavy o pohybech zásob a nákupních a prodejních cenách dle jednotlivých skupin odběratelů a slev. Program také vhodně podporuje inventarizaci a umožňuje vyčíslení a zaúčtování inventarizačních rozdílů. Modul tak poslouží firmám, kterým vyhovuje vyskladňování zásob metodou průměru a které nemají enormní množství zásob. U společností, které mají rozmanitější strukturu zásob vlastní výroby s potřebou kalkulace vlastních nákladů, bych doporučil poohlédnout se ještě po jiném modulu či programu.

Shrnutí a hodnocení

SB Komplet považuji za velmi solidní a propracovaný ekonomický systém. Dle mého názoru je nejsilnější v modulech Účetnictví, Fakturace a Peníze s daněmi, za velkou výhodu považuji možnost nastavení řady parametrů uživatelem. Systém má z mého pohledu spíše drobnější nedostatky, například při prvním nasazení systému ve firmě je občas nutné některé volby vyzkoušet a případně zrušit, neboť uživateli nemusí být jasný dopad odsouhlasení dotazu systému například při převodech dat. Přes jinak velmi slušně zpracovanou a přehlednou nápovědu nejsou v helpu všechny záležitosti dostatečně popsány. Vadilo mi, že po převedení účetních dávek z jiných modulů do účetnictví je nutné pro získání aktuálního stavu v deníku vynutit ručně překreslení okna. Také bych doporučil doplnit závěrku alespoň o anglický nebo německý překlad a přímý export sestav do formátu PDF.
Jednotlivé moduly lze pořídit i samostatně, cenová politika závisí také na počtu počítačů v síti. K dispozici jsou i zvýhodněné balíčky, například balíček obsahující všechny popisované moduly lze pořídit za přibližně 34 tisíce korun, verzi Start k vedení agendy jedné firmy na jednom počítači s omezením počtu pokladen, dokladových řad a dalšími omezeními lze pořídit za méně než polovinu této částky.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.