- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Tajemství úspěšných newsletterů
Nikoho asi nepřekvapí, že u e-mailu v současné době strávíme nejvyšší podíl z času, který trávíme u počítače s internetem. Ano, je to více času než vyhledáváním nebo brouzdáním na sociálních webech. Jak tedy ukousnout část pozornosti a času právě pro naše „obchodní sdělení“?


Osm kroků k úspěchu
Denně nám do schránky chodí mraky zpráv. Jak pak zajistit, aby si příjemce mezi mnohým balastem vybral právě tu vaši? Podíváme se na pár tipů, jak na to:
- Myslete na to, že ne všichni příjemci vašich e-mailů jsou již vašimi zákazníky. Vaše zpráva může přijít i pouhým zájemcům. Dlouhodobý cíl je: změnit zájemce v zákazníky.
- Při tvorbě e-mailu myslete na jeho cíl: Chcete, aby si příjemce přečetl nový článek? Něco si koupili? Někde se zaregistrovali? Vyberte si vždy jeden cíl pro danou kampaň a ten sledujte.
- Pamatujte: dívejte se na sdělení vždy očima příjemce. Představte si sebe, jak dostáváte váš e-mail a položte si tyto otázky: Kdo mi to zase píše? Co po mně chce? Proč bych se o to měl vlastně zajímat? Co z toho budu mít? A co bych měl udělat? Váš e-mail musí obsahovat odpovědi na tyto otázky. Největší chybou je, když se spolehnete na to, že vaši zájemci uhádnou, co se po nich chce. Omyl. Řekněte jim to přímo.
- Zaměřte se na předmět zprávy. Pamatujte na to, že cílem předmětu je přinutit zájemce, aby si váš e-mail přečetli. Správný předmět odpovídá čtenáři na otázku: co najdu uvnitř užitečného? Zároveň je potřeba zachovat předmět zprávy takový, aby odhalil co nejméně. Špatný předmět: „Chcete vědět, jak vydělat milion?“ (odhalující, a navíc zní jako spam). Dobrý předmět: „Prozradíme vám tajemství“ (směřuje k tomu, aby si uživatel přečetl celý e-mail a navíc moc neodhaluje).
- Zachovejte neformální tón e-mailu. Nikdo nebude číst zprávu, že se „zabýváte prováděním realizací implementací“. Pište, jako byste psali svému příteli. A v celém textu se chovejte, jako když píšete jenom jednomu příjemci.
- V samotném textu myslete na to, že lidé nečtou. Málokdo si přečte váš e-mail od začátku do konce, písmenko po písmenku. Lidé skenují text, aby zjistili, jestli je v něm pro ně něco prospěšného. Pokud se na vaši zprávu podíváte na dvě vteřiny, co vidíte? Použijte odrážky a seznamy, abyste rozdělili dlouhý text. Nezapomínejte na cíl e-mailu. Vaším cílem je například prodat produkt, a k tomu je potřeba zájemce dovést. Neodhalujte úplně všechno a přímo směřujte k vašemu cíli. Zkuste použít věty začínající na „proč“ nebo „a ještě něco“.
- Přinuťte čtenáře e-mailu k akci. Přesvědčte je, aby klikli na tlačítko, nebo aby se zaregistrovali. Vaši zájemci se k akci rozhoupou, když jim odpovíte na jejich otázky: Proč by to vlastně měli dělat? Proč by to měli udělat teď hned? Nezapomeňte čtenáři sdělit, co přesně má udělat („klikněte na odkaz a pak zadejte svoji adresu“). Myslete na to, že pokud se zájemce odhodlá, tak se odhodlá hned teď. Jednou mi přišel dotazník z banky. Jako spokojený zákazník jsem chtěl odpovědět, ale formulář byl aktivní až po třech dnech od chvíle, kdy mi e-mail přišel. Myslíte si, že se banka někdy dozvěděla můj názor? Nedozvěděla. Váš čtenář po přečtení na e-mail zapomene. Nenuťte zájemce nebo zákazníky, aby si někam zapsali „za tři dny má tenhle e-shop skvělou akci“, a nedoufejte, že po třech dnech zákazníci přijdou a něco si koupí. V tomto případě se nedivte, že nikdo nepřijde. Jestli váš e-mail zvládnul vyvolat zájem, tak jste možná „přihráli“ zákazníka vaší konkurenci.
- Nenuťte čtenáře otevírat přílohu. I běžný uživatel je poučen o hrozbách na internetu a neznámou přílohu málokdo otevře. Místo toho použijte odkaz, můžete tak navíc ve statistikách zjistit, kdo si přílohu stáhl.
Proč se dělá e-mail marketing?
E-mail marketing není jen o tom, rozeslat e-maily a říct „jsem tu“. Je stejně komplexní a důležitý jako kterýkoliv jiný typ on-line marketingu. E-mail marketing má především za cíl budovat nebo vylepšit vztah mezi prodejcem a zákazníkem, přivést zpět staré zákazníky, nebo zkrátka zaručit, že se k vám budou lidé vracet (jak do vaší kamenné prodejny, tak do vašeho virtuálního obchodu na internetu, na blog, stránky apod.). Cílem e-mailového marketingu je posílit pouto mezi odesílatelem a příjemcem. Pracovat na vztahu a posilovat důvěru.
Výzkumu potvrzují, že e-mail je v současné době jeden z nejefektivnějších nástrojů pro komunikaci se stávajícími a potenciálními zákazníky. Efektivní e-mailová propagace má za cíl nalézt také nové „přívržence“ – lidi, kteří by se mohli stát novými příjemci vašich zpráv. Jak vybudovat takovou databázi potenciálních klientů?
Bez souhlasu to nepůjde
Je naivní si myslet, že někdo, kdo nechce dostávat naše e-maily, se stane naším věrným zákazníkem. Omyl. Takto to bohužel nefunguje. Obchodní vztah je založen na důvěře. Teprve až zbavíte zákazníka obav a pochybností, které jsou spojeny s nákupem u vás, objedná. Proto buďte otevření a féroví při budování databáze kontaktů a vždy umožněte příjemcům rychlé a snadné odhlášení, pokud se rozhodnou, že od vás již nic dostávat nechtějí. Je běžnou praxí, že příjemci na váš seznam na jedné straně přicházejí a na druhé zase odcházejí. Jak to udělat tak, aby první strana byla v přesile? Zde je několik základních postupů:
1. Používejte kontakty zákazníky, partnerů, dodavatelů, z akcí, veletrhů a setkání
Ať už se zabýváte čímkoliv, potkáváte lidi a dostáváte vizitky. Setkáváte se s partnery, máte dodavatele. To je důležitý zdroj vašich kontaktů. Veletrhy a výstavy jsou stále dobrou příležitostí k setkávání s mnoha lidmi z oboru i s potenciálními klienty – možností, jak získávat nové kontakty, dostávat řady vizitek, vyhlašovat marketingové soutěže apod.
Tip: Pošlete e-mail každému, na koho jste získali kontakt. Stručně své vzájemné setkání připomeňte, popřípadě i okomentujte a pak požádejte o souhlas s přidáním adresy osloveného do svého seznamu příjemců vašich e-mailů.
2. Získejte nové příjemce informací v patičce e-mailu
Mnoho lidí kontaktujete jen tím, že si s nimi píšete e-maily. Využijte e-mail a do patičky své e-mailové zprávy vložte odkaz na přihlašovací formulář do firemního zpravodaje.
3. On-line: použijte webové formuláře
Jeden z nejefektivnějších způsobů je umístit registrační formuláře na své webové stránky. Umístěte různé formuláře s rychlou registrací do firemního newsletteru, k odběru informací, e-mail seriálu, e-booků apod. Formulář přidá automaticky kontakt do seznamu příjemců, vyzve k potvrzení e-mailu a odešle úvodní informace.
Měřit, měřit, měřit
E-mail marketing je stejně jako internet stále komplexnější a propracovanější. Předává své poselství stále elegantnější formou. Klíčem k úspěchu je schopnost vytvořit si řadu různorodých marketingových strategií a ty měřit. E-mail marketing lze měřit velmi dobře.
Jednoduchá e-mailová zpráva již dávno v internetovém prostředí nestačí k úspěchu. Tak například nedávné studie naznačují, že počet lidí, kteří si e-mail otevřou a přečtou, klesl téměř o dvacet procent. Na první pohled by se tento pokles mohl zdát dramatický. Dvacet procent? Když se to samé přihodilo na burze s cennými papíry, svět zachvátila finanční krize. Přesto ale nechává tento pokles odborníky v klidu. Nepřekvapí, že toto číslo může být samo o sobě dosti zavádějící. Počet lidí otevírajících e-maily totiž vůbec nemusí klesat. Důvodem, proč by to mohlo vypadat jako pokles, je fakt, že programy, které blokují spam, se uživatele nejdříve zeptají, zda chce stáhnout obrázky, které jsou součástí zprávy. Zprávu si možná někdo přečetl, ale neexistuje způsob, jak to zjistit, protože kód, který sleduje, zda zprávu někdo otevřel, je stále obsažen především v obrázcích. Pokud příjemce zprávy ručně nepovolí zobrazení obrázků a neklikne na odkaz v e-mailu, pak neexistuje způsob, jak spolehlivě zjistit, zda si e-mail otevřel či ne.

Ukázka statistiky e-mailové kampaně (zdroj: www.smartemailing.cz)
Proti obavám spojeným s poklesem množství lidí čtoucích e-maily hovoří statistiky, které ukazují, že počet lidí, kteří kliknou na odkaz obsažený ve zprávě, zůstává již několik let stejný.
Co lze u e-mailu změřit? Lze sledovat, kdo kliká na vaše odkazy a kdo si otevřel vaši zprávu. Existují také analýzy nedoručených e-mailů a důvodů nedoručení. A můžete také měřit počty odhlášených příjemců.
To vše vám pomáhá, aby vaše e-mailová „obchodní sdělení“ byla pro příjemce relevantní a vám pomohly k obchodním úspěchům.
David Kirš
Autor působí ve společnosti SmartEmailing. Více informací z dané problematiky se dozvíte na jeho blogu: www.SmartEmailing.cz/blog


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |