facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2015 , CRM systémy

Sedm nejvýraznějších globálních trendů online marketingu



KenticoVětší důraz na marketing na mobilních zařízeních a sociálních sítích, Big Data, Internet věcí, automatizace aktivit, ale i návrat k e-mail marketingu. To jsou jen některé z hlavních trendů digitálního marketingu v roce 2015, které vyplynuly z průzkumu provedeného mezi marketingovými manažery s specialisty (zkráceně marketéry) nezávislou agenturou Millward Brown pro společnost Kentico Software, která závěry studie okomentovala.


Průzkum probíhal mezi manažery středních a velkých amerických společností, takže z našeho pohledu se některé závěry mohou zdát předčasné. Na americkém trhu se většina technologických trendů projeví až o několik let dříve než u nás. Nicméně tempo vývoje se zrychluje a čas na adaptaci se zkracuje. Pojďme se proto podívat, jaké trendy budou letos provázet online marketing za mořem a pravděpodobně velmi brzy i na našem trhu?

První trend: Marketéři se chtějí v roce 2015 více přiblížit svým zákazníkům

Podle studie se budou chtít marketéři v roce 2015 více zaměřit na personalizaci veškerého online obsahu a aplikací i reklam pro mobilní zařízení. Právě do této oblasti budou letos firmy investovat nejvíce. „Personalizace umožňuje přinášet zákazníkům přesně takový obsah, jaký hledají, nebo jim nabídnout zboží, o které mají zájem, a přivést je tak rychleji k nákupu. Díky tomu jsou personalizované kampaně nejen efektivnější, ale jejich výsledkem jsou také spokojenější zákazníci,“ popisuje Robert Pinkas, VP marketingu Kentico Software. Personalizace je důležitá také u e-mailového marketingu – velká část marketérů proto chystá opětovné zvýšení výdajů do tohoto nástroje.

Druhý trend: Dvě třetiny marketérů chtějí aktivně řídit zákaznickou zkušenost

Jednou z nejvyšších priorit pro online marketéry v roce 2015 bude Customer Experience Management (CXM), tedy řízení zkušenosti zákazníka s produktem či službou. „CXM má za cíl monitorovat a vyhodnocovat potřeby uživatele v průběhu nákupního cyklu, adekvátně na ně ve správný okamžik reagovat a doručit tu správnou zprávu na relevantní zařízení ve správném rozlišení. Pokud navíc dokážeme identifikovat místo, kde se zákazník právě nachází, můžeme mu sdělení doručit v lokaci, kde bude mít větší efekt. Např. ho upozorníme na slevu v době, kdy prochází kolem obchodu,“ vysvětluje Robert Pinkas.

Třetí trend: 54 % marketérů bude využívat Big Data

Sběr, analýza a využívání velkých objemů dat o online chování zákazníků bude trendem i v roce 2015. „Big Data představují kvantum informací, které jsme schopni posbírat a díky nástrojům zpracovat, vyhodnotit a okamžitě využít pro cílené kampaně. Tyto informace, které nebylo dříve možné získat, nám dnes umožňují zákazníkům nabídnout to, co ani neví, že právě potřebují,“ doplňuje Robert Pinkas.

Kentico


Čtvrtý trend:
Důraz na uživateli vytvářený obsah bude klesat

Marketéři postupně upouští od uživateli vytvářeného obsahu a jejich námětů na inovace produktů. Za důležitý marketingový nástroj pro rok 2015 to označila pouze třetina z nich. „ Zdá se, že do těchto aktivit přestávají investovat především firmy v B2C oblasti. Naopak firmy v B2B oblasti chtějí uživateli vytvářený obsah využívat i nadále,“ upřesňuje Robert Pinkas.

Kentico


Pátý trend:
58 % marketérů věří v Internet věcí

Často uváděným trendem je v poslední době tzv. internet věcí. Ten představuje propojování různých elektronických zařízení v rámci jedné interní sítě. V letošním roce se na něj chce zaměřit více jak polovina firem. „Marketéři si již zvykli na situaci, kdy může ten samý uživatel na web přistupovat z různých zařízení jako je počítač, tablet nebo chytrý telefon. Přizpůsobují tomu nejen své strategie pro multikanálový marketing, ale také způsoby měření úspěšnosti kampaní. Zároveň si velmi dobře uvědomují, že pouze u mobilů a tabletů tříštění jednotlivých kanálů nekončí. Čeká na ně další výzva v podobě inteligentních elektro zařízení,“ dodává Robert Pinkas.

Šestý trend: Investice do online marketingového softwaru porostou.

I v následujících 2 letech se chystají firmy investovat především do CRM systémů, analytických a testovacích nástrojů a systémů pro správu obsahu. „Očekáváme ale také významný růst investic do integrovaných softwarových řešení pro online marketing. Důvod je jednoduchý – v online marketingu je možné měřit takřka každý krok zákazníka, což na marketéry klade vysoké nároky a vytváří velký tlak na efektivní využívání peněz. Marketéři proto potřebují kvalitní nástroje, které jim nejen ušetří práci, ale pomohou více automatizovat procesy a průběžně vyhodnocovat výsledky kampaní,“ dodává Robert Pinkas.

Sedmý trend: Začne proces větší automatizace online marketingu.

75 % marketérů si myslí, že automatizace procesů v online marketingu je nezbytnou cestou k větší návratnosti investic vložených do online nástrojů. Podle všeho to ale nebude znamenat pokles pracovních míst. Naopak, rozšiřování online marketingových týmů očekává 72 % firem. „Automatizace marketingu přináší nové možnosti, které by nebylo možné rychle a efektivně zajistit lidskými silami. Díky ní je například možné zákazníkovi automaticky zaslat e-mail s připomínkou toho, že zboží, které nenakoupil, ale vložil do košíku, tam na něj stále čeká. Systém pak automaticky pozná, jestli zákazník výrobek nakonec zakoupil, nebo ne. Pokud si ho nepořídí, za tři dny mu může poslat další e-mail s nabídkou x-procentní slevy,“ uvádí příklad Robert Pinkas.

Celkové výsledky studie prováděné mezi marketéry středních a velkých amerických společností najdete na adrese www.kentico.com/marketers2015.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.