facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2017 , CRM systémy

Pravá chvíle pro vlastní B2B e-shop

Tomáš Szkandera


K2E-shop není pouze o maloprodeji koncovým zákazníkům, díky vlastnímu B2B e-shopu můžete získat významnou konkurenční výhodu.


Online obchodování je na vzestupu

Stále častěji se při rozvoji a implementaci Informačního systému K2 ve firmách setkáváme s poptávkou webové aplikace pro online objednávání zboží. Ať už jde o jednání s aktuálními nebo potenciálními zákazníky, trend vzestupu online obchodování je zřejmý. Nejčastěji se setkáváme s poptávkou speciální webové aplikace, případně aplikace pro mobilní zařízení pro chytré telefony a tablety. Správným řešením je však B2B portál úzce spojený s informačním systémem.

Poptávka našich zákazníků po B2B e-shopu přichází zpravidla z těchto situací:

1. Z vlastní iniciativy

Firma přichází s poptávkou B2B e-shopu díky internímu rozhodnutí. Například příchodem nového zaměstnance, který přináší nový pohled na věc a nové možnosti. Anebo studií aktuálních trendů. Tento stav můžeme považovat za příležitost, neboť iniciativa přichází z prostředí firmy nikoli pod tlakem zákazníka nebo konkurence. Spuštění B2B portálu tak lze naplánovat. Je možné dopředu analyzovat dopady na vnitřní procesy firmy, spuštění může probíhat mimo hlavní sezonu. Je také prostor pro definici marketingové strategie pro začlenění zákazníků do systému (tzv. onboarding).

2. Dodavatel či odběratel poptává webové rozhraní

V této situaci je firma pod tlakem svých odběratelů, kteří potřebují efektivní prostředí pro tvorbu a správu objednávek. V případě, že na výzvy nebude firma reagovat, riskuje ztrátu svých zákazníků. Dočasným řešením je tak vytvořit speciální aplikaci na míru zákazníka s implementací nejdůležitějších požadavků a současně připravit plnohodnotný B2B portál se všemi požadovanými funkcemi.

3. Konkurence provozuje B2B e-shop

Jde o nejhorší možnou situaci, kterou potvrzuje i zkušenost našich zákazníků. Spuštění B2B e-shopu u konkurence mělo přímý dopad na snížení tržeb firmy. Pokud konkurence disponuje jednodušším a efektivnějším nástrojem pro nákupčí, je zapotřebí reagovat okamžitě. Realizace aplikace je zpravidla časově náročná a termín spuštění je pak jedním z klíčových požadavků.

Buďte iniciativní

B2B e-commerce je v současné době na startu prudkého vzrůstu. Což také potvrzují zahraniční studie. Například Forrester ve své studii budoucího vývoje segmentu uvádí, že díky B2B prodeji zákazníci utratí více peněz a jsou loajálnější. Z dalších výzkumů pak vychází, že téměř 75 % nákupčích si myslí, že nákup prostřednictví B2B portálu je pohodlnější. Je tak ideální doba pro spuštění vlastního řešení.

Společnosti, které využijí tuto velkou příležitost, mohou získat rozhodující konkurenční výhodu. B2B e-shop totiž není pouze o spuštění dalšího kanálu pro prodej zboží nebo služeb. Zákazník na takovém portálu navíc získává další přidanou hodnotu. Mezi nejčastější implementované funkce patří:

  • Vlastní ceny zboží – Zákazník vidí své nákupní ceny včetně dohodnutých slev. Případně vidí produkty určené pro nákup pouze pro něj.
  • Přehled o dokladech – B2B e-shop typicky obsahuje historii objednávek či přehled faktur a dodacích listů. Žádanou funkcí je pak také přehled nedodaných položek napříč objednávkami.
  • Vytvoření objednávky na základě šablony – Oblíbená funkce je i naplnění košíku automaticky, např. importem z XLS souboru.
  • Dostupnost zboží formou přesného počtu kusů – Dispozice na skladě je nejčastěji zobrazena formou počtu kusů. Odběratel tak získává okamžitý přehled o množství a termínu dodávky zboží. Důležité však je, aby obchod zobrazoval aktuální data ze systému.

Podpora obchodních zástupců

B2B e-shop ale navíc nabízí možnost využití také jako ideální nástroj pro zlepšení procesů v prodeji přes obchodní zástupce. Mnoho firem stále používá pro vytvoření objednávky v terénu svým obchodním zástupcem doprovodné aplikace k ERP systému. Data se tak musí neustále kopírovat tam a zpět. Vzniká zpoždění a především chybovost. Pokud však obchodním zástupcům umožníte přístup k vlastnímu B2B portálu, není potřeba provozovat další aplikaci. Na e-shopu si jednoduše zvolí zákazníka ze seznamu svých firem a uvidí ihned jeho ceny. Mohou si prohlédnout historii uskutečněných i otevřených objednávek i všech dokladů a především vytvořit za něj objednávku ihned na místě. Odpadá tak nejen synchronizace dat s ERP systémem, ale také dodatečné zadávání objednávek z kanceláře. Celý proces se tak výrazně zrychluje. Pokud jste v situaci, kdy vlastní B2B ještě neprovozujete a také k tomu nejste nuceni situací na trhu, máte vhodnou příležitost k tomu, být mezi prvními. A určit tak trend v branži vašeho podnikání.

E-shop jako součást ERP systému

  • Žádné datové můstky – dostupnost i cena zboží vždy odpovídá skutečnosti.
  • Automatické vytváření zakázek, blokací ve skladech i objednávek u dodavatelů.
  • Možnost využití jak pro B2C prodej, tak jako B2B portál pro odběratele.
  • Nové nástroje a funkce získáváte bezplatně s aktualizací ERP systému.
Tomáš Szkandera Tomáš Szkandera
Autor článku je manažerem vývoje Informačního systému K2 ve společnosti K2 atmitec.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.