- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 7-8/2000
Na téma e-komerce bylo popsáno mnoho tun papíru a na webových serverech toto téma zabírá mnoho megabytů. V poslední době se navíc začal objevovat další pojem - m-komerce. Oba typy obchodů mají velmi jednoduché principy - přiblížit se co nejvíc k zákazníkovi, poskytnout mu co největší pohodlí a zabránit tomu, aby nakupujícímu rukama protékaly hotové peníze. Všichni přece dobře víme, jak se bezstarostně utrácí s platební kartou v kapse. E-komerce i m-komerce útočí na naše elektronické peněženky a je to dobře. Bezpečně nakupovat z pohodlí domova, to je sen mnoha časově zaneprázdněných lidí.
Pilíře "nové ekonomiky"
Jak už to v dnešním světě bývá, zájem o nový druh produktu nebo služby jde ruku v ruce s rozsáhlými a intenzivními marketingovými kampaněmi většinou velkých nadnárodních firem, které vycítily nové podnikatelské možnosti. V případě e-komerce i m-komerce je situace tím zajímavější, že se postupně mění marketingové a obchodní procesy celé světové ekonomiky. Pojďme si tedy popsat jednotlivé generace internetu tak, jak vznikaly a transformovaly se v českém prostředí.
E-informace
První generace e-commerce se objevila někdy v roce 1995, kdy si internet hledal cesty na monitory počítačů v kancelářích technologických firem. Internet byl něco nového a neznámého, přesto skloňovaného snad ve všech pádech, a kdo měl v té době k internetu přístup, byl "pan někdo". Pojem e-komerce jsme neznali, ale v dnešním slova smyslu lze prvky e-komerce v té době již najít. Výstižnější je však hovořit o době "e-informace". Pomocí internetové sítě bylo možné využívat e-mailové služby, prohlížet jednoduché webové prezentace firem, sledovat zpravodajství či prohledávat nevelké informační databáze. e-komerce v tomto pojetí byl pasivní nástroj sloužící k poskytnutí potřebných informací novou formou.
E-transakce
Internet, který se velmi rychle šířil a současně i obsahově rozšiřoval, přinesl v roce 1997 (v kontextu internetu) nový pojem "nákupní košík". Začala éra nakupování přes internet a s ní druhá generace internetu v Česku. Oboustranná komunikace mezi uživatelem a provozovatelem webového serveru umožnila jednoduchý nákup zboží prostřednictvím webových stránek a firmy začaly vytvářet marketingové modely pro prostředí internetu.
Vznikly nové tržní segmenty, pracovní postupy, komunikační strategie a internet pomalu přestával být hračkou v rukou technologických nadšenců. Postupně přibývaly nejrůznější typy služeb obchodními domy s mnoha tisíci položkami zboží či specializovanými obchůdky počínaje, přes různé databáze pohledávek a marketingové informace, až po bankovní služby umožňující plné spektrum funkcí k ovládání bankovního účtu.
E-komunity
V současnosti se nacházíme na počátku třetí generace rozvoje e-komerce, která se vyznačuje konsolidací trhu pro potřeby specifických zájmových skupin. Internet je již brán za plnohodnotnou komunikační a podnikatelskou platformu, kdy se firmy, softwarové aplikace a informační systémy internetu přizpůsobují. Firmy, které mají vlastní internetový byznys, se k sobě snaží své klienty různými prostředky připoutat. V této souvislosti snad není pravdivějšího rčení, než že "konkurence je jeden klik daleko". Vznikají specializované obchodní či zpravodajské portály, kolem kterých se tvoří skupiny jejich uživatelů. Ti mají možnost čerpat nejrůznější výhody, které jsou poskytovány na základě programů, motivujících k opakované návštěvě či přímo k nákupu.
Platební systémy
Většina subjektů, která chce dělat e-komerce, pochopila, že bez zabezpečení platebních procesů na tomto poli nemá šanci uspět. Na druhou stranu tu musely existovat subjekty, které bezpečné placení v novém prostředí dokázaly zajistit. Jedním z nich se stala Expandia Banka, která je od svého vzniku v roce 1998 známa svojí aktivní rolí v procesech elektronického obchodování. Hned na začátku vyvinula Platební nástroj pro bezpečné online platby za objednané zboží, který se díky jednoduchosti implementace a bezpečnosti samotných finančních transakcí stal mezi uživateli velmi oblíbený a populární. Platebním systémem EB disponují jak všechny významné obchodní servery, tak i menší obchůdky, které chtějí svým zákazníkům poskytnout maximální komfort nakupování. Od srpna 1998, kdy byl ukončen pilotní provoz společně s internetovým obchodem www.vltava.cz, je Platební systém provozován na více než 160 obchodních místech českého internetu. Objem plateb uskutečněných prostřednictvím Platebního systému již přesáhl 23 milionů Kč.
V rámci zahájení druhé fáze projektu elektronického města eCity, 4. října 1999, Expandia Banka představila vyšší verzi Platebního systému. Nová verze obsahuje tzv. eKreditiv, který umožňuje v okamžiku odeslání objednávky prostředky určené k úhradě pouze zablokovat s tím, že systém poté čeká na informaci o doručení zboží zákazníkovi a následnou dobu určenou pro případné navrácení peněz, kdy má klient možnost zboží vrátit. Teprve po vypršení této doby jsou peníze fyzicky převedeny na účet obchodníka. Platební systém s eKreditivem zaručuje nakupujícím maximální kontrolu finančních prostředků placených v elektronických obchodech.
Platební systémy Expandia Banky však nejsou zaměřeny pouze pro internetové obchodníky prodávající koncovým spotřebitelům. Díky možnostem Klientského systému je banka schopna připravit řešení platebního styku i pro obchodní modely B2B. Typickým příkladem takového řešení je implementace Platebního systému pro distributorské společnosti TH'system a Karma Czech, který umožňuje realizovat finanční transakce v rámci skupiny dealerů těchto společností a dále jej provázat s firemním informačním systémem.
m-commerce
Nejnovějším přírůstkem pro oblast e-commerce je zprovoznění WAPového rozhraní Platebního systému, který je určen pro obchodníky, kteří prodávají prostřednictvím WAPu. Dostávají do rukou platební nástroj, který je svojí funkčností obdobný systému známého z internetu. Na základě vystavené a potvrzené objednávky je vygenerován platební příkaz s parametry objednávky, který je následně, opět přes WAP, klientem pomocí Elektronického klíče certifikován a prostřednictvím ověření certifikací dochází k převodu finančních prostředků na účet obchodníka. Po realizaci platby je zboží bezprostředně distribuováno k cílovému spotřebiteli.
Systém placení přes WAP prošel v uplynulých týdnech pilotním testovacím provozem a na konci června uveden do komerčního provozu společností { Fractal}, předním prodejcem letenek do celého světa. Podle nedávných průzkumů se WAPové telefony velmi rychle rozšíří a tak možnosti m-komerce dosáhnou v budoucnu minimálně stejného významu jako dnes již dobře známý e-komerce.
Expandia Banka
Vývoj elektronických platebních systémů
Vývoj platebních systémů Expandia banky dokumentuje vývoj e-komerce v ČR
Tomáš Popelka


Na téma e-komerce bylo popsáno mnoho tun papíru a na webových serverech toto téma zabírá mnoho megabytů. V poslední době se navíc začal objevovat další pojem - m-komerce. Oba typy obchodů mají velmi jednoduché principy - přiblížit se co nejvíc k zákazníkovi, poskytnout mu co největší pohodlí a zabránit tomu, aby nakupujícímu rukama protékaly hotové peníze. Všichni přece dobře víme, jak se bezstarostně utrácí s platební kartou v kapse. E-komerce i m-komerce útočí na naše elektronické peněženky a je to dobře. Bezpečně nakupovat z pohodlí domova, to je sen mnoha časově zaneprázdněných lidí.
Pilíře "nové ekonomiky"
Jak už to v dnešním světě bývá, zájem o nový druh produktu nebo služby jde ruku v ruce s rozsáhlými a intenzivními marketingovými kampaněmi většinou velkých nadnárodních firem, které vycítily nové podnikatelské možnosti. V případě e-komerce i m-komerce je situace tím zajímavější, že se postupně mění marketingové a obchodní procesy celé světové ekonomiky. Pojďme si tedy popsat jednotlivé generace internetu tak, jak vznikaly a transformovaly se v českém prostředí.
E-informace
První generace e-commerce se objevila někdy v roce 1995, kdy si internet hledal cesty na monitory počítačů v kancelářích technologických firem. Internet byl něco nového a neznámého, přesto skloňovaného snad ve všech pádech, a kdo měl v té době k internetu přístup, byl "pan někdo". Pojem e-komerce jsme neznali, ale v dnešním slova smyslu lze prvky e-komerce v té době již najít. Výstižnější je však hovořit o době "e-informace". Pomocí internetové sítě bylo možné využívat e-mailové služby, prohlížet jednoduché webové prezentace firem, sledovat zpravodajství či prohledávat nevelké informační databáze. e-komerce v tomto pojetí byl pasivní nástroj sloužící k poskytnutí potřebných informací novou formou.
E-transakce
Internet, který se velmi rychle šířil a současně i obsahově rozšiřoval, přinesl v roce 1997 (v kontextu internetu) nový pojem "nákupní košík". Začala éra nakupování přes internet a s ní druhá generace internetu v Česku. Oboustranná komunikace mezi uživatelem a provozovatelem webového serveru umožnila jednoduchý nákup zboží prostřednictvím webových stránek a firmy začaly vytvářet marketingové modely pro prostředí internetu.
Vznikly nové tržní segmenty, pracovní postupy, komunikační strategie a internet pomalu přestával být hračkou v rukou technologických nadšenců. Postupně přibývaly nejrůznější typy služeb obchodními domy s mnoha tisíci položkami zboží či specializovanými obchůdky počínaje, přes různé databáze pohledávek a marketingové informace, až po bankovní služby umožňující plné spektrum funkcí k ovládání bankovního účtu.
E-komunity
V současnosti se nacházíme na počátku třetí generace rozvoje e-komerce, která se vyznačuje konsolidací trhu pro potřeby specifických zájmových skupin. Internet je již brán za plnohodnotnou komunikační a podnikatelskou platformu, kdy se firmy, softwarové aplikace a informační systémy internetu přizpůsobují. Firmy, které mají vlastní internetový byznys, se k sobě snaží své klienty různými prostředky připoutat. V této souvislosti snad není pravdivějšího rčení, než že "konkurence je jeden klik daleko". Vznikají specializované obchodní či zpravodajské portály, kolem kterých se tvoří skupiny jejich uživatelů. Ti mají možnost čerpat nejrůznější výhody, které jsou poskytovány na základě programů, motivujících k opakované návštěvě či přímo k nákupu.
Platební systémy
Většina subjektů, která chce dělat e-komerce, pochopila, že bez zabezpečení platebních procesů na tomto poli nemá šanci uspět. Na druhou stranu tu musely existovat subjekty, které bezpečné placení v novém prostředí dokázaly zajistit. Jedním z nich se stala Expandia Banka, která je od svého vzniku v roce 1998 známa svojí aktivní rolí v procesech elektronického obchodování. Hned na začátku vyvinula Platební nástroj pro bezpečné online platby za objednané zboží, který se díky jednoduchosti implementace a bezpečnosti samotných finančních transakcí stal mezi uživateli velmi oblíbený a populární. Platebním systémem EB disponují jak všechny významné obchodní servery, tak i menší obchůdky, které chtějí svým zákazníkům poskytnout maximální komfort nakupování. Od srpna 1998, kdy byl ukončen pilotní provoz společně s internetovým obchodem www.vltava.cz, je Platební systém provozován na více než 160 obchodních místech českého internetu. Objem plateb uskutečněných prostřednictvím Platebního systému již přesáhl 23 milionů Kč.
V rámci zahájení druhé fáze projektu elektronického města eCity, 4. října 1999, Expandia Banka představila vyšší verzi Platebního systému. Nová verze obsahuje tzv. eKreditiv, který umožňuje v okamžiku odeslání objednávky prostředky určené k úhradě pouze zablokovat s tím, že systém poté čeká na informaci o doručení zboží zákazníkovi a následnou dobu určenou pro případné navrácení peněz, kdy má klient možnost zboží vrátit. Teprve po vypršení této doby jsou peníze fyzicky převedeny na účet obchodníka. Platební systém s eKreditivem zaručuje nakupujícím maximální kontrolu finančních prostředků placených v elektronických obchodech.
Platební systémy Expandia Banky však nejsou zaměřeny pouze pro internetové obchodníky prodávající koncovým spotřebitelům. Díky možnostem Klientského systému je banka schopna připravit řešení platebního styku i pro obchodní modely B2B. Typickým příkladem takového řešení je implementace Platebního systému pro distributorské společnosti TH'system a Karma Czech, který umožňuje realizovat finanční transakce v rámci skupiny dealerů těchto společností a dále jej provázat s firemním informačním systémem.
m-commerce
Nejnovějším přírůstkem pro oblast e-commerce je zprovoznění WAPového rozhraní Platebního systému, který je určen pro obchodníky, kteří prodávají prostřednictvím WAPu. Dostávají do rukou platební nástroj, který je svojí funkčností obdobný systému známého z internetu. Na základě vystavené a potvrzené objednávky je vygenerován platební příkaz s parametry objednávky, který je následně, opět přes WAP, klientem pomocí Elektronického klíče certifikován a prostřednictvím ověření certifikací dochází k převodu finančních prostředků na účet obchodníka. Po realizaci platby je zboží bezprostředně distribuováno k cílovému spotřebiteli.
Systém placení přes WAP prošel v uplynulých týdnech pilotním testovacím provozem a na konci června uveden do komerčního provozu společností { Fractal}, předním prodejcem letenek do celého světa. Podle nedávných průzkumů se WAPové telefony velmi rychle rozšíří a tak možnosti m-komerce dosáhnou v budoucnu minimálně stejného významu jako dnes již dobře známý e-komerce.
Expandia Banka
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |