facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2003

Využití XML při budování podnikového portálu

Petr Cigánek, Jiří Petlach





V dnešní internetové době má již každá větší a většina menších firem vlastní internetovou prezentaci - od jednoduchých stránek s informacemi o společnosti a statickou prezentací vlastních produktů a služeb až po sofistikované stránky ve formě např. vlastního internetového obchodu s prodejem jak partnerům, tak i koncovým zákazníkům nebo portály zahrnující obrovské množství informací a sofistikované nástroje pro práci s nimi (vyhledávání, třídění, zobrazování atd.).

Jakýkoliv typ výše uvedené internetové prezentace (nazývejme ji dále vždy "portálem" bez ohledu na rozsah nebo funkcionalitu) musí vždy obsahovat dva základní typy stránek:

Stránky navigační a přehledové. Zjednodušeně řečeno, jsou to stránky obsahující odkazy na další stránky webu (což jsou typicky hlavní stránky serveru) apod. Tyto stránky jsou dynamické, tj. jsou vytvářeny za běhu a jsou postaveny na nějaké dynamické platformě (ASP, JSP, PHP apod.). Tyto stránky tvoří kostru webu a jsou vytvořeny pouze jednou a existují po celou dobu existence WEBu.

Stránky nesoucí konkrétní informaci. Tyto stránky jsou už většinou statické, obsahují konkrétní informace (např. tiskovou zprávu, popis produktu apod.) Obsah těchto stránek se v čase dynamicky nemění a stránky jsou vytvářeny v průběhu celé existence webu.

Na vytváření a správu obsahu složitějšího portálu se můžeme dívat jako na proces, který má následující fáze: Tvorba vlastních stránek (Authoring), správa a verzování uložených dokumentů (Document management), schvalovací procesy (Workflow) a publikace schválených prezentací na portál (Publishing).

Všechny čtyři uvedené fáze bývají zastřešeny aplikací zvanou Web Content Management Systém (WCM), která všechny čtyři fáze integruje do jednotného rozhraní a zajišťuje provázanost mezi jednotlivými fázemi tvorby obsahu webu. Zároveň také umožňuje, aby se autorem webových stránek mohl stát i člověk, který není odborníkem na webové technologie. WCM systém je z hlediska portálu zcela samostatný a nezávislý systém, který zajišťuje přípravu velké části stránek (prezentací) pro portál (portály) a do úložiště portálu ukládá prezentace schválené pro zobrazení na portálu. Nyní se blíže podívejme na první část WCM systému - vlastní tvorbu webových stránek.

Tvorba webových stránek za použití XML/XSL technologie
Při tvorbě webových stránek je potřeba zajistit minimalizaci nákladů na provoz webové prezentace, což z hlediska vlastních dokumentů zahrnuje následující požadavky:

. možnost rychlého vytváření stránek autory neznajícími webové technologie
. možnost rychlé změny stránek autory neznajícími webové technologie
. možnost znovupoužití některých částí již existujících stránek (minimalizace redundance informací)
. zajistit jednotný vzhled vytvářených stránek
. mít možnost jednoduše změnit vzhled celého portálu

Jedním z nejlepších systémů pro splnění výše uvedených požadavků je použít pro tvorbu výsledných dokumentů platformu založenou na XML/XSL standardu.

Základní myšlenkou těchto systémů je oddělení vlastního obsahu stránky, který je unikátní pro každý dokument, od její prezentace (vzhledu, formátování atd.), která je společná vždy pro určitou skupinu dokumentů stejného typu. Z tohoto důvodu je pouze vlastní obsah dokumentu uložen v XML souboru. Tento obsah je pak prostřednictvím XSL transformace převeden do výsledné podoby stránky (prezentace). Vlastní obsah XML souboru navíc s výhodou bývá členěn na menší úseky (fragmenty) pomocí XML značek (tagů), se kterými se při XSL transformaci může výhodně pracovat.

Jak stránka založená na platformě XML/XSL vlastně vzniká? Základem každého XML dokumentu je XML šablona (template) definující strukturu výsledného dokumentu, které dělí dokument na jednotlivé logické části, ze kterých se dokument skládá. Příkladem může být např. "produktová šablona", která typicky obsahuje následující části (fragmenty): název produktu, datum uvedení do prodeje, prodejní argumenty pro obchodníky, stručný popis produktu pro zákazníka, základní technické informace a detailní technické informace.

WCM systém při požadavku na tvorbu takovéhoto dokumentu pak autorovi nabídne separátní vyplnění těchto částí (fragmentů) a tyto jsou uloženy do XML, ideálně bez jakýchkoliv formátovacích informací. Vlastní editaci textu fragmentů lze provádět různými způsoby - WCM systémy většinou nabízejí sofistikované dynamicky generované HTML formuláře nebo applety, kdy se autorovi podle struktury XML šablony vygeneruje stránka obsahující sekce pro vyplnění. Data jsou po ukončení editace převedena do XML formátu a dokument je uložen do WCM systému. Následně WCM systém provede transformaci uloženého XML dokumentu prostřednictvím odpovídající XSL transformace. Při transformaci se z informací uložených v XML dokumentu (který má strukturu odpovídající šabloně, ze které byl vytvořen) za použití pravidel uvedených v XSL transformaci vygenerují soubory (prezentace), jejichž obsah je přizpůsoben různým požadavkům (požadavky na formátování textu, požadavek na výsledný formát dokumentu atd.). Z jednoho informačního zdroje - XML souboru s popisem konkrétního produktu vytvořeného podle "produktové šablony" - je tedy možno vytvořit např. následující prezentace:

Stránky pro zákaznický portál, který bude obsahovat pouze následující informace: název produktu, stručný popis produktu pro zákazníka a základní technické informace.

XSL transformace pro tento případ bude definovat dva výstupní soubory, každý s jiným formátováním jednotlivých fragmentů pro:

. zobrazení dokumentu na internetovém portálu pro zákazníka (formát HTML)
. tisková verze dokumentu pro zákazníka (formát PDF)

Stránky pro interní intranetový portál, který používají obchodníci s tímto obsahem: název produktu, datum uvedení do prodeje, prodejní argumenty pro obchodníky, stručný popis produktu pro zákazníka, základní technické informace a detailní technické informace.

XSL transformace pro tento případ bude definovat další tři výstupní soubory s různým formátováním jednotlivých fragmentů pro:

. zobrazení dokumentu interním intranetovém portálu pro obchodníka (formát HTML)
. zobrazení tiskové verze dokumentu pro obchodníka, tzv. obchodnický manuál (formát PDF)
. zobrazení dokumentu vhodné pro malá přenosná zařízení pro cestující obchodní zástupce (formát WAP)

Jak je vidět, z jednoho XML dokumentu vzniklo pomocí definované XSL transformace pět různých dokumentů lišících se jak graficky (formátováním), tak i obsahově (stránky pro zákaznický internetový portál neobsahují detailní technické informace, stránky pro obchodníky obsahují i prodejní argumenty).

Základní výhody tohoto systému založeného na XML/XSL spočívají tedy jednak v odstínění autorů dokumentů (stránek) od "technologie" a možnost soustředění se na vlastní informační obsah stránky. Dále v oddělení obsahu dokumentu od formátování, čímž se zajistí jednotný vzhled webové prezentací na portálu a jeho jednodušší údržba. Z jednoho XML zdroje (dokumentu) je také možnost pomocí XSL transformace generovat různé formáty prezentace, které jsou informačně zcela konzistentní. Předností je i minimalizace redundance informací (pro různé prezentace se používá stejné zdrojové XML).

Výše uvedené vlastnosti XML/XSL jsou pouze jejími nejzákladnějšími a nejdůležitějšími rysy. Technologie se stále vyvíjí a v dnešní době se na ni dá již nahlížet jako na velmi mocný, komplexní a široce podporovaný standard. Popis dalších částí WCM systému přesahuje rámec tohoto článku, a proto se o nich zmíníme jen informativně:

Dokument management
WCM systém podporující dokument management by měl umožňovat:

. Verzování editovaných XML dokumentů tak aby byla zachována geneze vzniku a života dokumentů.
. Řízení přístupu k XML dokumentům.
. Auditování přístupu do WCM systému tak, aby byly zaznamenány všechny změny a přístupy uživatelů.

Schvalovací procesy (Workflow)
Jednoduchý schvalovací proces (wokflow) je možné si představit jako "cestu" s několika "zastávkami", kterou dokument musí projít, než je finálně uvolněn (publikován) na jednotlivé portály. Pro každou zastávku je definován zodpovědný člověk (skupina osob), který obsah dokumentu ve wokflow odsouhlasí a pošle jej dál, nebo jej vrátí na předchozí zastávku s informací o tom, proč dokument neschvaluje. WCM systém podporující schvalovací procesy musí umožňovat:

. Definovat schvalovací procesy tak, aby pro různé typy dokumentů mohly být požity různé typy schvalovacích procesů.

. Definovat aktivity, které nad dokumentem budou během jeho postupu v definovaném workflow prováděny jak automaticky (změna stavů dokumentu Rozpracovaný - Ve schvalovacím procesu - Schválený), tak i manuálně uživateli v jednotlivých "zastávkách".

. Kontrolovat, zda uživatel daný úkol splnil v předepsaném čase.

. Definovat uživatele - skupinu pro další úkoly dynamicky za běhu procesu na základě informací v dokumentu, resp. od uživatele.

Publikace schválených prezentací (Publishing)
Poslední a neméně důležitou součástí každého CMS by měl být publikační systém zabezpečující publikaci odsouhlasených stránek uložených ve WCM systému do úložiště portálu. Publikační systém každého CMS by měl mít následující vlastnosti:

. Publikovat nejen samotné prezentace, ale i další data o nich (tzv. metadata dokumentu).
. Umožňovat časování publikace na určitou dobu během dne.
. Publikovat soubory dle nastavených dat publikace a automaticky stahovat soubory z WEBu po uplynutí jejich platnosti.
. Publikovat na více lokací (portálů) v rámci jedné publikace.
. Publikovat jak celý obsah WEBu v jedné publikaci, tak provádět pouze přírůstkovou publikaci změn.

Autoři článku pracují ve společnosti Efcon. Ing. Petr Cigánek zastává pozici projekt manažera, Ing. Jiří Petlach pozici senior konzultanta.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

iQsub Technologies díky Odoo zefektivnilo výrobu a řízení firmy

Česká společnost iQsub Technologies se specializuje na vývoj a výrobu špičkového potápěčského vybavení, včetně dýchacích přístrojů a odolných pouzder pro kamery GoPro do extrémních podmínek. Se zákazníky po celém světě a nejvyššími požadavky na kvalitu a spolehlivost potřebovala moderní a efektivní řízení svých firemních procesů.