facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 5/2003

Světový automobilový průmysl v nejistotě

-red-





Z nejnovější ankety KPMG, v jejímž rámci bylo dotazováno 100 manažerů předních automobilových firem, vyplývá, že automobilový trh prožívá nejtěžší období za posledních pět let. Na rozdíl od předchozí stagnace se zdá, že toto období urychlí změny probíhající v současné době. Celosvětově se situace v automobilovém průmyslu bude možná za pár let od dnešní konstelace konkurentů zásadně lišit.

Podívejme se stručně na výsledky ankety. Co se týče priorit, bylo pořadí šesti faktorů, které manažeři automobilového průmyslu považují za velmi důležité, následující:

. I nadále zůstávají na prvním místě úsporná opatření.
. Nové technologie klesly v porovnání s uplynulým rokem ze druhého místa na čtvrté.
. Preference zákazníků se dostaly ze třetího místa na druhé.
. A pracovní vztahy ze čtvrtého místa na třetí.
. Otázky životního prostředí získaly přibližně stejný počet hlasů, ale postoupily na páté místo,
. zatímco téma regulatorního prostředí kleslo na místo poslední.

79 % manažerů si myslí, že asijští výrobci budou i nadále získávat podíl na světovém trhu na úkor výrobců ze severní Ameriky. Očekává se, že podíl evropských značek zůstane na zhruba stejné úrovni - 47 % respondentů se domnívá, že evropský podíl na trhu vzroste, pouze 9 % dotázaných očekává pokles.

Podobně jako v roce 2001 se respondenti domnívají, že rozhodnutí, které auto si koupit, ovlivňují tři hlavní faktory: kvalita, cenová dostupnost a bezpečnost. Speciální prodejní akce se umístily na čtvrtém místě (70 % dotázaných). Další výraznou změnou je, že počet zákazníků preferujících luxusní vozy vzrostl z 38 % na 47 % a počet zákazníků preferujících bezdrátovou komunikaci klesl z 35 % na 21 %. Tato technologie se totiž stává natolik běžnou záležitostí, že ji výrobci nemohou v takové míře využívat k odlišení svých nabídek.

Investice
Hlavní oblasti snižování nákladů se od loňského roku výrazně změnily. Na prvním místě zůstává počítačové modelování. Inovace při montáži si ve srovnání s rokem 2001 velmi polepšily a dostaly se na úroveň počítačového modelování (z 45 % na 65 %), vzrostl i význam outsourcingu (z 50 % na 61 %). Preference komunikace od roku 2001 výrazně poklesly (z 56 % na 39 %). Úspory nákladů se nepředpokládají v oblasti pracovní síly.

Většina dotázaných (95 %) odpověděla, že nejvíce vzrostou investice do nových modelů. Následovaly nové technologie s 88 %. 52 % dotázaných se domnívá, že zvýšené investice budou proudit v blízké budoucnosti i do oblasti marketingu.

Trendy a vize
Manažeři se stále domnívají, že zlepšování je klíčem k budoucí prosperitě automobilového průmyslu, ovšem došlo k výraznému posunu směrem k technologiím, které přinášejí spotřebitelům hmotné výhody. Nejvýše se opět umístila bezpečnost automobilů (nárůst z 68 % na 73 %). Na druhém místě následovaly systémy motor-managementu (nárůst z 30 % na 57 %) - jedna z největších změn v průzkumu. Za nimi se umístily systémy pohonu s palivovými články (pokles z 64 % na 55%). Na čtvrtém místě je (pokles z 50 % na 39 %) ovládání "drive-by-wire". Na pátém a šestém místě, bez percentuální změny v porovnání s uplynulými lety, se umístila telematika (42 %) a 42-voltové systémy (34 %).

Stejně jako v jiných oblastech ekonomiky se zredukovala očekávání spojená s elektronickým obchodem. 69 % respondentů se domnívá, že e-obchod bude velmi významný pro dodavatele (zhruba stejný počet jako v roce 2001), 54 % si myslí, že bude významný pro dealery (loni 45 %) a 54 % se domnívá, že bude významný pro spotřebitele (přibližně stejný počet jako v roce 2001). Uživatelsky příjemný internetový prodej je poněkud jinou záležitostí. Počet respondentů, kteří předpovídají nárůst prodeje automobilů přes internet, vzrostl z 57 % na 63 %.

A. Sutherland, partner zopdovědný za automobilový sektor v KPMG, věří, že český automobilový trh bude prosperovat lépe než trhy v západní Evropě, navzdory současným ekonomickým nejistotám a aktuálním statistikám, které za jedenáct měsíců do listopadu 2002 uvádějí pokles prodeje o 4 %. Růstu českého trhu napomáhá leasing, na který je v současnosti nakupováno 60 % automobilů.

Koncept platformy pro plánování v automobilovém průmyslu
Pokud společnost z odvětví automobilového průmyslu usiluje o významné postavení na českém i zahraničním trhu, nemůže přístup k výzkumu a vývoji podcenit. Svět plánování je již ze své podstaty dynamický a ve větších a středních firmách navíc diverzifikovaný, podílí se na něm pracovníci z různých oblastí a stupňů podnikového řízení. Technologická platforma musí být tou komponentou, která je spojuje, a přitom jim poskytuje potřebnou míru funkcionality, komfortu, ale také variability. V případě společnosti z automobilového průmyslu byly požadavky a argumenty při výběru vhodného nástroje následující :

. Tvorba jednotné platformy pro plánování a integrace jednotící platformy ve známé a rozšířené technologii MS Office pro pracovníky na různých úrovních řízení.
. Plánování v reálném čase, kdy jsou okamžitě aktualizovány hodnoty plánu na všech úrovních a ve všech částech systému.
. Vestavěné možnosti a funkce jako je např. rozpouštění (splashing), tj. zadávání hodnot na konsolidované hladině (např. čtvrtletí nebo rok) s jejich rozdělením na měsíce podle zvolené metody, kopírování skutečnosti nebo plánu minulých období jako plánu období příštích s možnou korekcí (např. navýšení o %) a další.
. Flexibilita, modulárnost, otevřenost, modifikovatelnost, tvorba vlastních formulářů, pohledů a hodnocení.
. Ad hoc analýzy a reporting s využitím strukturovaných seznamů (dimenzí) v členění na útvary, projekty a zakázky, analýzy v čase, to vše bez programování, bez SQL dotazování, bez nutnosti spolupráce IT a bez nutnosti znát struktury tabulek či databází primárních systémů.
. Možnost tvorby vícejazyčného a víceměnného prostředí.
. Možnost využití doplňujících informací, jako jsou komentáře, poznámky, další objekty.
. Možnost propojení na více zdrojů (plán z klávesnice, skutečnost ze systému SAP R/3 a systému pro evidenci docházky a další).
. Technologie zvládnutelná a akceptovatelná běžnými uživateli bez dlouhých a nákladných školení.
. Dlouhodobá investice s možností integrace mnoha dalších procesů, tzn. kromě plánování i základna pro reporting, analýzy, hodnocení ap.
. Možnost postupného evolučního rozšiřování technologií o nástroje pro centrální reporting, data mining, data warehousing, tvorbu dynamických web reportů, web publishing ap.
. Provázanost s technologiemi používanými v holdingu Volkswagen.
. Příznivý poměr cena/výkon a minimalizace nákladů do HW.

Pozn.red.: Přehled byl zpracován na základě dat poskytnutých společností MIS AG s.r.o., která je dodavatelem MIS DecisionWare - technologie pro automobilový průmysl.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.