facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 6/2003

Strategické výzvy pro utility

Současnost a budoucnost specializovaných IS řešení pro utilitní podniky

-red-





Do oblasti utilit zahrnujeme podniky tzv. veřejné služby, kterými jsou elektroenergetika, plynárenství, teplárenství, vodárenství a kanalizace, a případně kabelové a podobné služby. Pro tyto podniky je typické, že pracují s hodnotově velkými majetky na velmi rozsáhlých územích a jejich činnost byla či doposud je regulována. Ještě před několika lety byly tyto podniky vnímány jako nezajímavé s minimálním podnikatelským potenciálem. V průběhu 90. let ale došlo k prudkém obratu a mnoho společností jak v Evropě, tak nakonec i u nás se stalo předmětem obrovského podnikatelského a investorského zájmu.

Co se změnilo v pohledu na tyto firmy? Na počátku bylo zjištění, že evropské utilitní podniky zatěžují cenou svých služeb a dodávek ostatní odvětví většími náklady než utilitní podniky v USA či Japonsku, a přispívají tak, společně s drahou pracovní silou, k horší konkurenceschopnosti ostatních odvětví v globálním měřítku. Druhým faktorem, který přispěl ke změně, byla v té době snaha burzovních institucí oživit svou nabídku o nové zajímavé podniky a utility se po deregulaci staly jedním z těch odvětví, které měly pro investory velký potenciál.

Díky kombinaci těchto faktorů a společně s mohutným vývojem v oblasti informačních a telekomunikačních technologií byly vytvořeny předpoklady pro rozdělení hodnotového řetězce utilitního průmyslu - od výroby přes přenos, distribuci a obchod (nákup a prodej) až ke spotřebě - na jednotlivé, samostatně podnikající "licencované" činnosti. Nově vzniklé podnikatelské prostředí umožňuje koncovému zákazníkovi právo volby, výběr svého dodavatele energie, a tím ve svém důsledku vystavuje všechny subjekty v řetězci přidané hodnoty konkurenčnímu prostředí, s výjimkou přirozených technologických monopolů (přenos, distribuce), které zůstávají regulovány.

Prostředí českého trhu
Evropskými zkušenostmi z liberalizace trhu se ve druhé polovině 90. let inspirovala Česká republika a na základě zákonem definovaných licencovaných činností bylo uzákoněno rozdělení hodnotového řetězce na tyto články:

. výroba
. přenos
. distribuce (včetně měření a přenášení naměřených dat a dále nákupu a prodeje energie chráněným zákazníkům)
. obchodování

Tento řetězcec je sledován Energetickým regulačním úřadem a celé prostředí doplňuje operátor trhu, který poskytuje jednotnou infrastrukturu pro realizaci obchodování.

Český trh se v mezích tohoto energetického zákona velmi dynamicky vyvíjí, ať již soupeřením mezi jednotlivými lokálními účastníky či prostřednictvím aktivit nadnárodních utilitních řetězců. V současné době existuje na českém trhu v zásadě pět konkurenčních uskupení: "SuperČEZ" (tj. ČEZ + získané distribuční firmy), podniky ze skupiny E.on (JČE, JME), skupina ve vlastnictví RWE (plynárenství), utility pod kontrolou pražského magistrátu (Pražská plynárenská, PRE, VaK hl. m. Prahy a Pražská teplárenská) a nezávislé utilitní subjekty s regionálním dosahem. Dnes tedy není podnikatelská strategie v rukou jednotlivého podniku, ale je řízena za celé uskupení.

Strategické výzvy
Tak jako ve všech ostatních odvětvích podnikání, tak i v utilitách rozhodují o úspěchu peníze ve formě tržeb, nákladů a zisku. Dalším určujícím faktorem je obchodní potenciál společnosti do budoucnosti, který je důležitý pro atraktivitu ze strany investorů a akcionářů, jenž se promítá do růstu (nebo poklesu) hodnoty podniku vyjádřeného obchodovanou hodnotou akcie. Současná utilitní uskupení proto na jedné straně hledají maximální možnou efektivitu (snížení nákladů) svých existujících aktivit a na druhé straně možnost další expanze podnikání (růst tržeb). Expandovat je možno ve třech dimenzích.

Tou první je možnost rozšíření aktivit o nové utilitní segmenty. Kupříkladu pokud elektroenergetická společnost bude působit pouze v oblasti elektrické energie, nemůže rozumně očekávat velký růst tržeb. Avšak pokud přibere do portfolia svého podnikání další segment, například plynárenství, kabelovou TV či jiné segmenty, vytváří potenciál pro nový zdroj příjmů a zisků. Z takové společnosti se tak stane tzv. "multiutilita", která dokáže efektivně fungovat v různých segmentech, protože dosáhne na tzv. "synergické efekty" . Možnosti takovéto expanze a synergických efektů jsou velmi významné, pokud si uvědomíme, že se dnes otevírají také možnosti v oblasti nových technologií, kam lze zařadit např. i poskytování internetového připojení.

Druhou možností expanze podnikatelských aktivit je dimenze hodnotového řetězce, tj. pokud se společnost či holding rozhodne provozovat více licencovaných činností, např. vedle výroby také, distribuci nebo obchodování. Zásadní výzvou této expanze je ale značná různorodost business modelů. Výroba je specifická tím, že vyžaduje velké investice do základních prostředků. Na rozdíl od toho je prodej koncovým zákazníkům na základní investice mnohem méně náročný, avšak velmi náročný na řízení rizik, obrovského počtu informací a vztahu se zákazníky.

Třetí cesta vede přes geografickou expanzi do dalších regionálních či globálních oblastí. Podobně jak jsme dnes svědky expanze některých dříve jen "národních" evropských utilitních podniků do dalších zemí Evropy či do globálního rozměru . Zde lze narazit především na úskalí různorodosti lokálních účetních, jazykových a právních podmínek prostředí, nehledě na různý stupeň liberalizace trhu v dané zemi.

Specifické řešení pro utility v ČR
Dominantním dodavatelem podnikových informačních řešení pro velké utilitní společnosti je v České republice firma SAP, jejíž řešení mySAP.com pro Utility používá 8 ze všech 9 plynárenských společností a 6 z celkem 10 velkých energetických společností.

Řešení mySAP.com pro Utility je sestaveno z odvětvově nezávislých komponent mySAP Business Suite a ze specializované komponenty pro utilitní segmenty SAP Utilities, která obsahuje produkty IS-U/CCS (Customer Care System), IS-U/EDM (Energy Data Management) a IS-U/IDE (Inter-company Data Exchange). Dále pak lze do řešení zařadit specializovanou část komponenty pro business intelligenci mySAP BI a pro utility specializované řešení mySAP CRM.

Nové úkoly pro utilitní řešení
Pokud se týká dalšího vývoje potřeb utilitních podniků v blízké budoucnosti a následného širšího využívání aplikačních systémů, pak se lze krátce zastavit u e-business procesů a u procesů pro mobile business.

E-business procesy se v případě utilitních společností v nejbližší budoucnosti soustředí na výměnu energetických dat mezi jednotlivými účastníky energetického trhu (viz připravované centrum datových služeb operátora trhu), dále na nákup materiálu přes elektronická tržiště. V souladu se zvyšováním ziskovosti a hodnoty společnosti jsou klíčovým důvodem využívání elektronických tržišť redukce nákladů, rychlejší a jednodušší procesy a globalizace nákupu vedoucí k dostupnosti globálních zdrojů, a tím k dalšímu zjednodušení a zlevnění nákupních transakcí. Ve světě již existuje několik portálů určených pro utilitní firmy jako např. Enporion v USA, v České republice mohou utilitní podniky využívat CenTrade.

Procesy mobilního businessu souvisejí s fenoménem bezprecedentního rozvoje mobilních komunikací. Například v již zmíněném řešení mySAP.com pro Utility již dnes existují funkcionality, které umožňují zasílat odečty o spotřebě přímo do centrálního systému a zpřístupnit vybrané transakce systému přímo koncovým zákazníkům. Dalším zajímavou funkcionalitou je využití mobile businessu přímo utilitním technikům. Technik s mobilním zařízením v terénu tak může využít on-line přístupu k získání informací o lokalitě, která má poruchu.. Šetří se tím čas a náklady a prakticky eliminuje chybovost, na druhou stranu tyto mobilní aplikace vyžadují aktuální informace, pořádek v datech a bezproblémovou integraci se systémy back-office.

Využití mobile business přímo při obchodování například s klíčovými zákazníky přináší možnost příslušnému obchodníkovi sestavit reálnou nabídku a smlouvu s klíčovým zákazníkem "na míru" přímo v lokalitě u zákazníka, a to při zajištění všech vazeb a vztahů na zdroje a efektivnost utilitního podniku.

Pozn. red: Článek byl zpracován s využitím informačních materiálů firmy SAP ČR.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.